Tiineyden varmistaminen

Tarinaa syntyneistä ja syntymättömistä pennuista sekä kasvatuksesta yleisemminkin. Vain yhdistyksen kasvattajajäsenet saavat ilmoittaa pentueista täällä, muuten sana on vapaa.

Moderators: huiskamestari, Mäykynen, kainaloinen

Post Reply
Bengalinpentu
Mäy!!!
Posts: 190
Joined: 26.08.2008 11:17

Tiineyden varmistaminen

Post by Bengalinpentu »

Hei! Haluaisin kuulla mielipiteitä siitä, mikä on paras ajankohta ja tapa varmistaa kissan tiineys.
Eri eläinlääkäreiden sivuilta olen löytänyt ultraäänitutkimuksen ajankohdaksi (vähintään) sekä 20 että 30 vuorokautta astutuksesta. Ja kun ultraäänitutkimuksesta on hankala todeta pentujen lukumäärää, onko teillä muilla ollut tapana varata aika sekä ultraääneen että röngentutkimukseen?

Tietysti juttelen tästä asiasta vielä eläinlääkärin kanssa kun varaan aikaa ensi viikon alussa, mutta kun olen vasta muuttanut uudelle paikkakunnalle niin minulla ei ole sitä hyväksi todettua eläinlääkäriä vielä täältä löytynyt ja kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista.
Mummi
Täpläguru
Posts: 1049
Joined: 21.07.2008 14:46

Re: Tiineyden varmistaminen

Post by Mummi »

Paras tapa varmistaa, että emo odottaa pentuja, on emon ultraus. Jos sinulla ei ole hillittömän hyvää syytä (uteliaisuus pentujen lukumäärästä ei ole hyvä syy ;) )sen jälkeen vielä röntgenkuvauttaa emoa, niin jätä se tekemättä. Turhat rtg-kuvaukset on turhia niin ihmislle kuin eläimille ja pitkän päälle haitallisia.
Vähän riippuu eläinlääkäristä, missä odotusvaiheessa he ultarusta tekevät: 3-4 viikkoa, sanotaan. 4 viikkoa on varmempi, sillä 3 viikkoisina tulevat pikkuiset ovat oikeasti niin pieniä että niitä ei kuulemma ole aina edes helppo havaita (vissiin ne leikkivät piilosilla oloa :) )
Jos haluat talon parhaalle paikalle: siirrä kissaa :-)
Bengalinpentu
Mäy!!!
Posts: 190
Joined: 26.08.2008 11:17

Re: Tiineyden varmistaminen

Post by Bengalinpentu »

Okei, kiitos vastauksesta! :)
Post Reply