Tiedättekö, että Mummi yhtenä iltana leikkasi minulta kynnet! Ihan tuosta noin vain, kun minä olin kiivennyt housunlahjetta pitkin Mummin syliin nukkumaan.
Sillä oli housuntaskussa sellaiset pienet sakset ja kun minä kehräsin unisena siinä sylissä, niin Mummi otti vuorotellen jokaisen tassun käteensä ja lyhensi niitä kynsien teräviä kärkiä. Eikä se sattunut yhtään. Mammankin kynnet kuulemma leikataan säännöllisesti, ja kaikkien muidenkin, isomuori Neiti Nepparinkin. Manikyyri kuuluu jokaisen kunniallisen kissaperheen säännöllisiin rutiinitoimenpiteisiin, sanoi Mummi.
Tämmöiset ne kysnisakset olivat

Ja pari päivää kynsien leikkuun jälkeen mamma ja minä mentiin taas siihen koppaan, jossa me oltiin oltu aikaisemminkin. Ja taas me matkustettiin siinä kehräävässä kulkuneuvossa mutta vähemmän aikaa kuin edellisellä kerralla. Niin me sitten tultiin paikkaan, jota Mummi sanoi eläinlääkäriasemaksi.
Siellä me varrottiin jonkin aikaa ja sitten tuli Liisa-täti, joka on se eläinlääkäri ja nosti minut syliinsä ja punnitsi minut. Ja sitten se pisti minua isolla neulalla. Mutta en minä sitä oikein huomannutkaan, kun se ei juuri ollenkaan sattunut. Ja Liisa-täti sanoi, että minä olen reipas ja kiltti bengalipoika ja kehotti minua pysymäänkin sellaisena.
Minulla on nyt sitten kaksi kirjaa, rekisterikirjaja ja eläinlääkäriltä sain muistoksi semmoisen kirjan, johon merkitään kaikki minun saamat rokotukset ja muuta vastaavat.
Tässä minä olen sen kirjan kanssa

Mutta olen minä leikkinytkin tämän viikon aikana. Mummi sanoo, että alan olla siinä iässä, jossa vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää. Ei minulle kuitenkaan mitään ole sattunut.
Tiedoksi teille kaikille, että seuraavassa kuvassa ei ole boa-käärme vaan siinä minä mamman kanssa pyöritän palloa mutkaradalla. En ole vielä keksinyt, miten sen pallon sieltä radalta saa pois, vaikka siinä radassa on aukkoja. Mutta varmaan minä vielä löydän sopivan kolon, josta pallon saa lattialle.

Piilosillakin olen ollut Mummin kanssa. Ainakin Mummi väittää niin, kun ei löydä minua. Tänään olin nukkumassa saunan ylimmälle lauteella, kun minä pääsen jo sinne kiipeämään. Eikä Mummi meinannut löytää minua millään. Sieltä minä sitten esken unien nousin tervehtimään Mummia.
Mutta se oli mukava nukkumapaikka, kun siellä oli saunottu päivällä ja oli sopivan lämmintä. Taidan mennä sinne toistekin.

Ystävällisin terveisin
Minä itse eli Juice Pöllerö Täpläprinssi Kissalehto