Silmät
Moderators: huiskamestari, Mäykynen, kainaloinen
Silmät
Kuten koko maailma takuulla jo tietää , meillä kävi käpyisesti lauantaina näyttelyn ell-tarkastuksessa. Tänään mentiin sitten oman eläinlääkärimme tykö näyttämään näitä surullisen kuuluisia silmiä - jälleen kerran. Mitään uuttahan silmäoireet eivät Sagalla ole, silmät kuivuvat herkästi, koska kyyneltiehyet ovat ahtaat. Siitä aiheutuu välillä silmien ärtymistä ja tulehtumista. Silmän tila on joskus kotioloissa vaikea nähdä, mutta sitten näyttelypaikalla tai matkalla tilanne pahenee. Aina ennen ell on uskonut, kun olen kertonut, missä mennään. Nyt pyysin omaa eläinlääkäriäni tutkimaan vimpan silmät päälle, koska muuten loppuu Sagan näyttelyura - en halua tuhlata rahojani ja aikaani siihen, että menen näyttelypaikalle turhaan.
Sagan silmät huuhdeltiin (jälleen kerran) ja diagnoosi tarkentui ns. rakkulaiseksi sidekalvontulehdukseksi. Sidekalvolla, vilkkuluomen allakin, on pieniä rakkuloita. Rakkulainen sidekalvontulehdus on yliherkkyysreaktio, mutta sen alkuperä on epäselvä. Voi liittyä siis esim. ympäristöön (esim. puupohjainen tai pölyävä hiekka) tai ruokaan. Meillä taidetaan siis liittyä eliminointidieettikerhoon... . Hiekka-asia täytyy pistää harkintaan. Ainoa potentiaalinen vaihtoehto lienevät helmet: pölyämätöntä mikrohiekkaa kun ei ole keksittykään. Eikä helmissä mitään, kokeiltu on, ja kissat tykkää, mutta itse inhoan, kun ne kulkeutuvat kaikkialle.
Sagan silmät huuhdeltiin (jälleen kerran) ja diagnoosi tarkentui ns. rakkulaiseksi sidekalvontulehdukseksi. Sidekalvolla, vilkkuluomen allakin, on pieniä rakkuloita. Rakkulainen sidekalvontulehdus on yliherkkyysreaktio, mutta sen alkuperä on epäselvä. Voi liittyä siis esim. ympäristöön (esim. puupohjainen tai pölyävä hiekka) tai ruokaan. Meillä taidetaan siis liittyä eliminointidieettikerhoon... . Hiekka-asia täytyy pistää harkintaan. Ainoa potentiaalinen vaihtoehto lienevät helmet: pölyämätöntä mikrohiekkaa kun ei ole keksittykään. Eikä helmissä mitään, kokeiltu on, ja kissat tykkää, mutta itse inhoan, kun ne kulkeutuvat kaikkialle.
Orja von Kissukkala
Sissi BEN n 24; Siri RUS; Saga BEN n 24 31; Sani NFO d 03 23; Nottis RUS
R.I.P. <3 Herra Makkonen
http://kissukka.net, http://www.facebook.com/kissukkala
R.I.P. <3 Herra Makkonen
Re: Silmät
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että voiko tuollainen rakkulainen sidekalvontulehdus olla tarttuva? Sitä vaan mietin, että jos ei ole, niin olisikohan eläinlääkäriltä mahdollista saada näyttelyitä varten todistus siitä, ettei vaiva ole tarttuva? Toisaalta mistäs sitä tietää, etteikö jonkun kerran voisikin olla kyse bakteeriperäisestä silmätulehduksesta...
Toivottavasti eliminaatiodieetti auttaa. Kurjaahan tuollainen on, eikä vain näyttelymaksun menetyksiä ajatellen, vaikka pahaa kyllä teki puolestasi viime viikonloppuna
Toivottavasti eliminaatiodieetti auttaa. Kurjaahan tuollainen on, eikä vain näyttelymaksun menetyksiä ajatellen, vaikka pahaa kyllä teki puolestasi viime viikonloppuna
"Meilläpäin tätä kutsutaan sinnikkyydeksi."
^Enpä usko että voi olla tarttuva, kun kerran syynä on yliherkkyysreaktio. Eiväthän ihmisen allergiatkaan ole tarttuvia . Tästä tarttumattomuudesta olen ollut varma jo pitkän aikaa, kun Sagalla on ollut oireita pikkuisten pentujenkin aikaan, eikä muutenkaan ole muilla kissoilla ollut mitään. Minulla on nyt kuitenkin paperi asiasta, ja aion sitä varmasti kantaa mukanani, mutta kuten ajapi totesit, eihän eläinlääkäri näyttelyssä voi tietää, etteikö kyse juuri sillä kertaa olisi jostain muusta... Näyttelyt ovat kyllä nyt Sagan osalta tauolla, kunnes tilanne näyttää siltä, että oireiden aiheuttaja on löytynyt.
Orja von Kissukkala
R.I.P. <3 Herra Makkonen
R.I.P. <3 Herra Makkonen
Tuo silmien kuivuminen on aika yleinen asia kissoilla (rodullisilla ja roduttomilla). Varsinkin näyttelyissä olen kuullut ihmisten asiasta puhuvan (että kissat reagoivat silmillään vetoon, ilmastointiin, pölyiseen hotelliin yms) ja nähnyt laittavan kissoille kosteutustippoja silmiin, jotta ne eivät kuivuisi ja ärtyisi ja olisi sitten otollista maaperää näyttelyissä väistämättä olevalle vieraalle bakteerikannalle ja mahdollisille viruksille.
Aikaisemmin harrastamissani roduissa olen herkkiin silmiin törmännyt ja toinen rotu oli lyhytkuonoinen ja toinen taas pitkäkuonoinen, joten mikään rakennevika asia ei useinkaan ole vaan kissan herkkyys.
Lumilla, kuten kaikilla naamiokissoilla, pienikin punotus kyllä näkyy, koska silmänympärys pigmenttiä ei ole niin paljon tai pigmentti itse vaikka lynxeillä on toisinaan punerva. Kaikki eläinlääkärit eivät tätä ymmärrä ja osa eläinlääkäreistä ei myöskään ole valmis oppimaan kasvattajalta, joka tietää rodusta paljon ja elää rodun kanssa, tämän olen huomannut. Onni onkin kokenut rotuja tunteva eläinlääkäri, vaan siellä näyttelyssähän se on ihan bingoa, kuka siellä kissaa tarkastaa ja millä tietämyksellä.
Meidän kissojen henkilääkäri on usein täällä pääkaupunkiseudulla näyttelyissä tarkastamassa ja hänellä on aina se pisin jono. Ihmiset äänestävät kyllä jaloillaan aina kun pystyvät
Aikaisemmin harrastamissani roduissa olen herkkiin silmiin törmännyt ja toinen rotu oli lyhytkuonoinen ja toinen taas pitkäkuonoinen, joten mikään rakennevika asia ei useinkaan ole vaan kissan herkkyys.
Lumilla, kuten kaikilla naamiokissoilla, pienikin punotus kyllä näkyy, koska silmänympärys pigmenttiä ei ole niin paljon tai pigmentti itse vaikka lynxeillä on toisinaan punerva. Kaikki eläinlääkärit eivät tätä ymmärrä ja osa eläinlääkäreistä ei myöskään ole valmis oppimaan kasvattajalta, joka tietää rodusta paljon ja elää rodun kanssa, tämän olen huomannut. Onni onkin kokenut rotuja tunteva eläinlääkäri, vaan siellä näyttelyssähän se on ihan bingoa, kuka siellä kissaa tarkastaa ja millä tietämyksellä.
Meidän kissojen henkilääkäri on usein täällä pääkaupunkiseudulla näyttelyissä tarkastamassa ja hänellä on aina se pisin jono. Ihmiset äänestävät kyllä jaloillaan aina kun pystyvät
Eikö ilmomaksuja palauteta tuollaisessa tapauksessa?
Saattaako vaiva olla perinnöllinen? Tosi kurja varmasti ja toivon, että ratkaisu löytyy. Itsestä vaan tuntuisi äkkiseltään aika kummalta jos ruuasta johtuisi. Tarkoitan lähinnä, että muita oireita esim. iho-oireita ei ilmeisesti ole?
Oletko kiinnittänyt huomiota milloin vaiva on selkeimmin esillä? Kesä/talvi?
Saattaako vaiva olla perinnöllinen? Tosi kurja varmasti ja toivon, että ratkaisu löytyy. Itsestä vaan tuntuisi äkkiseltään aika kummalta jos ruuasta johtuisi. Tarkoitan lähinnä, että muita oireita esim. iho-oireita ei ilmeisesti ole?
Oletko kiinnittänyt huomiota milloin vaiva on selkeimmin esillä? Kesä/talvi?
Kissaliiton näyttelysääntöjen mukaan "Jos näyttelyn eläinlääkärin tarkastuksessa todetaan, ettei kissa terveydentilansa puolesta voi osallistua näyttelyyn, yhdistys ei ole velvollinen palauttamaan näyttelymaksua."jagulaari wrote:Eikö ilmomaksuja palauteta tuollaisessa tapauksessa?
Jos haluat talon parhaalle paikalle: siirrä kissaa :-)
Uups.. Pitänee lukea nuo säännöt, niin ei tarvii kysellä hölmöjä..
Kukaan ei tällä palstalla ole kysellyt hölmöjä- et sinä etkä muut. Monesti täällä vaan saa nopeammin vastauksen erilaisiin asioihin kuin sukeltelemalla itse kaikenniilaisissa tiedostoissa- ja jälkikäteen voi tietty tarkistaa, oliko saatu neuvo oikea
Mitenhän sääntöä tulkitaan Kissaliiton matematiikalla, jos on ilmoittanut kissan näyttelyyn la ja su, ja la kävisi näin, ettei pääsisi näyttelyyn, niin palautetaanko su ilmot, kun silloinhan asiasta on eläinlääkärin lausunto ja aikaa ilmoittaa, ettei tule seuraavan päivän näyttelyyn. Viikonloppunäyttelyissähän la ja su on periaatteessa eri näyttelyitä.
" Sairastumistapauksissa viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen takaisin maksettava määrä on 75 % näyttelymaksusta. Maksun takaisin saamiseksi on esitettävä lääkärintodistus tai eläinlääkärintodistus, joka on toimitettava näyttelyn järjestäneelle yhdistykselle viimeistään 14 vuorokauden kuluttua näyttelystä"Mistymoon wrote:Mitenhän sääntöä tulkitaan Kissaliiton matematiikalla.
Mistymoon on oikeassa, viikonloppuna on kaksi eri näyttelyä. Kissaliiton käytännön matematiikkaa en tässä asiassa tiedä mutta minun matematiikan mukaan sunnuntain näyttelymaksusta pitäisi saada takaisin 75%.
Orja varmaan testaa tämän asian ja kertoo meille miten tämä asia käytännössä nyt sitten Sagan kohdalla meni; tuliko su näyttelymaksuista osa takaisin