Kynsien leikkaus

Puhetta bengalien terveydestä, ruokinnasta ja hoidosta.

Moderators: huiskamestari, Mäykynen, kainaloinen

Kurnauskis
Riiviörääpäle
Posts: 64
Joined: 18.03.2009 08:29

Kynsien leikkaus

Post by Kurnauskis »

Olen ollut huomaavinani, että niksipirkka on tosi kevyttä kamaa bengalinomistajajengin temppuvalikoimien rinnalla... (Kissan punnitseminen ämpärissä oli tämän päivän paras  =O)

Käännyn siis teidän pellepelottomien puoleen ja kysyn: Miten te saatte täpläturkkienne kynnet leikattua?

Meidän neiti antoi pentuna muutaman kerran leikata kyntensä aika mukisematta, mutta sitten tuli tenkkapoo... En tiedä enkä tunnusta tehneeni käpälille mitään kipeää, mutta äkkiä siitä kynnenleikkuusta tulikin elämän ja kuoleman kysymys - meille kaksijalkaisille! Kaksi aikuista ihmistä, eikä uskallettu loppupeleissä tapella neidin raivoisaa kynsi-hammas-arsenaalia vastaan. Luultavasti tiedätte, että se on pahimmillaan p-e-l-o-t-t-a-v-a-a !

Meni melkein puoli vuotta, ja meidän neidin kynsillä olisi voinut melkein leikata lasia. Oli siis pakko yrittää taas. Mies otti katin syliinsä ja laittoi kouraansa muutamia katkarapuja. Neiti meni katkarapujen haistelusta ja maistelusta niin sekaisin, että antoi mun vahingossa leikata kaikki kynnet kerralla saman tien. Meinasin pyörtyä onnesta! Meidän kissi nimittäin ei välitä mistään nameista tai muista tietämistäni teoreettisista herkuista ja sitä on ollut siksi täysin mahdotonta narrata mihinkään. (Katkarapuja se on kyllä saanut herkkupaloina ihan muuten vaan.)

Nyt tarttis leikata ne kynnet taas. Olen varovaisen toiveikas... Mutta jos katkistemppu ei tällä kertaa toimi, onko muita hyviä ehdotuksia?
Mummi
Täpläguru
Posts: 1049
Joined: 21.07.2008 14:46

Re: Kynsien leikkaus

Post by Mummi »

Kaikillahan lienee huoneentauluna se A4-arkin mittainen ohje "Kuis kissalle annetaan pilleri" :D
Vakavasti puhuen en kyllä taida tietää mitään huonoista enkä hyvistä neuvoista, kun omilla kissoilla ei ole moista ongelmaa. Kysynpä vaan, oletteko kokeilleet kynsien leikkausta, kun kisu vetää sikeitä ? :goodnite: Tosin se voi edellyttää sitä, että kissa on tottunut siihen, että kun (jos) se istuskelee edes joskus sylissä, sen tassuja ja polkuanturoita silitellään ja hierotaan ja näpelöidään.
Jos haluat talon parhaalle paikalle: siirrä kissaa :-)
sulopulla
Jääkaappirosmo
Posts: 444
Joined: 20.07.2008 21:34
Location: Pullala
Contact:

Re: Kynsien leikkaus

Post by sulopulla »

Mummi wrote:Kysynpä vaan, oletteko kokeilleet kynsien leikkausta, kun kisu vetää sikeitä ? :goodnite:
Kyllä, Mummi, me olemme! Ja tuloskin on ylläriylläri seuraavan kaltainen: KISU HERÄÄ samalla silmänräpäyksellä kun ensimmäinen varvas on otteessa ja kynsisakset leikkuukohdassa!

(Äläkä vaan kysy kenestä mä nyt puhun !!! :D )

Mut niitä leikkuuvinkkejä sitten..Täälläpäin siis tosiaankin asuu eräs jonka kynsienleikkuu on ollut aina hieman mutkikkaampaa kuin eräiden toisten (kenen lie peruja ;) ). No joo. Muutamia poppaskonsteja on kokeiltu ja kuten Kurnauskis totesit, ne toimivatkin yleensä juuri sen yhden kerran. Seuraavalla kerralla ns. vanha vitsi ei välttämättä enää menekään läpi ;)
Nykyisin erään marmorihyypän kynsienleikkuu-operaatio suoritetaankin suosiolla avustajan läsnäollessa. Eli avustaja ottaa kissan toimituksen ajaksi tukevaan otteeseen syliinsä, tassut mieluusti tukevasti vaikka omia jalkoja vasten (jos itse istuma-asennossa pitelee kissaa, estää yleensä liukkaimmankin "saippuapalan" kiepsahtamisen irti otteesta). Sen jälkeen vaan kynsienleikkuubändin kolmas jäsen (meilläpäin yleensä boss itse) lyhentää kynnet. On onnistunut 100%:sti kun on käytössä kaksi paria käsiä yhden käsiparin sijaan eikä "asiakas" juurikaan rimpuile koska huomaa olevansa tukevassa otteessa. Suosittelen. Ja tässä vaiheessa voi sitten tarjoilla herkkupaloja..Niin ja huoneistossahan ei todellakaan kannata heilua leikkurit näkyvillä ennen operaatiota kuin joku edward saksikäsi koska siinä tapauksessa jokainen kynsienlyhennyksen vastustaja kerkee häippästä pelipaikoilta salamaakin nopeammin.. :bolt:
Mummi
Täpläguru
Posts: 1049
Joined: 21.07.2008 14:46

Re: Kynsien leikkaus

Post by Mummi »

sulopulla wrote: KISU HERÄÄ samalla silmänräpäyksellä kun ensimmäinen varvas on otteessa ja kynsisakset leikkuukohdassa!
Kai teillä joka aamu ja ilta ja kerran keskipäivälläkin sinä yhteisenä herkkänä kissan sylissäolohetkenä on muistettu se polkuanturoiden näpelöinti :hmm: Jos, niin sitten tuo kaakkoisaasialaista alkuperää oleva arahko harvinaislaatuinen marmorihyyppä vain on ns oman tiensä kulkija ja vaatii sen parivaljakkotyöskentelyn ;)
Jos haluat talon parhaalle paikalle: siirrä kissaa :-)
raitatiikeri
Bengalivaavi
Posts: 47
Joined: 28.07.2008 08:12
Location: Kuopio

Re: Kynsien leikkaus

Post by raitatiikeri »

Meillä asustava vanhempi täplähyyppäyksilö on varsin lunki tapaus kynsien leikkuun suhteen ja se onnistuukin varsin vaivattomasti. :)
Kun taas juuri vuoden täyttänyt vaalea täplähyyppäyksilö katoaa kuin maannielemänä sakset nähtyään. Tämä kyseinen yksilö kiemurtelee sylissä varsin kastematomaisesti ja ponnekkaasti sekä päästää kovaa määkivää ääntä kynsiä lyhennettäessä. Joten se on yleensä aika pitkäkestoinen projekti, ellei yksilö satu olemaan satunnaisesti höynäytettävissä.
Tämä yksilö meneekin kohtapuoleen mummin hoiviin kolmeksi kuukaudeksi, joten oletan että kotiin palattuaan tämäkin yksilö suhtautuu kynsien leikkuuseen yhtä lunkisti kuin ruskeatäplähyyppä. ;) :buhahaa: :buhahaa:
Tarmo BEN n 24
Tyyne BEN n 24 31
Mummi
Täpläguru
Posts: 1049
Joined: 21.07.2008 14:46

Re: Kynsien leikkaus

Post by Mummi »

raitatiikeri wrote:oletan että kotiin palattuaan tämäkin yksilö suhtautuu kynsien leikkuuseen yhtä lunkisti kuin ruskeatäplähyyppä. ;) :buhahaa: :buhahaa:
Kääks! Joku muukin on saanut päähänsä kaikenlaisia mahdollisia ja mahdottomia ufoajatuksia kuten että Kisu mummin luona oppii syömään raksuja (esim. valkean täplähyypän emo)
Jos haluat talon parhaalle paikalle: siirrä kissaa :-)
Kurnauskis
Riiviörääpäle
Posts: 64
Joined: 18.03.2009 08:29

Re: Kynsien leikkaus

Post by Kurnauskis »

Jospa se mummi ottaisi hetkeksi käpäläoppiin meidänkin lumitäpläturkin...

Ei vaiteskaan :) Mummi kyllä osui ongelman ytimeen tuossa tassuasiassa. Meidän neiti ei ole koskaan tykännyt siitä, että sen käpäliä käpälöidään. Muuten koko kissan saa suurinpiirtein laittaa solmuun, mutta tassut on nou-nou. (Se on ihan kamalaa, koska mun mielestä kissan polkuanturan tuoksu on maailman ihanin hajunautinto ja nyt en saa yhtään nuuskutella kotona!) Sylissä meillä ollaan niin paljon, että hikeä pukkaa jalkopäästä telkkaria katsoessa... Yritetään lennossa vaihtaa neitokaista sylistä syliin, että saisi hetken vilvoitella. Ehkä siis pitäisi unen aikana alkaa hipelöidä neidin varpaita ja antaa sen alitajunnan tehdä työtä? Mummin neuvo ei kuulosta huonolta. Mutta en todellakaan lähesty meidän hyrrymyrryä kynsileikkureiden kanssa, kun se nukkuu. Sen verran on itsesuojeluvaistoa tallella =O)

Me ollaan yritetty kynsien leikkausta just tuolla sulopullan kimppapainimenetelmällä, mutta ilman katkarapuja siitä meinasi tulla verilöyly. Meidän neidillä on nimittäin myöskin hampaat kovassa iskussa eikä se pahan paikan tullen epäröi käyttää niitä... ja kynsien leikkuu - se se on paha paikka!
Kuinka tuo kissa voi olla tuollainen...?!
Zakulainen
Riiviörääpäle
Posts: 63
Joined: 16.02.2009 11:20

Re: Kynsien leikkaus

Post by Zakulainen »

Meillä ei ole toistaiseksi ollut kynsien leikkauksesta ongelmia :) . Zaku on mun sylissä selkä mun mahaa päin :angst: ja siinä mä ne sit leikkaan :) . Aina annan toimituksen jälkeen naminamia :safkaa99: ja kehun kovasti :oujea2: . Rauhallisin mielin :cheesy:
Zaku, BEN n 24
Vallu
Bengalivaavi
Posts: 18
Joined: 02.08.2008 09:29

Re: Kynsien leikkaus

Post by Vallu »

Meidän kynsienleikkuu-niksi taitaa olla em jälkeen melkoista salatiedettä mutta laitetaan vinkki jonon jatkoksi eli: Vallun kynnet lyhennetään siten että Valulle annetaan omat sakset suuhun! Niiden parissa Vallu askaroi toimituksen ajan ja kynnet tulevat leikatuksi alta aikayksikön..(Tähän johtopäätökseen on tultu siitä syystä että Vallu halusi kynsisakset aina itselleen jolloin leikkuusta ei meinannut tulla mitään) :cheesy:
sulopulla
Jääkaappirosmo
Posts: 444
Joined: 20.07.2008 21:34
Location: Pullala
Contact:

Re: Kynsien leikkaus

Post by sulopulla »

Zakulainen wrote:Meillä ei ole toistaiseksi ollut kynsien leikkauksesta ongelmia :) . Zaku on mun sylissä selkä mun mahaa päin :angst: ja siinä mä ne sit leikkaan :) . Aina annan toimituksen jälkeen naminamia :safkaa99: ja kehun kovasti :oujea2: . Rauhallisin mielin :cheesy:
Myös meillä täsmälleen näin Pepin ja Lillin osalta!
Post Reply