Rasvahappolisät

Puhetta bengalien terveydestä, ruokinnasta ja hoidosta.

Moderators: huiskamestari, Mäykynen, kainaloinen

Post Reply
kainaloinen
Viiksityynyjen valtias
Posts: 662
Joined: 21.07.2008 12:44
Location: Jämsä
Contact:

Rasvahappolisät

Post by kainaloinen »

Sepollahan on pientä atopia-/allergiataipumusta ja erinäisten kokeilujen jälkeen on käynyt ilmi, että rasvahappolisä pitää Sepon ihon ja turkin moitteettomana. Nyt kuitenkin mun suursyöppöni onkin päättänyt, että hän ei kertakaikkiaan koske ruokaan jossa on jotain rasvahappolisää. Ensin tuli "hyihyi"-reaktio Viacutan Plussaan ja nyt mulla on ollut kokeilussa muka hyvänmakuinen CatOil, mutta ei mene alas. Tietysti tuota CatOilia voisi myös yrittää spruutata ruutalla miekkosen kitusiin, mutta jotenkin luulen, että siitä tulee meille molemmille ylenmääräinen stressi. Kaiken lisäksi Seppo näyttää aina siltä valmistetta syötyään, että laatta lentää ihan justiinsa eikä se suostu sen jälkeen syömään enää oikein mitään.

Mietinnässä on siis joko Viacutanin kapselit, mutta niissäkin mietityttää että miten päivittäinen lääkkeenanto tulee menemään. Onko kellään kokemusta, ovatko ihan mahdottoman isoja tabuja? Toinen, jota mietin, on Dermoscent Spot-on -valmiste jota sivellään kissan niskaan. Kellään kokemusta siitä? Muistelisin kuulleeni siitä jotain negatiivista jossain vaiheessa (olisiko valmiste jotenkin ärsyttänyt kissaa?), mutta kun en yhtään muista mitä se oli.
Kieppi, BEN n 24 32
Seppo, BEN n 24
Vilma, BEN n 24
ajapi
Glitterikingi
Posts: 797
Joined: 29.07.2008 09:52
Location: Helsinki

Re: Rasvahappolisät

Post by ajapi »

Olen alkanut antaa Haltialle ihan tavallisia kalaöljykapseleita pari kertaa viikossa, kun se ei nykyään syö juuri muuta kuin lihaa, ja sen turkki on muutenkin kamalan kuiva ja sähköinen. Kriteerit olivat, että kapseleiden tulee olla pienikokoisia (=kissan on helppo niellä), eivätkä ne saa sisältää muuta kuin kalaöljyä. Pyöräytän kapseliin hieman rypsiöljyä, jotta sen saa helpommin alas.

Koen kapselit ruokaan sekoitettavaa öljyä helpommiksi, koska meilläkään kissat eivät koske öljyllä "saastutettuun" ruokaan. Ihan hyvin kapselinanto sujuu, vaikkei Haltimus niitä vapaaehtoisesti nielekään. Kapselit tuntuvat auttaneen pahimpaan turkin kuivuuteen ja sähköisyyteen, joten kyllä ne näköjään tehtävänsä tekevät.
"Meilläpäin tätä kutsutaan sinnikkyydeksi."
tytteli
Riiviörääpäle
Posts: 83
Joined: 22.08.2009 13:23

Re: Rasvahappolisät

Post by tytteli »

Meillä Rufukselle annetaan päivittäin Salmopetin Lohiöljyä (100% lohiöljy, ei siis mitään turhia lisäaineita) - menee oikein hyvin aamusapuskaan sekoitettuna, kun annettava määrä/pvä on melko pieni (2,5ml, eli noin teelusikallinen, suosituksena alle 5kilon kissoille). Itse asiassa öljyn tuoksu tuntuu muutenkin kiinnostavan: jos Rufuksen antaa haistella öljypulloa, ei kisun nenua meinaa oikein pullon suulta irti saada muuta kuin väkisin! Usein pullosta pidetään vielä vähän kiinni kietomalla tassua sen ympärille, että ei heiluisi ja haistelututkimus olisi helpompi suorittaa. :D

Turkki on pysynyt oikein siloisena ja ihanana, lukuunottamatta sitä sähköisyyttä, joka tuntuu tulevan aina kun pakkanen kiristyy: pakkasta enemmän kuin n. - 5-10°C = sähköinen turkki, leudommilla keleillä ei sähköisyyttä lainkaan havaittavissa... Vielä kun saataisiin polkuanturat tuosta vähän pehmenemään, ovat vähän karheat ja kuivahkot, öljystä huolimatta. :huh:
kainaloinen
Viiksityynyjen valtias
Posts: 662
Joined: 21.07.2008 12:44
Location: Jämsä
Contact:

Re: Rasvahappolisät

Post by kainaloinen »

tytteli wrote:annettava määrä/pvä on melko pieni (2,5ml, eli noin teelusikallinen, suosituksena alle 5kilon kissoille).
CatOilin annostus on 1 ml päivässä eikä sitä suostu itse asiassa syömään yksikään kissoista vaikka sitä laittaisi 0,3 ml ruokaan! :o Täytynee miettiä tuota Salmopetia jos se vaikka vajoaisi... Noissa ihmisten valmisteissa mietityttää onko niissä oikea Omega 3:n ja Omega 6:n suhde, pitää ottaa selvää.
Kieppi, BEN n 24 32
Seppo, BEN n 24
Vilma, BEN n 24
Henke
Mäy!!!
Posts: 112
Joined: 31.07.2008 08:51
Location: Espoo

Re: Rasvahappolisät

Post by Henke »

Meidän kissat on nirsoja eivätkä koske rasvahappolisiin. Positiivisena poikkeuksena olen nyt käyttänyt Nutrolin pentu -öljyä. Huomionarvoista on, että sitä aikuisten koirien öljyä ei ehkä kannata kissalle tarjoilla, kun siinä on vain kasvisrasvoja, tuossa pentupullossakin niitä on, mutta huomattavasti vähemmän. Ei ehkä optimaalinen valinta kissan rasvahappolisäksi, mutta meillä innostutaan jo purkin näkemisestä eli maistuu :D
Hamlet BEN n 24 & Ofelia ABY a & Othello SOM n
wildtouch
Viiksityynyjen valtias
Posts: 570
Joined: 29.07.2008 15:22
Location: vantaa
Contact:

Re: Rasvahappolisät

Post by wildtouch »

Meillä on salmopet käytössä. Eteenkin Claralle sitä on pakko lisätä ruokaan, koska neiti kärsii todella kuivasta nenästä.
Meillä ei aluksi öljy meinannut millään kelvata. Jouduin aloittamaan ihan vain tipalla ja siitä sitten hitaasti lisäsin määrää.
Aikamoinen kamppailu siinnä kyllä oli :D
JiiJ
Riiviörääpäle
Posts: 79
Joined: 26.09.2010 13:45

Re: Rasvahappolisät

Post by JiiJ »

Kokeilin joskus Adille salmopetiä. Kerran maistoi vapaaehtoisesti ja sen jälkeen ei koskenut ruokaan, jos siinä oli pienikin tippa piilotettuna tuota öljyä.

Onko kellään kokemuksia eforion-öljystä? Kovasti sitä toisella kissapalstalla kehuttiin ja joku rasvahappolisä meidän on pakko saada käyttöön. Adin maha ei kestä lähes ollenkaan teollisia ruokia, kaikki testatut kuivaraksut saa ripuloimaan, märkäruuista pystyy syömään vain muutamaa lajia, joihin ei ole lisätty mitään vitamiineja yms. Käytännössä siis on raakaruokinnalla, mutta ei pysty syömään oikein mitään muuta kuin lihaa. Raaputtelee jatkuvasti päätään ja turkki hilseilee jonkun verran. Joka paikasta olen saanut ohjeeksi rasvahappolisän antamisen.

Lisävitamiineja ja kalkkilisää olen antanut pennusta asti, mutta nuo rasvat...kamalaa pähkäilyä mitä ostaisi ja millä sen saa alas :huh:
Mäykynen
Hepuliherkkä
Posts: 291
Joined: 28.07.2008 21:04

Re: Rasvahappolisät

Post by Mäykynen »

Meillä on ajoittain Aptus Eforion käytössä, menee ihan hyvin alus kun sekoittaa ruokaan kohtuullisia määriä. Liikaa öljyä ei kannata ruiskia yhteen annokseen tai sitten saattaa alkaa tökkiä. Salmopet ei meidänkään kissoilla mene alas, se on ihan hyi yök, pilaa koko ruoka-annoksen syömäkelvottomaksi.
JiiJ
Riiviörääpäle
Posts: 79
Joined: 26.09.2010 13:45

Re: Rasvahappolisät

Post by JiiJ »

Meillä on ollut nyt muutaman päivän ajan Aptus Eforion käytössä. Testiannoksen Adil sai tonnikalan sekaan ja hyvin meni alas. Seuraavana päivänä yritin typeränä antaa koko päiväannoksen kerralla ja syömättä jäi. Pitää siis tosiaan laittaa pieniä määriä ja sekoittaa vain herkkuruokiin.

Adilhan on aivan hulluna kuivaraksuihin, mutta ei voi syödä niitä kuin makupaloina. Tuossa kun tuo huusi ja kerjäsi kaapilla, päätin kokeilla meneekö nappulat öljyn kanssa. Menihän ne, taisi vielä nuolla öljyä lautaseltakin :) katsellaan saadaanko mitään apua tuosta öljystä, viikkojen päästähän vaikutus vasta näkyy.
Post Reply