Rokotus

Puhetta bengalien terveydestä, ruokinnasta ja hoidosta.

Moderators: huiskamestari, Mäykynen, kainaloinen

Mummi
Täpläguru
Posts: 1049
Joined: 21.07.2008 14:46

Re: Rokotus

Post by Mummi »

Nyt minua kiinnostaisi tietää, mitä rokotetta käytettiin ja oliko teillä aiemmin käytetty samaa vai vaihtuiko merkki. Siis oliko Vilma ns. saanut tarpeekseen aiemmasta rokotteesta ja herkistynyt sille vai reagoiko se uuteen rokotteeseen voimakkaasti.
Ihan vain omien kissojen tulevia rokotuksia miettiessäni tämmöistä pohdin, kun onneksemme olemme tähän asti välttyneet tuommoisilta reaktioilta mistä Mäykynen blogissaan ja sinä nyt olette kertoneet
Jos haluat talon parhaalle paikalle: siirrä kissaa :-)
kainaloinen
Viiksityynyjen valtias
Posts: 662
Joined: 21.07.2008 12:44
Location: Jämsä
Contact:

Re: Rokotus

Post by kainaloinen »

Meillä oli tapettu Fel-o-vax IV -rokote ja samaa on saatu aiemminkin eikä aiemmin ole ollut mitään oireita. Tästä laitettiin tietysti merkintä kissan papereihin että osataan seuraavalla kerralla välttää tätä rokotetta. Luulenpa että Vilmalle ei seuraavalla kerralla ainakaan nelosrokotetta laiteta.

* Lis. Samalla annettiin myös rabiesrokote.

Tää alkaa mennä kohta jo mielenkiintoiseksi, kun Seppo saa reaktion jostain toistaiseksi määrittelemättömästä rauhoitteesta/herätteesta (ei tiedetä mikä aine reaktion tarkalleen ottaen aiheutti) ja Vilma nyt sitten rokotteesta. :huh: Olen kyllä aiemminkin kuullut, että bengalit saattavat olla herkkiä rokotteille, mutta suhtaudun kuitenkin vähän skeptisesti tuollaisiin rotukohtaisiin väittämiin, koska ei niistä taida mitään tieteellistä todistusaineistoa olla.
Kieppi, BEN n 24 32
Seppo, BEN n 24
Vilma, BEN n 24
Mistymoon
Viiksityynyjen valtias
Posts: 730
Joined: 03.08.2008 18:59
Contact:

Re: Rokotus

Post by Mistymoon »

Meillä oli käytössä juuri tuo sama nelosrokote, kunnes nyt vaihdoimme saman firman FEL-O-VAX PCT rokotteeseen. Kahdella pennulla oli ilmeisesti tuosta nelosesta rokotereaktio. Tästä uudesta nyt vielä niin vähän kokemusta, mutta reaktioita ei ole tullut.
Tuostahan nyt puuttuu se klamydia. Klamydia rokotteesta kyselin viisailta mielipiteitä ja en sitten tiedä, onko totta vai urbaani huhu, mutta kovasti sellaisia ajatuksia tuntuu olevan kasvattajille, että jos rokottaa klamydiaa, niin oireet pysyvät mahdollisesti poissa, mutta tartunnat jylläävät ja jää pysyvä kanta pahimmassa tapauksessa kissalaan, eli olisi parempi olla klamydiaa rokottamatta ja jos oireita tulee, osata hoitaa ne. Niin tai näin, niin rokotteista tulee koko ajan uutta tietoa ja kokemusta ja tärkeää on tätä kokemusta jakaa ja seurata uusia tutkimustuloksia.
Pentujen rokottamisesta olen ehdottomasti sitä mieltä, että kasvattajan luona vaikka sitten luovutus hieman viivästyisikin. Kasvattajan luona on kuitenkin se tilanne stabiili ja stressitön ja pentu voi rauhassa muodostella vasta-aineita. Maailmalle lähdön jälkeen tulee pennun elämään niin paljon uutta ja elimistön puolustuskyky joutuu muutenkin työskentelemään kaiken uuden kanssa. Samoin kun haluan olla osallisena vapaa-ehtoisessa vastuullinen kasvattaja ohjelmassa, niin se edellyttää pennuille ennen luovutusta täydellistä rokotesuojaa.
Tästä asiasta voi olla erimieltäkin, ja itsekkin olen valmis asiaa uudelleen harkitsemaan ja mieltänikin muuttamaan, jos perustelut ovat järkeenkäypiä.

Muoks. laitan nyt vielä, että kissojen klamydia ja ihmisten klamydia ei ole sama asia, kun tätä saattaa lukea sellainenkin, jolla nämä asiat uusia :)
www.bengalcat.fi

Cats leave paw prints on your heart,
But Bengals leave love spots ON YOUR SOUL !!!
Mäykynen
Hepuliherkkä
Posts: 291
Joined: 28.07.2008 21:04

Re: Rokotus

Post by Mäykynen »

Mäykynenhän sairastui Fel-O-Vax PCT -rokotteesta (eli kolmoisrokote). Tosin totuuden nimissä on mainittava, ettei sairauden yhteys rokotukseen ole täsin taattu, vaan eläinlääkärinkin mukaan vaihtoehtoja on kaksi: Joko Mäykynen sai rokotuksen seurauksena lievän kissaruton (tai siis elimistö reagoi rokotteeseen kuten kissaruttoon, vaikkakin tuo kyseinen rokote on tapettu eikä siis tartunta sinänsä ole mahdollinen) tai sitten kyseessä oli kokonaan rokotuksesta riippumaton sairastuminen, joka vain sattumalta osui rokotuksen kanssa samaan aikaan (esim. eläinlääkäriasemalta rokotuskäynnin yhteydessä saatu tartunta). Meillähän ei siis tullut tuollaista välitöntä reaktiota, vaan sairastuminen muutaman päivän kuluttua rokotuksesta. Eläinlääkärin suositus silti toki tietysti on, ettei Mäykystä enää ikinä rokoteta Fel-O-Vaxilla.

Tämän tapauksen jälkeen olen aika innokkaasti seurannut muidenkin kokemuksia rokotusreaktioista ja tuntuu siltä, että Fel-O-Vax (sekä kolmonen että nelonen) aiheuttaa enemmän ongelmia kuin muut rokotteet. Selitys tälle voi tietysti olla myös se, että Fel-O-Vax on yleisimmin kissoilla käytetty rokote (en tiedä onko näin?). Sinänsä en itse usko, että bengalit olisivat erityisen herkkiä rokotteille, eikä meillä eläinlääkärikään ollut tätä mieltä, vaan kyllä noista reaktioista muutkin rodut sekä maatiaiset kärsivät.
NalaPala
Mäy!!!
Posts: 163
Joined: 29.07.2008 09:42
Location: Espoo

Re: Rokotus

Post by NalaPala »

Vilmalle tassutuksia, että pieni potilas paranee pian!

Itsekin olen lukenut näitä kertomuksia rokotuksista aiheutuneista seurauksista. Se on myös saanut ajattelemaan sitä, rokotanko meidän maatiaista enää ja jos rokotan, niin millä yhdisteellä. Meidän kissa on siis nyt 3,5-vuotias ja tähän asti saanut sen suositellut vuoden välein rokotukset. On kuitenkin täysin sisäkissa, ainoa tauti voi siis tulla meidän ihmisten jaloissa tai Nalan mukana ulkoa tms.

Miten te kokeneemmat olette toimineet kissojen rokotusten kanssa kissan vanhetessa? Useinhan sanotaan, että ihmisilläkin se rokotussuoja voi olla elinikäinen, vaikka toisin väitetään. En sitten tiedä uskaltaako niihin luottaa vai ei. Ja ainakin tähän asti olen miettinyt rokotusta halpana henkivakuutuksena.

Meidän eläinlääkäri ei suostu enää antamaan kahta rokotetta samalla kertaa (viisaammat osaa varmaan kertoa mitä ne rokotteet on, minulla kun ei termit pysy ikinä päässä) ja maatiaiselle onkin viimeksi annettu vain muistaakseni tuo kolmoisrokote. En halunnut stressaavaa kissaa viedä toistamiseen lääkäriin parin viikon päästä. Nala taas on niin nuori ja hyvinvoiva, että sille annettiin molemmat rokotteet kerralla. Näitä tarinoita lukiessa tuli kyllä mieleen, että sekin taisi olla liiallista huolimattomuutta.
Nala bengali
ja Simba maatiainen
Orja
Glitterikingi
Posts: 952
Joined: 20.07.2008 20:13
Location: Kissukkala
Contact:

Re: Rokotus

Post by Orja »

Meillä ei myöskään ell annan kahta rokotetta (normitavara+rabies) samalla kertaa - selitys on, että yksikin rokote on elimistölle rasitus ja reaktioiden vaara kasvaa kahdesta. Mä välttelen nelosrokotetta kun on muutaman kerran tullut oireita - ei kovin pahoja kuitenkaan. Aiemin on Felot olleet käytössä, mutta nyt lumipennuille ja Sagalle laitettiin Purevaxit (siis kolmoset). Ei oireen oiretta, ja pennut eivät olleet edes väsyneitä, kuten edellisessä pentueessa oltiin molempien rokotusten jälkeen.

muoks. Tuosta nelosesta vielä, mä olen kuullut viidakkorummusta, että klamydiarokote ei olisi kauhean tehokas (liittynee tuohon mitä mistymoon yllä sanoi), ja siksikään en viitsi edes riskeerata, kun noita reaktioita on tullut.
Orja von Kissukkala
Sissi BEN n 24; Siri RUS; Saga BEN n 24 31; Sani NFO d 03 23; Nottis RUS
R.I.P. <3 Herra Makkonen


http://kissukka.net, http://www.facebook.com/kissukkala
windsor
Hepuliherkkä
Posts: 210
Joined: 14.02.2009 10:28
Location: Espoo
Contact:

Re: Rokotus

Post by windsor »

minulla tämän kevään huonoja kokemuksia rokotuksen jälkiseurauksista. Meillä oli samaan aikaan bengalipentue että norskipentue. Kummatkin rokotettiin ajallaan Purevax-rokotteella kissaruttoa ja kissaflunssaa vastaan. Aiemmin olen aina käyttänyt muiden pentueiden suhteen Fel o vax-kolmosta, ja ei mitään ongelmia. Mutta nyt oli mutta ei bengalipentujen suhteen, kaikki meni hyvin, vähän väsymystä rokotusten jälkeen mutta ei sen kummempaa. Mutta meidän norskit kaikki sairastuivat sen Purevaxin vahvistusrokotteen jälkeen. Osalla flunssaa mutta yhdellä pennulla selkeästi neurologisia tai muita ongelmia jälkiseurauksena (testasin hänen verensä kaikkien viirusten osalta ja mitään muuta syytä ei löytynyt kuin rokotteen seuraukset ja eläinlääkäri kehotti tekemään ns. haittailmoituksen asiasta. Mutta todettakoon, että bengalipennuilla ei mitään ongelmia muutamia viikkoja aikaisemmin vahvistusrokotuksesta ja sitten kaikki norskipennut sairastuivat enemmän tai vähemmän. Nyt olen viemässä ko. pentua neurologille tsekkaamaan tilanteen. Mutta enpä itse uskalla ainakaan norskeille ottaa enää tätä uudempaa rokotusta eli pitäydyn siinä vanhassa ed. mainitsemassani. Onko teillä muilla vastaavia kokemuksia?
Mistymoon
Viiksityynyjen valtias
Posts: 730
Joined: 03.08.2008 18:59
Contact:

Re: Rokotus

Post by Mistymoon »

Tosi kurjia nuo rokote reaktiot ja tämä on kyllä ehdottomasti asia, jota kannattaa seurata ja hankkia aina uusinta tietoa sekä jakaa kokemuksia.
Purevaxista ei ole ollut meillä reaktiota, mutta viimeksi kun rokotettiin ja rokotetta sattui ruiskahtamaan pennun päälle, niin lääkäri tokaisi, että pyyhitään hyvin, kun tässä on elävää ruttoa. Tuli sellainen fiilis, ettei enää tätä rokotetta. Plussa varmaan tuolle rokotteelle se 3 vuoden suoja (ruttoon, ei flunssiin), jos jotenkin unohtuisi uusinnat uudessa kodissa.
Sellaista olen miettinyt ja ajattelin kysyä, kun ens kerran mennään lääkäriin, että voiko se rutto lähteä purevaxista liikkeelle. Vaikka meillä on kaikki kerran vuodessa tehostettuja, niin onhan se teoriassa mahdollista, että olisi ollut tehoton rokote tms ja ei siten suojaa. Elävä klamydiahan kuulemma voi lähteä rokotteesta muihin perheen kissoihin. Tuota klamydiaa sisältävää felo nelosta me emme enää anna, siinä oli meidän mielestämme sivuvaikutuksia. Vaikea sanoa kuitenkaan varmasti, kun saattoi olla oireet sattumaakin.
www.bengalcat.fi

Cats leave paw prints on your heart,
But Bengals leave love spots ON YOUR SOUL !!!
ameise
Kehruukone
Posts: 329
Joined: 07.07.2010 09:09
Location: Helsinki
Contact:

Re: Rokotus

Post by ameise »

Mielenkiintoisia juttuja rokotteesta, ja asioita joita minulle ei ole tullut mieleenkään kun meillä on kissaelämää takana kohta vasta vuosi. Kesällä pitäisi varata aika rokotukseen, mutta mietityttää että mitä rokotteita pitäisi nyt vaatia ja osaako eläinlääkäri nyt ottaa huomioon kaikki nuo asiat mitä edellisissä viesteissä mainittiin.. Kaipa hän osaa asiansa.. :hmm:
Neiti Ylppö BEN n 24
Stella BEN n 24 33
http://taplatytot.blogspot.com/
Anu
Riiviörääpäle
Posts: 84
Joined: 12.05.2010 10:04
Location: Espoo

Re: Rokotus

Post by Anu »

Viimeksi kun MeiMei oli rokotuksella, tuli eläinlääkärin kanssa puhe siitä, kuinka useasti sellaista kissaa (kuten MeiMei), joka ei käy näyttelyissä, olisi hyvä rokottaa. Hän sanoi, että tälläiselle riittäisi (muistaakseni) vain kissaruottorokote, joka tulee vahvistaa kolmen vuoden välein. Madotusta hän suositteli 1.v - 1,5.v. välein. Tällä kertaa annettiin kuitenkin vain vuoden voimassa oleva rokote, sillä keskustelu käytiin valitettavasti vasta varsinaisen rokotuksen jälkeen. Mutta mietin nyt vastaisuuden varalle, että millainen on yleinen käytäntö asiassa?

Oletteko te muut toimineet omien kotikissojenne kanssa vastaavalla tavalla?
"Jotta eläintä voisi tutkia, sitä pitää ensin rakastaa."

-Konrad Lorenz
Post Reply