Minkälainen hereillä olo / unirytmi teidän kissoilla on?

Yleistä pölinää bengaleista, täplikkäistä ja marmorisista ystävistämme.

Moderators: huiskamestari, Mäykynen, kainaloinen

rimpsessa
Bengalivaavi
Posts: 15
Joined: 14.09.2008 12:25

Minkälainen hereillä olo / unirytmi teidän kissoilla on?

Post by rimpsessa »

Elikkäs tälläistä utelisin teiltä muilta.

Meillä neideillä on selkeä rytmi, joka tuntuu toistuvan päivästä toiseen samanlaisena, jos elämä on normaalia. (eli ei siis vieraita häiritsemässä).

Aamulla heräävät 6.30 kun mieheni herää. Aamupäivä on ruokailun, leikin ja ulkoilun yms. sellaisen aikaa. Iltapäivällä n. klo 13 vetäytyvät kumpikin omaan rauhaansa nukkumaan, unta riittää aina sinne 21 tai 22 asti. Sitten syödään ja riehutaan pari tuntia. Me käymme itse nukkumaan n. puolilta öin ja silloin kissat taas asettuvat nukkumaan.

Itsestäni tämä unimäärä tuntuu paljolta, mutta taitaa se olla ihan normaalia, jos kissa kerta nukkuu n. 16 h vuorokaudessa. :huh:

Olen siis itse päivisin kotona, joten voin seurata niiden aikataulua tarkasti.
nekuliini
Kehruukone
Posts: 381
Joined: 28.07.2008 23:32
Contact:

Re: Minkälainen hereillä olo / unirytmi teidän kissoilla on?

Post by nekuliini »

Itselläni on varsin epäsäännöllinen unirytmi ja kissat elävät paljolti sen mukaisesti. Mieheni on useasti sanonut, että kun en ole kotona, kissat nukkuvat, mutta virkistyvät heti, kun olen kotona. Iltavilli ajoittuu kuitenkin yleensä sinne klo 22-24 tietämille. Yöllä kissat nukkuvat tosi kiltisti ja kun nousen ylös, kipittävät sitten perässä keittiöön norkoilemaan ruokaa.
Kattiklaanin bengalit ja ragdollit
BEN n 24 32: Melliäinen
BEN n 22 32: Liekki & Timantti
BEN ns 22: Ramsa
sekä ragdolleja
AshA
Riiviörääpäle
Posts: 57
Joined: 01.10.2008 20:30

Re: Minkälainen hereillä olo / unirytmi teidän kissoilla on?

Post by AshA »

Meillä aktiivisin jakso sijoittuu aamuun/aamupäivään. AshA yleensä heräilee klo 7 aikoihin ja "aamuvilli" ;) kestää noin 12 asti. Iltapäivä ja ilta torkutaan ja heräillään taas about 20 aikoihin syömään ja sylittelemään meidän aikuisten kanssa ( saa olla rauhassa kun lapset nukkuu ). Yöunille mennään noin 0.00-01.00 maissa.
Ajattelussani ei ole katkoksia vaan harkittuja taukoja.
kainaloinen
Viiksityynyjen valtias
Posts: 662
Joined: 21.07.2008 12:44
Location: Jämsä
Contact:

Re: Minkälainen hereillä olo / unirytmi teidän kissoilla on?

Post by kainaloinen »

Esimerkiksi viime yönä meidän rytmi oli se että Kieppi piti mua hereillä n. klo 01:een metsästämällä varpaita - kun touhu ei loppunut meni makkarin ovi kiinni ja kissat toiselle puolelle. Seppo-poika herättikin sitten klo 05 takomalla makuuhuoneen ovea. Meillä siis tuntuu olevan rytmi jossa palvelijan täytyisi olla aina valmiina palveluun. :D

No, totta puhuen meillä mennään kyllä yleensä kymmenen maissa yöpuulle ja herättely alkaa n. klo 05 - 06. Herättäjänä on melkein aina Seppo, jolla on tietenkin nälkä. :roll: Kissat myös nukkuvat päivät kun olen töissä, joten ne ovat aktiivisimmillaan ilta-ajan.
Kieppi, BEN n 24 32
Seppo, BEN n 24
Vilma, BEN n 24
jossi
Bengalivaavi
Posts: 8
Joined: 22.12.2008 11:05

Re: Minkälainen hereillä olo / unirytmi teidän kissoilla on?

Post by jossi »

Meidän Lululla ei minun yövuorot ole paljoa vaikuttaneet neidin unirytmiin. Kun tulen aamulla 8 pintaan kotiin, neiti herää ja alkaa aamuvilli (tuo kaikki lelut sänkyyn, seuraneiti kun on). Käy viereen nukkumaan joskus 12 aikaan ja yhdessä heräillään klo 16 paikkeilla. Sitten ollaan ilta hereillä n.klo 22 asti kun minä lähden töihin. Ja sama on myös minun vapaapäivinä, tosin heräillään n. klo 12 (lulu on luultavasti hereillä aamusella pari h) ja päikkärit klo.16 aikoihin. Joskus kun valvon öitä kotona niin Lulu vetää hirsiä eli minun epäsäännöllisellä rytmillä ei ole ollut vaikutusta.
Anu
Riiviörääpäle
Posts: 84
Joined: 12.05.2010 10:04
Location: Espoo

Re: Minkälainen hereillä olo / unirytmi teidän kissoilla on?

Post by Anu »

En tiedä kuuluuko tämä varsinaisesti tämän ketjun alle, mutta en viitsinyt tätä varten perustaa uuttakaan ketjua. Eli kysyisin sellaista, että kuorsaavatko teidän bengalinne? :o Meidän Memmu on nimittäin todella kova kuorsaamaan. Usein jopa herään siihen öisin. Päivisinkin se kyllä tuhisee erittäin kovaa. Mietin vain, että onkohan tuo ihan normaalia?? :cheesy:
"Jotta eläintä voisi tutkia, sitä pitää ensin rakastaa."

-Konrad Lorenz
cattis
Mäy!!!
Posts: 160
Joined: 07.09.2009 21:29
Contact:

Re: Minkälainen hereillä olo / unirytmi teidän kissoilla on?

Post by cattis »

Vai kuorsaa se neiti. No tuli mieleen tapaus, jota muutama vuosi sitten päiviteltiin. Omistajansa mukaan sen kurkusta kuului toisinaan kummallinen kuorsausta muistuttava ääni, ei muita "oireita". Pentu kävi kahdella eri eläilääkärillä tutkittavana ja todettiin normaaliksi :D. Nykyäänkin se voi erittäin hyvin, enkä ole tullut kysyneeksi kuuluuko tuo ääni vieläkin joskus.

Nyt kun kerroit tuon, otin heti paperit esille ja arvaapas kuka on tuon pennun emo!
Emo ei kylläkään kuorsaa, ei myöskään sen emo tai isä tai meidän muutkaan bengalit.
Anu
Riiviörääpäle
Posts: 84
Joined: 12.05.2010 10:04
Location: Espoo

Re: Minkälainen hereillä olo / unirytmi teidän kissoilla on?

Post by Anu »

Vai että löytyy niitä kuorsaajia muitakin :) Ehkä emo on jonkun piilevän kuorsausgeenin kantaja :D
En kyllä itsekään usko, että tuohon kuorsaukseen mitään sen vakavampaa liittyy..lähinnä se on huvittavaa. Kyllä MeiMei sitten yleensä onneksi hiljenee (ainakin vähäksi aikaa) kun sitä vähän tökkäsee :D
"Jotta eläintä voisi tutkia, sitä pitää ensin rakastaa."

-Konrad Lorenz
cattis
Mäy!!!
Posts: 160
Joined: 07.09.2009 21:29
Contact:

Re: Minkälainen hereillä olo / unirytmi teidän kissoilla on?

Post by cattis »

Joo karmea kuorsausgeeni paikallistettu :evil: . Mitähän järisyttävää -yhtä laajalla otoksella- seuraavaksi löydämmekään tästä pelottavasta ja pohjattomasta genetiikansuosta :D

Niin ja itse aiheeseen liittyen, meillä on myös aina tuo iltaralli, joka on melko vauhdikas! Kuitenkin meillä nukutaan pääsääntöisesti öisin, mitä nyt nuo hormonihiiret joskus innostuvat toisilleen viestimään ja tietenkin keskellä parasta unta.
dth
Riiviörääpäle
Posts: 86
Joined: 15.12.2008 00:50
Location: Hki

Re: Minkälainen hereillä olo / unirytmi teidän kissoilla on?

Post by dth »

Olenko siis ainoa joka omistaa yöhuutajabengalin?? :(
Itse kun teen vuorotyötä, on kyllä vitsit vähissä kun monesti aamuviikon yöunet jää noin 10-15tuntiin (siis KOKO viikon ynet yhteensä). Santtu huutaa vaan huvikseen. Leluja sillä on, leikkikavereitakin (ei ne aina sen kanssa jaksa kyllä yöllä remuta), ruokaa on, hiekkaa on... Kuhan se vaan karjuu, ja pirun kovalla äänellä vielä. Varmaan tylsyyttään karjuu tai mitä lie. Ja yksiössä ei oikeen pääse ovien taakse karkuun nukkumaan.

Ja toiseen kyssäriin, kyllä Sandels taitaa kuorsatakin. Aina ei ole varma mistä kissasta kuorsaus kuuluu. :)
Life is just a big illusion, and we all believe in it.
Post Reply