Riiviötäpläturkit..

Yleistä pölinää bengaleista, täplikkäistä ja marmorisista ystävistämme.

Moderators: huiskamestari, Mäykynen, kainaloinen

Post Reply
Shakis
Jääkaappirosmo
Posts: 428
Joined: 12.12.2008 17:39

Riiviötäpläturkit..

Post by Shakis »

Sellaista tuossa eilen mietin kun meinasi hermot mennä kymmenennen kerran illalla kun ukko ei ollut kotona ja kissat tekee juuri kaikkea sitä mitä ei saisi tehdä.. :D


Että meillä ei pennuille tehoa niskasta kiinni ottaminen napakasti ja samalla ei - sana.. Pennut senkun kehräävät.. Tulee varmaan lapsuusajat mieleen kun emo kantanut niskasta :huh:


Toinen mitä koetin oli että laitoin pennut vessaan jos teki kiellettyjä asioita.. Ei toiminut sekään.. Pennut tutki todella innokkaasti vessan mukavuuksia kun avasin oven viiden minuutin kuluttua :lol:


.. Mitkä keinot teillä muilla tehoaa teidän kissoihin jos tekevät kiellettyjä asioita ?!? :kohautus:

Alaska, BEN ns 24
Aslan, BEN n 24
<3
AshA
Riiviörääpäle
Posts: 57
Joined: 01.10.2008 20:30

Re: Riiviötäpläturkit..

Post by AshA »

Meillä käytetään nykyisin sumutepulloa. Loistava keksintö ;)
Suihkausta tehostetaan vielä vihaisellä sähinällä ja avot !
Ajattelussani ei ole katkoksia vaan harkittuja taukoja.
Shakis
Jääkaappirosmo
Posts: 428
Joined: 12.12.2008 17:39

Re: Riiviötäpläturkit..

Post by Shakis »

Sekin on käynyt mielessä.. mutta joillain oli käynyt niin päin että kun bengalit rakastaa vettä niin loppujen lopuksi kissat olivat tykänneet vesisuihkauksesta :D

En sitten tiedä.. Laitetaan korvan taakse ja kokeillaan kyllä kotona. ;)

Alaska, BEN ns 24
Aslan, BEN n 24
<3
ajapi
Glitterikingi
Posts: 797
Joined: 29.07.2008 09:52
Location: Helsinki

Re: Riiviötäpläturkit..

Post by ajapi »

Millaisista kielletyistä asioista on kyse? Jos se auttaisi pohdintaa.

Henkilökohtaisesti en käyttäisi suihkupulloa, koska ääni ja suihkautus muistuttavat sähinää. Se on siis kissalle usein sama, kuin että ihminen sähisisi sille. En minä halua kissoilleni sähistä :D

Muoks: meillä auttaa bengalilla yllättävän usein yksnkertaisesti se, että kieltää pari-kolme kertaa peräkäin ja nostaa tai työntää kissan pois kielletystä paikasta. Ei viesti vissiin pentuna ihan niin hyvin perille mennyt, mutta nyt se jätti jopa joululahjojen nauhat rauhaan, kun muutaman kerran kielsi :o
"Meilläpäin tätä kutsutaan sinnikkyydeksi."
Shakis
Jääkaappirosmo
Posts: 428
Joined: 12.12.2008 17:39

Re: Riiviötäpläturkit..

Post by Shakis »

Sellaisista pienistä asioista kuten verhoissa leikkimisestä.. Sekä keittiön tasoille emme anna meidän kolmen kissan mennä.. Ihan sen vuoksi että ei tule karvoja joka ruokaan sekä ettei satu mitään vahinkoja ~~> Jos on hellan levyt kuumina ruoanlaiton jäljiltä tai muuta ( Laitetaan kyllä yleensä kattilaan kylmää vettä ja liedelle kun ollaan ruoanlaitto lopetettu)

Välillä eksyy kissanpennun tassut sohvaa raapimaan, mutta sen laitan ihan sen piikkiin kun ei olla ehditty hankkimaan raapimispuuta .. Eli siitä saa syyttää itseään :D
Ollaan kyllä jo löydetty meille se sopiva netistä :)

Alaska, BEN ns 24
Aslan, BEN n 24
<3
ajapi
Glitterikingi
Posts: 797
Joined: 29.07.2008 09:52
Location: Helsinki

Re: Riiviötäpläturkit..

Post by ajapi »

Hmmm... Olen sikäli huono vastaamaan, että mulla on sellainen logiikka, että vähemmällä pääsee, kun ei kiellä liikaa :D Tuo verhoissa roikkuminen on hankala juttu, meilläkin tulivat Haltian pentuaikana verhot alas pariin otteeseen, mutta sekin varmaan helpottaa, kun kiipeilypuu saapuu. Sitten voi riiviöt nostaa puun kimppuun taistoa jatkamaan :) Aikuistuminen on tosiaan lopettanut verhoissa ja lahkeissa roikkumisen kokonaan.

Tasoille menemisen kiellon tehostamiseen on ilmeisesti yksi tehokas keino. Jonkinlainen rämminäpurkki, joka laitetaan pöydän reunalle siten, että kun kissa hyppää pöydälle, tulee purkki räminällä alas. Kissa säikähtää, eikä sillä ole enää intoa mennä pöydälle. En ole tosin itse kokeillut, meillä ovat tasot kissoille sallittuja alueita (pienehkössä kämpässä pidän oleellisena sitä, että kissoilla on kaikki elintila käytössään), mutta joillain tuo on toiminut.
"Meilläpäin tätä kutsutaan sinnikkyydeksi."
kainaloinen
Viiksityynyjen valtias
Posts: 662
Joined: 21.07.2008 12:44
Location: Jämsä
Contact:

Re: Riiviötäpläturkit..

Post by kainaloinen »

Sattuneesta syystä tämä oli melko ajankohtainen aihe mullakin. :-/ Mä olen kyllä käyttänyt myös sumutepulloa ja terävää vesisuihkausta ja se onkin toiminut - vähän aikaa. ;) Toisaalta kissatkin sähisevät toisilleen kun eivät jostain pidä eikä kissatkaan näytä toisilleen kaunaa kantavan. Ei kissat mulla ainakaan ole mitenkään suihkepullosta "suuttuneet" eikä kyllä sähinästä sen puoleen (mulla on varmaan joku auktoriteettiongelma sillä vaikka sähisen komennustarkoituksissa niin kissat ei kyllä korvaansa lotkauta :D ).

Sain juuri kuulla ei-kissaihmiseltä että mä en osaa kouluttaa kissojani kun en tarpeeksi vihaisesti niitä komenna, ärise niille ja heitä pois tihutöistä - pelkkä "ei"n huutelu ja pois nostaminen ei kuulemma riitä. Ehkä ei, mutta kun en kissojani ala seinillekään viskomaan pienistä rikkeistä, niin... Joo, eipä tästä sen enempää.
Kieppi, BEN n 24 32
Seppo, BEN n 24
Vilma, BEN n 24
ajapi
Glitterikingi
Posts: 797
Joined: 29.07.2008 09:52
Location: Helsinki

Re: Riiviötäpläturkit..

Post by ajapi »

kainaloinen wrote:Sain juuri kuulla ei-kissaihmiseltä että mä en osaa kouluttaa kissojani kun en tarpeeksi vihaisesti niitä komenna, ärise niille ja heitä pois tihutöistä - pelkkä "ei"n huutelu ja pois nostaminen ei kuulemma riitä. Ehkä ei, mutta kun en kissojani ala seinillekään viskomaan pienistä rikkeistä, niin... Joo, eipä tästä sen enempää.
Ai kamala :o Oliko tämä niitä, joiden nurkissa jouduit asustelemaan? Jos oli, niin ymmärrän sitäkin paremmin, miksi valitsit vedettömän kaaoksen diktatuurin sijaan.
"Meilläpäin tätä kutsutaan sinnikkyydeksi."
Shakis
Jääkaappirosmo
Posts: 428
Joined: 12.12.2008 17:39

Re: Riiviötäpläturkit..

Post by Shakis »

En minäkään nyt herranenaika viitsi kissoilleni ihan pienestä kovin suutahtaa.. Täytyy ilmeisesti edelleen jatkaa tuota niskasta kiinni ottamista ja tuota EI - sanan sanomista juuri silloin kuin kiellettyä asiaa tehdään. :)
Yritän kohdistaa pentujen mielenkiinnon muualle aina kun tekisi mieli riiviöidä niin tihutyöt toivottavastu unohtuu.. Samalla lailla kuin lasten kanssa :D

Voisihan sitä suihkepulloa kokeilla.. Katsotaan miten menee :)
Myös tuo Ajapin keittiötasovinkki oli loistava.. Kiitos.

Alaska, BEN ns 24
Aslan, BEN n 24
<3
chikara
Bengalivaavi
Posts: 43
Joined: 01.02.2009 18:25
Location: Mikkeli

Re: Riiviötäpläturkit..

Post by chikara »

Täällä kyllä asustaa välillä semmoinen riiviörääpäle, ettei rajaa. Kun hulluuskohtaus iskee, niin vedetään pitkin seiniä ja tiputellaan kaikki mahdollinen alas (tasoilta, joille ei saa mutta kun kohtaus iskee niin tehdään kaikki mahdollinen kielletty). Kynsiä ei myöskään silloin varo, vaan esim. ottaa vauhtia jalasta niin, että tuloksena pitkät vertavuotavat haavat tai hyökkää täysillä reiteen kiinni.

Ollaan yritetty käyttää suihkepulloa mutta kun vauhti on kovimmillaan, niin et yksinkertaisesti ehdi, kun kissa on salamana jo jossain muualla :o Sekään ei ole auttanut, jos toisen hyökätessä jalkaan kiinni karjaisee tuskasta, ei mitään reaktiota, kuten ei suihkepullostakaan nykyään. Katsoo vain märkää turkkia sen näköisenä että höh. Viimeinen ratkaisu on aina pistää vessaan rauhoittumaan mutta siellä alkaa taas ihan karmea huuto ja vessan sisustan tuhoaminen, joten en viittä minuuttia kauempaa pidä. Yleensä lähden lopulta itse makuuhuoneeseen karkuun, pistän oven kiinni ja annan riehua rauhassa.

Ja kyllä, täälläkin on kiipeilypuu, mahdollisuus katsoa pihan elämää, leluja sekä leikittäjiä (jotka yleensä väsähtävät ennen kissaa). Ollaan vain tehty päätelmä, että tällä kissalla on ihan liikaa ENERGIAA ::(
Kekseliäisyys kunniaan!
Post Reply