1. Onko bengaleilla mitään rodulle tyypillistä sairautta/vaivaa?
Tähän on jo useampikin vastanntu hyvin, bengaleilla on kissojen lajityypillisiä sairauksia. Omani ovat olleet hyvin terveitä, ei mahaongelmia, ei kuivaa nenua. Näyttelystä on tullut kerran ärhäkkä mahapöpö tuliaisina kuutisen vuotta sitten. Attilalla oli alle vuotiaana pissatulehdus, mutta sen jälkeen meillä on käyty eläinlääkärissä rokotuksilla ja pentuihin liittyvissä asioissa ja tarkastuksissa.
2. Millaisia ongelmia bengalin aktiivisuus voi aiheuttaa (olen kuullut huhuja ja rivien välistä-mainintoja mm. jalkoihin hyökkimisestä ynnä muusta ikävästä toiminnasta)?
Meillä on ollut aina vähintäin kaksi bengalia ja pitkästymisen aiheuttamilta lieve-ilmiöiltä on hyvin vältytty. Pitkästynyt bengali joko alkaa tehdä tuhojaan, tai muuttuu apaattiseksi. Tuo jälkimmäinen on sisäkissojen keskuudessa yleistä, kissaa luullaan rauhalliseksi sohvaperunaksi, kun se on oikeasti niin kyllästynyt ja tylsiintynyt, että se vain nukkuu ja syö. Tästä tuloksena on henkisesti ja fyysisesti huonosti voiva kissa (lihoaminen)
3. Onko keskivertobengalin kanssa esim. lääkintä tai kynsien leikkuu hankalampaa kuin taviskissalla tai johonkin muuhun rotuun kuuluvalla?
Mulla ei ole koskaan ollut muita kuin bengaleita, mutta mitä olen toisten rotuijen omistajia kuunnellut, omat neljä bengaliani ovat ihan naurettavan helppoja kaikissa hoitotoimenpiteissä. Ihan sama mitä pitää tehdä. Myös eläinlääkärillä ovat olleet helppoja, verinäytteet, ultrat jne on otettu ilman sen kummempia seremonioita.
4. Mikä on henkilökohtaisesti huonoin bengalin aikaansaama kokemuksenne (vaikka olisi siis jotain mitä ihan mikä vaan kissa voi tehdä

)
Meillä meni Laralla ja Attilalla sukset ristiin pentujen jälkeen ja kun kissoja on pitänyt eristää toisistaan, Attila pissi sitten meidän sänkyy, kunnes opimme, että Attila eristetään vain saunaan, jossa se viihtyy tarpeen tullen hyvin.
5. Onko jotain sellaisia temppuja/leikkejä joista bengalin(/kissan-)pentua pitää heti tajuta kieltää ettei kerää itselleen ongelmia tulevaisuutta ajatellen? Tarkoitan tässä esim. yleisjärkevää neuvoa ettei leikitä pentuja omilla raajoillaan

Me on aina juteltu kissoille ja vastattu kun ne naukuvat meille. Jos ei halua höpöttävää bengalia, sitä ei kannata kannustaa juttelemaan