Pissaaminen vääriin paikkoihin :(

Puhetta bengalien terveydestä, ruokinnasta ja hoidosta.

Moderators: huiskamestari, Mäykynen, kainaloinen

Ninni
Mäy!!!

Re: Pissaaminen vääriin paikkoihin :(

Post by Ninni »

[doh.gif] AUTS! [potuttaa.gif] No, kyllä se "kovaboxi" on ainakin helpompi siivota (paitsi että meneehän siinäkin aina pehmusteet vaihtoon), olen kerran joutunut lentokoneessa siivoamaan erään kissani ripulit boxissa olleesta pehmopesästä,,, :evil2: matkalla Tanskaan kissanäyttelyyn. Ei muuten kuivunut se pehmopesä koko viikonlopun aikana hotellihuoneen patterilla. Oli vielä talvi ja kolme lentoa per suunta,..., kyllä taas kissarakkautta koeteltiin.......! :'(
Bryant BEN n 24
Vinku OCI n 24
Mosse OCI b 24
Punkku EXO d
Täplätäppinen, täplähullu-hulluna täpliin.
Shakis
Jääkaappirosmo

Post by Shakis »

Meillä pojat kanssa pissi aina kuljetuskoppaan kun liikuttiin autolla
jonnekkin.. vaikka matka olisi ollut kuinka lyhyt :D

No nyt sitten Maarit & Matias viimeksi ehdotti että peittäkää kuljetuskoppa jollain
pyyhkeellä,peitolla yms niin ettei pojat näe sieltä mihinkään..
JA SE AUTTOI ! Ollaan nyt kaksi tai kolme kertaa sen jälkeen näin matkattu ja ei
kertaakaan ole pissoja ollut kopassa :wau:

Toivottavasti en hihku innosta liian aikaisin :phii:

Alaska, BEN ns 24
Aslan, BEN n 24
<3
kainaloinen
Viiksityynyjen valtias

Post by kainaloinen »

Kiinnostaisi vähän laajemmassakin mittakaavassa miten yleisiä nämä pissavaivat ovat rodulla. Meillä on taas Vilmalla pissavaivoja (edellinen kerta oli viisi kuukautta sitten) ja lääkäriin ollaan menossa. Parin päivän aikana on taas kustu kaikki sängystä aina kenkiin asti.
Kieppi, BEN n 24 32
Seppo, BEN n 24
Vilma, BEN n 24
kapatrik
Viiksityynyjen valtias

Post by kapatrik »

Attila käyttää mun tyynyä vessana, jos se eristetään makkariin. Avo kävi Attilan kanssa tiukan keskustelun aiheesta eikä tyynylle pissaamista ole enää ilmennyt viikkoihin. Eristyspaikkana on nykyään sauna, jossa kaikki kissat viihtyvät todella hyvin. Onneksi Laran ja Attilan välit alkavat olla parempaan päin,eikä eristämistä toivottavasti enää pitkään tarvita. Ihan tuo sotatila noiden kahden ja myös poikien välillä aiheutti Attilalla tuota pissaamista, mutta vain eristettäessä ja vain mun tyynylle. Ei koskaan avon tyynylle, joka on siis ihan siinä mun tyynyt vieressä... Sotatila taas aiheutui siitä, kun Attila ei oikein sulattanut Laran pentuja ja Hannibal sitten lähti puolustamaan "perhettään" ja kateilla meni pahan kerran sukset ristiin.
Hannibal BEN n 24
Attila BEN n 24 33
Lara BEN n 24
Bertta BEN n 24
FIN*Alcarinqua - bengalit http://www.freewebs.com/kapatrik/
Mistymoon
Viiksityynyjen valtias

Post by Mistymoon »

Meillä ei ole ollut bengaleilla siisteysongelmaa. (Ellei sellaiseksi lasketa satunnaista merkkaamista jos on ollut naaraalla useampi juoksu tiheään).
Yksi eritotuinen kissani aikoinaan osoitti mieltään pissimällä sohvatyynylle aina heti näyttelystä tultua samalla tuojottaen tiukasti minua silmiin, jätettiinkin näyttelyt ch titteliin vaikka olisi ollut potentiaalia tuolla Brittituonnilla (tosin oli silloin ainut laatuaan, että se siitä kilpailusta :D )...
Saattaisiko Vilma olla mustis tai hämmentynyt Kiepin odotuksesta ja aavistella, että kohta jotakin uutta tapahtuu? Kissat varmasti ovat tietoisia toistensa hormonaalisista muutoksista.
Virtsatulehdukset ovat kuulemma hankalia jos niihin on taipumusta. Varmaan tuohonkin löytyy jokin ehkäisevä hoito eläinlääkärilta, jota voisi kokeilla, kunhan on itse vaiva pois hoidettu? Monet ihmiset tuntevat aavansa hyötyä rohdoksista ja c vitamiinista yms, ehkä eläinlääkäri näistä osaa kertoa. Ainakin meidän eläinlääkärissä suhtaudutaan avoimin mielin ja kiinnostuneena myös vaihto-ehto hoitoihin, kunhan ne ovat kissoille sopivia.
www.bengalcat.fi

Cats leave paw prints on your heart,
But Bengals leave love spots ON YOUR SOUL !!!
kainaloinen
Viiksityynyjen valtias

Post by kainaloinen »

Ihmisten kanssa kun juttelee, niin tuntuvat olevan aika yleisiä (ylipäänsä) nämä pissavaivat. Mehän mentiin nyt arviolta neljättä kertaa lekuriin saman vaivan kanssa. Aiemmin on löytynyt E.coli mutta tämä lääkäri epäili että se on saattanut johtua ihan näytteen kontaminoitumisestakin. Vaihdettiin nyt lääkäriä että päästiin ultraan ja otatuttamaan näyte steriilisti.

Meillä Vilma stressaa nyt ilmiselvästi Kieppiä (niin kuin Mistymoon arvelikin), sillä sen jälkeen kun Kieppi tuli tiineeksi ei tyttöjen välit ole olleet erityisen hyvät. Stressipissailulle siis löytyy hyvät syyt. Saimme mieliala- ja kipulääkityksen - katsellaan miten ne nyt sitten tehoavat. Odotan niin kovin että pääsisin muuttamaan, puolueeton maaperä ja isommat tilat voisivat myös tehota tähän ongelmaan...
Kieppi, BEN n 24 32
Seppo, BEN n 24
Vilma, BEN n 24
Orja
Glitterikingi

Post by Orja »

Meillähän on Saga stressipissaillut pentujen lähdön jälkeen. Ongelma on ainakin väliaikaisesti saatu kuriin lääkkeillä ja Feliwayn yliannostuksella :D. Mun tuntuma on, että useimmissa kissaperheissä on stressipissailua vähintäänkin joskus, mutta asiasta ei kauheasti puhuta julkisesti. Sääli, koska sitten kaikki kuvittelevat olevansa ongelmansa kanssa yksin.

Tosin samahan pätee useimpiin terveysongelmiin >:(
Orja von Kissukkala
Sissi BEN n 24; Siri RUS; Saga BEN n 24 31; Sani NFO d 03 23; Nottis RUS
R.I.P. <3 Herra Makkonen

http://kissukka.net, http://www.facebook.com/kissukkala
Mistymoon
Viiksityynyjen valtias

Post by Mistymoon »

Sellaisen ohjeen olen myös kuullut, että kissa ei pissi sinne, missä on ruokaa. Eli tarjottimelle ruokaa sängynpäälle?
Sitten on näitä karkotteita, joita voi vaikka pyyhkeeseen laittaa ja pyyhkeen sängynpäälle tms, missä pissiongelma. Karkottimia en ole itse kokeillut, mutta siihen aikaan, kun vielä yritin ruukkukasveja pitää, toimi vaihtelevalla menestyksellä bengalikarkotteena sitrushedelmien kuoret kukkaruukussa (niitä tosin pitää vaihtaa päivittäin). Miksi ei sitrusöljy ajaisi saman asian vaikka sumutepullossa veden kanssa laimennettuna.
Paras apu on tietysti hoitaa syy eikä seurausta.
Leikkaamaton bengalihan voi olla sangen haasteellinen. Meillä yksi daami keksi pissiä moneenkin mielenkiintoiseen paikkaan...
www.bengalcat.fi

Cats leave paw prints on your heart,
But Bengals leave love spots ON YOUR SOUL !!!
NalaPala
Mäy!!!

Post by NalaPala »

Mullakin on ollut pitkään käsitys, että bengaleilla ei kauheasti ole pissavaivoja. Tai siis juuri näitä "ilman-syytä-pissaavia" stressikissoja olen ajatellut olevan enemmänkin esim maatiaisissa. Kuitenkin se luonne ja kissan herkkyys vaikuttavat niin paljon, että esim meidän kovapää bengalin en voisi kuvitella pissailevan mihin sattuu vain stressistä (koputtaa puuta kovaa tämän lausahduksen jälkeen). Tämän oletuksen teen siis ihan meidän maatiais-pissakissan kanssa 3,5 vuotta eläneenä.

Onko Vilma ja Saga muuten rauhallisempia tai stressaavampia kuin teidän muut kissat? Eli silloinkin kun oireita ei ole, niin onko kissan käytös erilaista kuin terveiden kissojenne?
Meillähän tuo stressi maatuska on aika herkkä ja outo tapaus muutenkin. Pelkää esim selvästi pimeää (jos vessaan unohtuu laittaa yöksi valot, niin pissat löytyvät 99 % varmuudella jostain muualta kuin siellä olevasta hiekkiksestä), näkee pieniä vihreitä hiiriä siellä täällä ja hötkyilee välillä omaa häntäänsäkin ja panikoi esim jos ihminen aivastaa sen vieressä :o . Olen aina miettinyt, että onkohan muutkin stressikissat samanlaisia?

Meillä alkuoireet osaan jo aika hyvin tunnistaa. Ensin kissa alkaa nukkua enemmän, sitten se alkaa selvästi kipuilla, eli saattaa kesken leikin äkkiä purra ihmistä jne. Kivut meillä saadaan katkaistua Metacam kipulääkkeellä. Lisäksi kissalle juotetaan paljon nestettä (ruoan seassa sekä ruiskulla) ja koti yritetään pitää rauhallisena.

Kuten tuosta Kainaloisen viestistäkin kävi ilmi, niin diagnoosit ja hoitoideat vaihtelevat melkein sen mukaan millä lääkärillä käy. Itse lopetin jossain tonnin paikkeilla laskemasta paljonko rahaa olen eläinlääkärille syytänyt ja saanut aina vastauksen "ei täällä ole kiteitä eikä tulehdusta". Onpa minulle väitetty, että olen itse tämän aiheuttanut lihapitoisella ruokavaliolla ja oikea ruokavalio kissan loppuelämäksi olisi lääkeruokavalio :huh:

Kuten Mistymoonkin ehdotti, niin itse olen käynyt kissan kanssa eläinhomeopaatilta ja siitä oli ehdottomasti apua. Meilläkin siis noin 5 kuukautta kokeiltiin mielialalääkkeitä eläinlääkärin suosituksesta ja sen kokeilun jälkeen päätin, että ei ikinä enää. Niinpä tuollainen luonnollinen lääkitys tuntuu paremmalta vaihtoehdolta. Homeopaatin saisi varmaan käymään ihan kotonakin, silloin hän näkisi kissan sen omassa ympäristössä.

Paljon olen miettinyt että miten paljon tuollainen stressipissaaja sitten oikeasti kärsii? Eläinlääkärimme sanoi viimeksi, että tällaiset oireet loppuvat yleensä itsestään, kun kissa on 10-vuotias. Tämä tarkoittaisi meillä siis vielä 7 vuoden taistelua (en edes laske kuinka monta uutta sohvaa ja sänkyä tähän aikaan mahtuu ;) ). Välillä aika toivoton olo.

Ja kuten Orja sanoi, hienoa että näistä asioista puhutaan (ja anteeksi että tulin itse puheille ihan väärän "rodun" kanssa), se saa kummasti jaksamaan, kun kissan saa taas terveeksi jollain uudella konstilla.
Nala bengali
ja Simba maatiainen
kainaloinen
Viiksityynyjen valtias

Post by kainaloinen »

Höpsis, NalaPala, näistä asioista on hyvä keskustella oli rotu mikä hyvänsä. :)

Ja kyllä Vilma on selvästi pehmeämpi kuin mun muut kissat. Se on rauhallisempi eikä jaksa niin paljon raisuja painileikkejä kuin vaikkapa Sepukka. Oli oikeastaan aika odotettavissakin että näitä pissaongelmia tulee taas nyt Kiepin tiineyden myötä. Pitäisi nyt saada aikaiseksi käydä myös siellä homeopaatilla - asia vaan on siirtynyt kun välissä on aina näitä hyviäkin jaksoja ja sitten kuitenkin tuntuu että on aina tarkistettava lääkärin pakeilta ettei siellä vaan ole tulehdusta.
Kieppi, BEN n 24 32
Seppo, BEN n 24
Vilma, BEN n 24
Post Reply