Bengaleiden pahat tavat ja huonot puolet

Yleistä pölinää bengaleista, täplikkäistä ja marmorisista ystävistämme.

Moderators: huiskamestari, Mäykynen, kainaloinen

Luna
Bengalivaavi

Re: Bengaleiden pahat tavat ja huonot puolet

Post by Luna »

Tuohon mahan herkkyyteen haluisin lisätä.. että meillä Phila on kyllä aika herkkä mahastaan, jo pentuna tullessaan oltiin muutama kuukausi kuralla ja lekureissa juostiin välillä nestehoitoa ja muuta :( , mitään tautia ei löytynyt ja sitten kun muutettiin niin johan alkoi uudestaan sama rumba, mutta tällä kertaa ei tarvinnut lekuriin asti mennä. Meni ohi siinä kuukauden sisään. Eli meillä pyritään olemaan aika samalla ruualla ettei mene maha sekaisin..

tuosta aktiivisuudesta kanssa..välillä itse mietin onko meillä oikeasti bengali talossa sillä meno on välillä kyllä todella rauhallista.. :huh: tuntuu että kasvaessaan on Philasta tullut vanha ärrimurri (vaikka ei se nyt ole vielä edes vanha!) joka viihtyy saunan lauteilla tai ikkunan ääressä pihan lintuja katselemassa. Tosin meillä on kaksi maatiaista seurana, joiden kanssa sitten välillä painitaan ja juostaan energiaa purkaen. Myös hoidettavana olevilla kodittomilla pennuilla on voinut asiaan olla vaikutusta, kun on saanut leikkikavereita useampia... :cheesy:

Mutta todella itsepäinen olento se kyllä on! Jos joku ei miellytä niin se kyllä ilmaistaan hyvin kovaa ja selkeästi. Jos ei rapsutusta tai syliin halua tulla niin kyllä silloin ääntä lähtee, mutta vastapainona siihen on kyllä se suuri huomion ja sylin kaipuukin jolloin tullaan vaikka väkisin syliin pyörimään ja uutena asiana Phila pitää todella paljon harteilla olemisesta..vessassakaan ei rauhassa saa olla kun voi yhtäkkiä niskaan hypätä ja harteille kavuta tai ruokaa laittaessa tuntee kun muutama kilo kissaa ponnistaa selkään ja kapuaa niskaan [potuttaa.gif]
Jos pidän siitä, se on minun.
Jos näin sen ensin, se on minun.
Jos se on tassuissani, se on minun.
Jos se näyttää kuuluvan minulle, se on minun.
Liselle
Bengalivaavi

Post by Liselle »

Kylläpä tulee nopeasti ja runsaita vastauksia, mukavaa :)

Ja kieltämättä kissan pitäminen poissa huoneesta saattaa olla hankalaa. Oveen luonnollisesti tulee jo ennen kissan saapumista joku sellainen systeemi että utelias pysyy päivisin poissa, enonikin kissat ovat todella taidokkaita ovien aukojia joten ei sikäli tule yllätyksenä. Minulla on kyllä myös käärmeitä ja mieluiten pitäisin kissan pois niidenkin terraarion luota vahinkojen välttämiseksi, joten sekin puoltaa yhtä kissavapaata huonetta.

Virikkeistä sen verran että ehdottomasti tarkoitus on hommata kaksi kissaa, toinen varmaan tulee olemaan norjalainen metsäkissa. Olisi sitten mitä vertailla, ja kattimuksilla toisistaan seuraa. :) Ja valjastelu on suunnitelmissa oli kissa sitten minkä rotuinen vaan, mikäli valjaihin saan sen tottumaan.
kapatrik
Viiksityynyjen valtias

Post by kapatrik »

1. Onko bengaleilla mitään rodulle tyypillistä sairautta/vaivaa?
Tähän on jo useampikin vastanntu hyvin, bengaleilla on kissojen lajityypillisiä sairauksia. Omani ovat olleet hyvin terveitä, ei mahaongelmia, ei kuivaa nenua. Näyttelystä on tullut kerran ärhäkkä mahapöpö tuliaisina kuutisen vuotta sitten. Attilalla oli alle vuotiaana pissatulehdus, mutta sen jälkeen meillä on käyty eläinlääkärissä rokotuksilla ja pentuihin liittyvissä asioissa ja tarkastuksissa.

2. Millaisia ongelmia bengalin aktiivisuus voi aiheuttaa (olen kuullut huhuja ja rivien välistä-mainintoja mm. jalkoihin hyökkimisestä ynnä muusta ikävästä toiminnasta)?
Meillä on ollut aina vähintäin kaksi bengalia ja pitkästymisen aiheuttamilta lieve-ilmiöiltä on hyvin vältytty. Pitkästynyt bengali joko alkaa tehdä tuhojaan, tai muuttuu apaattiseksi. Tuo jälkimmäinen on sisäkissojen keskuudessa yleistä, kissaa luullaan rauhalliseksi sohvaperunaksi, kun se on oikeasti niin kyllästynyt ja tylsiintynyt, että se vain nukkuu ja syö. Tästä tuloksena on henkisesti ja fyysisesti huonosti voiva kissa (lihoaminen)

3. Onko keskivertobengalin kanssa esim. lääkintä tai kynsien leikkuu hankalampaa kuin taviskissalla tai johonkin muuhun rotuun kuuluvalla?
Mulla ei ole koskaan ollut muita kuin bengaleita, mutta mitä olen toisten rotuijen omistajia kuunnellut, omat neljä bengaliani ovat ihan naurettavan helppoja kaikissa hoitotoimenpiteissä. Ihan sama mitä pitää tehdä. Myös eläinlääkärillä ovat olleet helppoja, verinäytteet, ultrat jne on otettu ilman sen kummempia seremonioita.

4. Mikä on henkilökohtaisesti huonoin bengalin aikaansaama kokemuksenne (vaikka olisi siis jotain mitä ihan mikä vaan kissa voi tehdä :) )
Meillä meni Laralla ja Attilalla sukset ristiin pentujen jälkeen ja kun kissoja on pitänyt eristää toisistaan, Attila pissi sitten meidän sänkyy, kunnes opimme, että Attila eristetään vain saunaan, jossa se viihtyy tarpeen tullen hyvin.

5. Onko jotain sellaisia temppuja/leikkejä joista bengalin(/kissan-)pentua pitää heti tajuta kieltää ettei kerää itselleen ongelmia tulevaisuutta ajatellen? Tarkoitan tässä esim. yleisjärkevää neuvoa ettei leikitä pentuja omilla raajoillaan :D
Me on aina juteltu kissoille ja vastattu kun ne naukuvat meille. Jos ei halua höpöttävää bengalia, sitä ei kannata kannustaa juttelemaan :D
Hannibal BEN n 24
Attila BEN n 24 33
Lara BEN n 24
Bertta BEN n 24
FIN*Alcarinqua - bengalit http://www.freewebs.com/kapatrik/
Mäykynen
Hepuliherkkä

Post by Mäykynen »

Eipä ole varsinaisesti enää mitään lisättävää edellisiin vastauksiin, mutta kirjoitanpa silti.

Meillä bengali on ainoana kissana ja aiempaa kissakokemusta ei ole. Aktiivinenhan tuo on ja vaatii paljon leikitystä ja aktivointia. Jos Mäykynen ei saa tarvitsemaansa huomiota, se vaatii sitä. Johtojen järsiminen ja tavaroiden pudottelu ovat tehokkaimmiksi havaittuja keinoja. Kumpaakaan Mäykynen ei kuitenkaan harrasta yksin ollessaan, vaan noita tehdään vain silloin, kun joku on samassa huoneessa näkemässä ja kissalla on tylsää. Tietenkään ei pitäisi huomioida ja siten palkita tuollaisesta, mutta vaikea olla reagoimattakaan, kun sähköjohtoa purraan...

Mäykynen osaa myös itse aktivoida itseään ihan sallituinkin keinoin. Välillä on hirveä ralli pitkin kämppää, välillä taas vaanitaan ja tapetaan leluhiiriä ihan ilman leikitysapuakin. Tylsyyden iskiessä revitään usein pahvilaatikkoja, joita on ihan tätä tarkoitusta varten meillä pari kappaletta nurkissa pyörimässä.

Mäykynen on myös melko äänekäs, mutta se johtuu varmasti ainakin tuosta kapatrikin mainitsemasta seikasta, että sille myös jutellaan takaisin. Ainoastaan valjasteluvaatimukset ovat välillä häiritsevän kovaäänisiä, muuten tuo jutustelu on ihan ok. Valjastelu on ainakin tällaisessa yksikissataloudessa ihan ehdoton energianpurkujuttu. Mäykynen viihtyy ulkona erittäin hyvin ja ottaa valjastelulenkkien päätteeksi yleensä pitkät päiväunet. Jos valjaisiin totuttelun aloittaa jo pentuna, niin yleensä kai kissa sopeutuu niihin nopeasti. Meillä ainakaan ei ollut mitään ongelmia valjaisiin tottumisen kanssa. Ainoa ongelma on, että erityisesti kesällä sinne ulos pitäisi päästä Mäykysen mielestä vähän liiankin usein :D

Kynsienleikkuu tai muutkaan hoitotoimenpiteet eivät ole erityisen vaikeita. Aiempaa kokemusta on koirapuolelta ja ihan yhtä helppoa on kissan kynsien leikkuu kuin koirankin. Eihän Mäykynen kynsien leikkuuta tai pesua rakasta, mutta herran mielipidettä ei näissä asioissa kysytä ;)

Huonoin bengalin aikaansaama kokemus... Ei ole kyllä mitään erityisen huonoja kokemuksia. Kukkaruukkujen tiputtaminen lattialle ehkä? Tai tassujen uittaminen juomakipossa, jonka jälkeen suoran hiekkalaatikolle >:( Ärsyttävintä on ehkä pitkähköt automatkat, sillä Mäykysellä on paha tapa huutaa koko automatkan ajan.
Post Reply