henna85 wrote:Harmi ja Hirmu painavat 100g heittoa lukuunottamatta samanverran, eli 6,1kg Pojat ovat 1v1kk vanhoja. Kuinkakohan paljon ne vielä kasvaa??
Ei kai ne enää kasva? Tai sitten kasvaa... Mäykynen nyt ei paina kuin 5,2 kg, mutta oli aikuispainossaan jo 8 kk iässä. Siihen asti kasvoi tasaista tahtia ja sitten kasvu loppui melkein kuin seinään. On sen jälkeen kyllä vielä rotevoitunut ja muuttunut "aikuismaiseksi", mutta ei se käytännössä enää vaa'alla ole näkynyt.
Mutta jo aiemminkin olen joistain tämän ketjun kommenteista ihmetellyt, että kasvaako joidenkin bengalien paino (muuten kuin läskistymisen myötä ) vielä lähellä 1-v synttäreitä? Onko vaihtelut kasvuiän päättymisen suhteen suuria? Omalla yhden bengalin kokemuksella on paha tehdä luotettavia johtopäätöksiä aiheesta Lopettiko Mäykynen kasvunsa ennenaikaisesti
Niinhän ne kasvavat, mutta on ihmistenkin kasvussa silti tyypillisiä ikäkausipiirteitä. Harva kasvaa enää 20-vuotiaana Siksi kiinnostaakin, milloin bengaleiden kasvu yleensä mahtaa loppua? Vaikka ehkä harvalla on tilastoja tai kokemusta vastata tähän tarkemmin kuin että yleensä kaksivuotiat kissat eivät enää kasva
Kyllä meidän pojat kasvoivat tuonne kolmevuotiaiksi asti, siis muutakin kuin vyötäröä. Mutta sen jälkeen ei varsinaisesti raameja ja lihaksia ole tullut lisää, vain satunnaisia elintasokasvupyrähdyksiä. Noilla hyvä paino on semmoinen 7 kiloa. Lara vakiintui ekojen pentujen jälkeen, reilun kaksi vuotiaana nykyisiin mittoihin, 4,6 kg. Bertta on selvästi vuosikkaana ihan kesken kasvunsa osalta, 4kg vaikka varsinaista pituutta/korkeutta ei juuri enää varmaankaan tule, vaan lihasta, toivottavasti.
Kerrotaampa nyt mein Philan strategiset mitat.. Phila 1v4kk ja 3,9kg Olen kyllä yllättynyt painosta sillä oletin painavan enemmän, kun on sellainen ruokarohmu ja nyt viime aikoina pentujen ruokakupilla käynyt varkaissa
Jos pidän siitä, se on minun.
Jos näin sen ensin, se on minun.
Jos se on tassuissani, se on minun.
Jos se näyttää kuuluvan minulle, se on minun.
Mäykysellä on sitten nähtävästi vaan ollut kauhea kiire kasvaa aikuismittoihin Tosin eihän se vielä ole edes kahta, joten tiedä sitten vaikka vielä rotevoituisikin lisää. Paljon Mäykynen syö, mutta painoa ei silti vaan kerry, vaikka kastraatti onkin ollut jo yli vuoden päivät. Vaikka hyvähän tuo on, että ei tarvitse niin kauheasti vahdata toisen syömisiä ja painoa.
Nero-poika kasvoi vauhdilla kastraatioon asti (noin 9 kk ja 6,5 kg), mutta sen jälkeen mentiin "takapakkia" hetkisen ja myöhemmin painoa on tullut lisää joitakin satoja grammoja. Jykevöitymistä on tullut roimasti varsinkin kaulan ja "rinnan" suhteen sekä pituutta, mutta vaikka ruokahalu on valtaisa se paino ei paljoa vaan muutu. 6,8 kg on vakiomitta, joskin välillä vaaka on heilahtanut seuraavaankin lukemaan. Poju on hoikka kuin mikä, eli pitäisi varmaan lisätä ruokintaa, mutta Nero saa vatsansa pömpälle, jos lisään annostusta. Ei tullut meille 8 kilon jötikkää, mutta kyllä tuossakin massassa on ihan riittämiin, kun turbovaihde laitetaan päälle...
Luru-tyttönen 2v painaa tasan 4kg. Minun mielestäni Luru on ihan pikkuruinen sintti bengaliksi, vaan esittelynäyttelyssäpä eräs bengalikasvattaja väitti Lurua ISOKOKOISEKSI
Meillä tilannepäivitystä, eli eilisen punnituksen mukaan
Moya 4-v.: 5,1 kg
Elmeri 7 kk+risat: 5,1 kg
Sama paino, mutta kissat ovat malliltaan ihan erilaisia! Moya on lihaksikas ja normaalivartaloinen, Elmeri pitkä honkkeliini, jonka raajat ja vartalo ja häntä vaan venyyyy loputtomasti eri suuntiin
Käytiin eilen pallinpoistossa ja samalla tuli kissat punnittua. Yllättäen Fusku, 8 kk, painoi lähes saman verran kuin Ossu-köllykkä (kohta 2 v.), eli Fusku 4,9 ja Ossu 5,1 kg. Ossu on rodultaan Scottish straight ja silmämääräisesti se näyttäisi painavan paljon enemmän kuin solakka bengali.