Phedora ja Buddy
Moderators: huiskamestari, Mäykynen, kainaloinen
Re: Phedora ja Buddy
Itselleni on päivänselvää, että kasvattaja perehtyy bengalien kuvioiden ja värien periytymiseen ENNEN kuin alkaa kasvattaa geenitesteistä viis, mutta mitä ilmeisemmin kaikissa tapauksissa ei ole näin, mikä on varsin valitettavaa. En pidä itseäni asioihin perehtymättömänä, vaikka testasin edellisestä lumipentueesta kaksi pentua. Olihan tuohon pentueeseen mahdollista syntyä sekä himalaja-, tonkineesi- että burmanaamioita, koska molemmat vanhemmat olivat tonkineesinaamioita. Oikein olin värit osannut itsekin silmämääräisesti arvioida, mutta itse koin hyväksi saada asialle varmuuden näiden kahden yksilön kohdalla, joita kumpaakin oli tarkoitus käyttää jatkokasvatuksessa.
Se on selvää, että aiemmin väärinrekisteröintejä tapahtui, koska ei ollut olemassa geenitestiä, mutta itse en sanoisi nykyisin arpomalla lumivärejä rekkaavaa kasvattajaa asioihin perehtyneeksi vaan lähinnä edesvastuuttomaksi pölvästiksi, joka on niin käsi, ettei saa testiä otettua. Eri asia on tietenkin selvät tapaukset, mutta jos on vähänkään epävarmuutta niin minä kehotan testaamaan.
Lähinnä toin esimerkkinä esiin tuon Pheon oman sukutaulun, koska windsor nyt, mitä ilmeisemmin tukeutuu suuresti näihin rekisterikirjan väärinrekattuihin bengaleihin miettiessään, mitä lumiväriä pennut on. Tarkoitus ei ollut osoitella ketään sormella ja syyllistää. Pahoittelen jos olen loukannut jotain. Eikö ole asioihin perehtyneisyyttä tuoda asia esille ja korjata se. Nyt on ainakin varmaa, että sitä kautta ei burmanaamiogeeni ole voinut tulla. Valitettavasti koko rekisterikirja ei ole nähtävissä, sillä henkilökohtaisesti ainakin mielelläni seuraisin noita linjoja ja katselisin, olisiko burmanaamiogeeni sittenkin jotain kautta tulla. Että tällainen näin asioihin perehtymätön lumiväristen bengalinpentujeni testailija minä olen.
Se on selvää, että aiemmin väärinrekisteröintejä tapahtui, koska ei ollut olemassa geenitestiä, mutta itse en sanoisi nykyisin arpomalla lumivärejä rekkaavaa kasvattajaa asioihin perehtyneeksi vaan lähinnä edesvastuuttomaksi pölvästiksi, joka on niin käsi, ettei saa testiä otettua. Eri asia on tietenkin selvät tapaukset, mutta jos on vähänkään epävarmuutta niin minä kehotan testaamaan.
Lähinnä toin esimerkkinä esiin tuon Pheon oman sukutaulun, koska windsor nyt, mitä ilmeisemmin tukeutuu suuresti näihin rekisterikirjan väärinrekattuihin bengaleihin miettiessään, mitä lumiväriä pennut on. Tarkoitus ei ollut osoitella ketään sormella ja syyllistää. Pahoittelen jos olen loukannut jotain. Eikö ole asioihin perehtyneisyyttä tuoda asia esille ja korjata se. Nyt on ainakin varmaa, että sitä kautta ei burmanaamiogeeni ole voinut tulla. Valitettavasti koko rekisterikirja ei ole nähtävissä, sillä henkilökohtaisesti ainakin mielelläni seuraisin noita linjoja ja katselisin, olisiko burmanaamiogeeni sittenkin jotain kautta tulla. Että tällainen näin asioihin perehtymätön lumiväristen bengalinpentujeni testailija minä olen.
Kattiklaanin bengalit ja ragdollit
BEN n 24 32: Melliäinen
BEN n 22 32: Liekki & Timantti
BEN ns 22: Ramsa
sekä ragdolleja
sekä ragdolleja
Hei, palataan aiheeseen myöhemmin, otan geenitestit lumista (tai toisesta) ja infoan teitä. Joka tapauksessa näillä kummallakin lumipojalla on aivan upea kontrasti ja kuviot, ja isojakin vielä, ja profiilitkin mielestäni näyttävät hyvältä, sanoo ylpeä humanmother:) Laitan kuvia taas esille. Mutta kylläpä oli kaunis Liekki jo vauvana. Eli ajattelisin itse sittenkin nyt, että meidän lumet ovat niitä lynxejä tosi vahvoilla kontrasteilla ja niin tummia siinä mielessä jo nyt. sitä hopeasta on tietenkin vaikea sanoa vielä tarkemmin. Olen kyllä tässä vaiheessa hyvin ihastunut siihen lumipilkulliseen ja marmoriin, aivan omanlaatuisia. Ja sitten tietenkin tämä meidän pieni hopeamarmorilikka, aivan ihana. No, kaikki aivan suloisia:))
En osaa tuohon suoriltaan vastata. Todennäköisesti testi jättäisi hopean huomiotta ja osoittaisi vain testattavan tekijän olemassaolon tai olemattomuuden. Testiä lähtetettäessä voi viestissä mainita asiasta, joten osaavat varmaan Biofocukselta parhaiten vastata kysymykseen. Jos mietinnän alla on himalajanaamio vs. tonkineesinaamio, pistetään ruksi kohtaan Burmese (C/cb), koska halutaan selvittää, kantaako kissa burmanaamiogeeniä vai ei. Tuloksen voi kyllä päätellä myös Siamese (C/cs) testin tuloksesta. Liekillä nimittäin lukee, että heterotsygootti cs eli himalajanaamion testituloksessa lukisi tällöin homotsygootti cs. Mutta jos ei näitä termejä kovin hyvin hallitse niin helpoin on testata juuri tuo em. burmanaamiogeeni.wildtouch wrote:Hypoteettinen kysymys. (en ole ikinä tehnyt geenitestiä)
Mitä jos tekee testin lumipennusta joka sattuukin olemaan hopealumi?
Mikä tulee testitulokseksi,lynx?
Testilomake:
http://www.biofocus.de/data/biofo/de/da ... wnload.pdf
Windsor: Infoat sitten meitä heti niistä tuloksista. Nämä on aina niin mielenkiintoisia. Kumman tekijän olemassaolon meinaat testata, tuon burmanaamiogeeninkö? Varmaahan on, että pennut kantavat ainakin yhtä himalajanaamiotekijää Buddyn puolelta.
sekä ragdolleja
sekä ragdolleja
Kyllä se mun mielestä menee niin, että testitulokseen ei vaikuta mitenkään tuo hopea, hopea ja lumihan ovat eri geenin aikaansaannosta + lumi resessiivinen ja hopea dominantti. Mun logiikan mukaan sen ei siis pitäisi vaikuttaa mitenkään (korjatkaa jos menee metsään) Ja tosiaan hopealle ei ole olemassa vielä testiä. Nekuliini yllä jo selitti himsku/burmageenitestin erosta. Mä olen muuten käyttänyt Labokliniä kesän Biofocus-ongelmien jälkeen, ja siihen olen ollut kovasti tyytyväinen: testitulos on tullut sähköpostiin viikon sisään näytteiden lähettämisestä molemmilla kerroilla.wildtouch wrote:Hypoteettinen kysymys. (en ole ikinä tehnyt geenitestiä)
Mitä jos tekee testin lumipennusta joka sattuukin olemaan hopealumi?
Mikä tulee testitulokseksi,lynx?
Orja von Kissukkala
Sissi BEN n 24; Siri RUS; Saga BEN n 24 31; Sani NFO d 03 23; Nottis RUS
R.I.P. <3 Herra Makkonen
http://kissukka.net, http://www.facebook.com/kissukkala
R.I.P. <3 Herra Makkonen
Niin, siitähän ei ollut kysymyskään etteikö nyt, kun testejä on, kannattaisi epävarmoissa tapauksissa testauttaa. Vaan halusin kiinnittä huomiota siihen, että se ei tee kasvattajista huolimattomia ja rodusta piittaamattomia, jos ovat toimineet parhaansa mukaan sen ajan resursseilla ja sen tiedon varassa mitä on ollut käytettävissä. Ja aivan varmasti joillekin on helpompaa tulevaisuudessa jättää värimääritykset pelkästään geenitestien huoleksi.nekuliini wrote:En pidä itseäni asioihin perehtymättömänä, vaikka testasin edellisestä lumipentueesta kaksi pentua.
En ota tätä henkilökohtaisena , vaan yritän tuoda esille eri näkökulmia, kuten sen että tällä hetkellä rodusta meillä oleva tieto ei tee meistä kenestäkään täysin oppinutta bengalin suhteen.
Ymmärrämmekö sen, miten ainutlaatuinen kissa meillä on ja miten tämän rodun kasvatus vaatii nöyrää näkemystä myös siitä, miten vähän siitä vielä tiedämme.
Tämä lausahdus kertoo minulle (tosin aika hyökkäävällä ilmaisulla, mutta kuitenkin), että kirjoittaja ajattelee geenitestin tuloksen kertovan sukutaulussa aukottomasti kissan perimän tuleville kasvattajille ja kokee näin tehneensä (aivan loogisesti) parhaansa rodun eteen .nekuliini wrote:Se on selvää, että aiemmin väärinrekisteröintejä tapahtui, koska ei ollut olemassa geenitestiä, mutta itse en sanoisi nykyisin arpomalla lumivärejä rekkaavaa kasvattajaa asioihin perehtyneeksi vaan lähinnä edesvastuuttomaksi pölvästiksi, joka on niin käsi, ettei saa testiä otettua.
Kuitenkin hopeat esimerkiksi, eivät tule esille tuossa testissä, mikä oikeastaan itse asiassa vesittää sinänsä hyvää ajatusta ja voi viedä tulevia kasvattajia taas harhateille, jos sokeasti nojataan testien kertomaan. Eikö niin.Tuollakin testillä saadaan siis selville mahdollisesti vain osatotuus ja tämä on kasvattajien myös hyvä tiedostaa.
Kuten huomaat, asioilla on monta puolta ja näkökulmaan.
Hyvä, jos tämä tieto auttaa myöhemmässä kasvatuksessa, mutta sekään ei sulje pois mm. mahdollisuutta, että sieltä on tullutkin sitten vaikkapa charcoal. Tuota ei useinkaan vielä tunnisteta. Harva lumikasvattajakaan edes tiedostaa sen olemassaoloa bengalien geeneissä. Saati pystyy varmasti tunnistamaan charcoal-kissan. Tuo perimä kuitenkin vaikuttaa mm. lumikasvatuksessa, eli sotkee pakkaa sekä lumien että hopeiden osalta, vaikka kuinka olisi testattu. Eli kaikki on suhteellista.nekuliini wrote:Nyt on ainakin varmaa, että sitä kautta ei burmanaamiogeeni ole voinut tulla.
Tällä yritän kertoa sen että geenitestit, vielä nykyäänkään, eivät anna kasvattajalle mitään aukotonta totuutta bengaleiden kasvatuksessa. Aivan jo senkin takia, että siellä on vielä paljon tuntemattomia tekijoitä juuri leopardikissaperimän vuoksi.
Se mitä tiedämme nykyään kesykissagenetiikasta, ei välttämättä pädekään, kaikesta tieteellisyydestä huolimatta, sellaisenaan aina bengaliin. Siksi kannattaa suhtautua avoimin mielin myös muihin kasvattajiin ja heidän valintoihinsa ja kunnioittaa myös heitä, kun tekevät arvokasta kartoittavaa salapoliisityötä johon eivät kaikki nykyiset geeniteoriatkaan päde. Tätähän he ovat tehneet jo pitkään ennen geenitestejäkin. Juuri noiden, osin vastavirtaankin kulkevien kyseenalaistajien, ansiosta tiedämme bengalista näinkin paljon ja tämä auttaa sitten noiden testien kehittelyssä, kun tiedetään mitä pitäisi etsiä .
Toisten kasvattajien ajatusten ja päätösten kunnioittaminen. Amen. Olen täysin samaa mieltä. Toivottavasti tämä muistetaan myös sitten, kun teen seuraavan kahden lumen yhdistelmän.
Puhuin geenitestien käytöstä niiltä osin värien tunnistuksesta nykyaikana kuin se on mahdollista silmämääräisen arvion ollessa riittämätön. Tiedostan kuten useimmat muutkin kasvattajat, ettei ko. menetelmällä voida väriä aukottomasti selvittää esim. sen hopean suhteen ja kun asian tiedostaa, niin testin teettäminen tuskin yhtään mihinkään harhauttaa uskomaan. Mutta se siitä aiheesta. Saa nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Hopean geenitestiä enemmän toivoisin bengaleille HCM-dna-testiä kuten ragdolleillekin joku aika sitten saatiin, vaikka ei sekään kaikkia HCM:ää aiheuttavia geenivirheitä aukottomasti paljasta, mutta sen rodulle tyypillisimmän kuitenkin.
Joka tapauksessa jään innolla odottamaan Phen pentujen testitulosta ja mikä lumiväriksi paljastuukaan, vaikka se hopea nyt jääkin silmämääräisen arvion varaan. Sen arvion tehköön kuitenkin minua viisaammat.
Puhuin geenitestien käytöstä niiltä osin värien tunnistuksesta nykyaikana kuin se on mahdollista silmämääräisen arvion ollessa riittämätön. Tiedostan kuten useimmat muutkin kasvattajat, ettei ko. menetelmällä voida väriä aukottomasti selvittää esim. sen hopean suhteen ja kun asian tiedostaa, niin testin teettäminen tuskin yhtään mihinkään harhauttaa uskomaan. Mutta se siitä aiheesta. Saa nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Hopean geenitestiä enemmän toivoisin bengaleille HCM-dna-testiä kuten ragdolleillekin joku aika sitten saatiin, vaikka ei sekään kaikkia HCM:ää aiheuttavia geenivirheitä aukottomasti paljasta, mutta sen rodulle tyypillisimmän kuitenkin.
Joka tapauksessa jään innolla odottamaan Phen pentujen testitulosta ja mikä lumiväriksi paljastuukaan, vaikka se hopea nyt jääkin silmämääräisen arvion varaan. Sen arvion tehköön kuitenkin minua viisaammat.
sekä ragdolleja
sekä ragdolleja
Tuo charcoal onkin mielenkiintoinen asia!
Pitäisiköhän siitä avata ihan oma keskustelu ettei mene tämä Phen ketju värigenetiikaksi, jos charcoalista riittäisi enemmänkin juttua?
Minä olen näitä charcoaleja ihmetellyt ja sukuja tutkinut, ne ovat aivan fantastisia! Yleensähän charcoaleja syntyy F1 ja F2 sukupolvessa, mutta kasvattajille on alkanut charcoal pentuja tupsahtelemaan maailmalla ja mielenkiinto ja innostus on herännyt. Tai todennäköisesti niitä on aina ollut, mutta nyt on alettu heräämään charcoalin ainutlaatuisuuteen.
Meillä Mistymoon´s Leonidas muistutti charcoal bengalia syntyessään ja vielä nyt aikuisenakin on jännän värinen, sellainen dramaattisen kontrastinen tumma. Ketä kiinnostaa, niin Leosta on useampi kuva tuolla TICA Porvoon näyttely ketjussa, niin en toiston vuoksi laitan nyt tähän Phen ketjuun.
Nyt samasta sukulinjasta meillä on tyttöpentu, joka oli aivan napakymppi charcoal syntyessään, minulla pyöri sukat jaloissa kun pentu syntyi! Mutta nyt on alkanut täplät kuultaa tumman läpi ja tumman intensiivisyys vähetä, että ei kai sitten olekkaan oikea charcoal, pieni toivo vielä kytee, sillä selkäpiissä on selvä tumma juova toisin kun sisaruksilla.
Jokatapauksessa mielenkiintoista ja hienoa olisi kuulla muiden charcoal kokemuksia!
Pitäisiköhän siitä avata ihan oma keskustelu ettei mene tämä Phen ketju värigenetiikaksi, jos charcoalista riittäisi enemmänkin juttua?
Minä olen näitä charcoaleja ihmetellyt ja sukuja tutkinut, ne ovat aivan fantastisia! Yleensähän charcoaleja syntyy F1 ja F2 sukupolvessa, mutta kasvattajille on alkanut charcoal pentuja tupsahtelemaan maailmalla ja mielenkiinto ja innostus on herännyt. Tai todennäköisesti niitä on aina ollut, mutta nyt on alettu heräämään charcoalin ainutlaatuisuuteen.
Meillä Mistymoon´s Leonidas muistutti charcoal bengalia syntyessään ja vielä nyt aikuisenakin on jännän värinen, sellainen dramaattisen kontrastinen tumma. Ketä kiinnostaa, niin Leosta on useampi kuva tuolla TICA Porvoon näyttely ketjussa, niin en toiston vuoksi laitan nyt tähän Phen ketjuun.
Nyt samasta sukulinjasta meillä on tyttöpentu, joka oli aivan napakymppi charcoal syntyessään, minulla pyöri sukat jaloissa kun pentu syntyi! Mutta nyt on alkanut täplät kuultaa tumman läpi ja tumman intensiivisyys vähetä, että ei kai sitten olekkaan oikea charcoal, pieni toivo vielä kytee, sillä selkäpiissä on selvä tumma juova toisin kun sisaruksilla.
Jokatapauksessa mielenkiintoista ja hienoa olisi kuulla muiden charcoal kokemuksia!
käytännön kysymys geenitestistä, minkä ikäisenä sen raaskisi ottaa? Nyt emo ei päästä pentujaan silmistään ja pennutkin siinä 350 gr painoisia. Eli odottaako sinne ensimmäiseen rokotukseen vai ei? Olisipas se hyvä (niinkuin CSI:ssa) että testiin riittäisi vaikkapa vain karvat:))
^Jonkun aikaa kandee oottaa, on mun kokemus. Otin Sagan pennuista 2 vkon ikäisenä, 1 h vahtasin etteivät käyneet nisällä. DNA:ta oli kuitenkin liian vähän, jotta testejä olisi pystytty tekemään. Niin pieneltä on vaikea saada sylkeä riittävästi. Siinä 5-6 vkon kohdalla olisi varmaan ihan ok. Eivät vältsii enää imekään silloin - ainakaan koko aikaa.
Orja von Kissukkala
R.I.P. <3 Herra Makkonen
R.I.P. <3 Herra Makkonen
nekuliini: mitä suunnitelmia sulla on sun Ramsan suhteen? Kohta jo aikuinen. Oletko käyttänyt häntä näyttelyssä jo? Ihanat kuviot ja väri hänellä:) Itse pohdin, että tekikö Phen voimakkaat kuviot ja kontrastit perimänä myös näille meidän lumipennuille voimakkaat kuviot ja kontrastit?