Kommentteja bengaleista

Yleistä pölinää bengaleista, täplikkäistä ja marmorisista ystävistämme.

Moderators: huiskamestari, Mäykynen, kainaloinen

kainaloinen
Viiksityynyjen valtias
Posts: 662
Joined: 21.07.2008 12:44
Location: Jämsä
Contact:

Kommentteja bengaleista

Post by kainaloinen »

Kuten täällä on paikoin muissakin ketjuissa tullut todettua, niin joskus bengaleista kuulee mitä erikoisempia kommentteja. Laitetaanpa listaa! ;)

Mulle just työkaveri ihmetteli, että eikös bengalintiikeri ja bengalinkissa ole ihan samoja asioita. Minä siihen, että eihän ne nyt ihan ole kun bengalinkissa on ihan kissa. Työkaveri jatkoi kysymällä, että mitäs eroa niillä sitten on. :-/ Mulla ei enää pokka pitänyt vaan räjähdin nauruun ja sanoin, että tiikeri on tiikeri ja kissa on kissa. Työkaveri näytti edelleen ihan hölmistyneeltä ja kysyi, että minkäs kokoisia ne sun kissat on, onko ne joitain tiikerin kokoisia. Juu ei, ihan tavallisen kissan kokoisia ovat... :D Selvensin vielä sitten lisää, että Suomessa ei saakaan lakien mukaan pitää mitään villieläimiä lemmikkeinä.

No, ei voi tietysti olettaakaan että kissamaailmaan perehtymättömillä on kaikki faktat hallussa, mutta luulis nyt että kissa ja tiikeri olis melko helppoja erottaa toisistaan. :idea:
Kieppi, BEN n 24 32
Seppo, BEN n 24
Vilma, BEN n 24
Henke
Mäy!!!
Posts: 112
Joined: 31.07.2008 08:51
Location: Espoo

Re: Kommentteja bengaleista

Post by Henke »

Mulla palaa käpy aina kun ihmiset näkee meidän Hamletin ja kommentoi että se on aivan ihana pikkutiikeri. Mä en mainosta kissojemme rotuja, joten tiikeri-kommentti tulee Hamletin villistä ulkomuodosta, mutta tiikerillä on raidat ja meidän hamsteri on täplikäs ??? [doh.gif]

Toinen mitä kuulee on lähinnä kissaihmisiltä, että niiden tutulla on "tollanen" ja kun ne käy hoitamassa niin se on ainoo kissa johon ne ei uskalla koskee ollenkaan kun sillä on niin paha ääni.
Hamlet BEN n 24 & Ofelia ABY a & Othello SOM n
NalaPala
Mäy!!!
Posts: 163
Joined: 29.07.2008 09:42
Location: Espoo

Re: Kommentteja bengaleista

Post by NalaPala »

Joo tiikeri-kommentteja on kuultu täälläkin.

Vuosi sitten kesällä, kun Nala oli vielä noin 2,5 kiloinen kirppu, niin oltiin valjastelemassa kerrostalon pihassa ja naapuri tuli siihen kyttäämään. Tuli sitten sanomaan, että piti ihan tulla ulos asti katsomaan, että mikä eläin mulla siinä on, kun näytti ikkunasta niin oudolta :o
Otin Nallen syliin ja sanoin, että kissahan tämä on. Se mies ei edes uskaltanut silittää sitä ja sanoi, että jaa se taitaa olla aika vihainen, kun Nala värisi jännityksestä. Mitäpä siihen olisi sitten sanonut?

Toisenkin kerran olen ulkona saanut kuulla, että tiikerikö sinulla siellä on? Ja itseäkin harmittaa, kun tiikerillä on raidat ja mun trinsessalla on pilkut!
Nala bengali
ja Simba maatiainen
July
Mäy!!!
Posts: 180
Joined: 24.04.2009 12:14
Location: Turku

Re: Kommentteja bengaleista

Post by July »

:D Hehe, meidän naapurin eläkeläissetä se aina huutelee aidan yli, että "missäs se teidän tiikeri on"? Siis jotakuinkin joka päivä. Olemme kyllä ihan selkosuomella kertoneet, mikä kissa on kysessä ja että villieläintä emme kotona kasvata. Ehkä ilmaisen kuitenkin itseäni jotenkin epäselvästi.. Ja olivat naapurit kuulemma meidän ikkunassa istuvaa tiikeriä oikein tuttavapariskunnan kanssa eräänä päivänä ihailleet. Naapuri ei ole laisinkaan ainoa Ramsesta tiikerinä pitävä, mutta siis siltä ton tiikerikommentin kuulee aina. Miten se sanonta menee "mihinkäs tiikeri täplistään pääsee" ;)

Toisaalta, olin takavuosina siskon ja sen silloin 3-vuotiaan pojan kanssa Korkeasaaressa, kun ensin kameliaitauksen luona yksi äiti selitti muksulleen "tuo tuossa on se sellainen laama, joka sylkee". Aloimme hihittää hysteerisesti siskon kanssa ja repesimme aivan täysin, kun kolmevuotias nassikka käveli typerän tädin luo ja oikaisi kertomalla, että kyseessähän ei siis ole mikään laama, vaan kameli - sillä on kyttyrä ja kaikki. Kun matka jatkui kissalaaksoon, törmäsimme jälleen äärettömän fiksuihin vanhempiin, jotka selittivät siinä leopardin kohdalla, miten tiikeri siinä nyt syö lounaaksi lihaa..niinpä.. Taisivat olla myös lukutaidottomia, siinä nenän edessä oli se sellainen lajikuvaus.
Kissani ja minun välillä vallitsee ehdoton sopusointu. Kissa tekee, mitä sitä huvittaa ja minä teen niin kuin kissani haluaa. - Henry Miller
Mistymoon
Viiksityynyjen valtias
Posts: 730
Joined: 03.08.2008 18:59
Contact:

Re: Kommentteja bengaleista

Post by Mistymoon »

Ihmiset ovat olleet poikkeuksetta positiivisen uteliaita bengaleistamme. Varsinkin se tuntuu olevan ihmisistä erikoista, että mieheni Mikko on aivan yhtä aatteen palolla bengalisti. Usein eläinharrastukset kai mielletään naisten jutuiksi, mutta tosiaan bengaleissa on useampikin mies mukana aktiivisesti tai kasvattajana. Mikko onkin saanut jo varsinaisen kissakuiskaajan maineen työpaikassaan ja häneltä kysellään usein neuvoa kissa asioissa :)
Yhden kerran olemme törmänneet kysymykseen, onko sallittua pitää Suomessa bengaleita, ja sekin perustui väärinkäsitykseen, että meillä olisi bengalintiikereitä olohuoneessamme :)
Tiikeri taitaa olla ensinmäinen iso kissa, joka tulee ihmisille mieleen ja helpompi sanoakkin, kun leopardi tai jaguaari, joten meidänkin bengaleita usein tiikereiksi sanotaan ja tietysti se särähtää korvaan, kun mahdollisimman raidaton bengali on tavoite. Tiikeriksi sanoja ei tietystikkään tätä ymmärrä ja tarkoittaa sanomisen hyvällä niin sen myös vastaanotan hyvällä :)
Lasten kavereiden kanssa on sattunut pari hauskaa kommellusta. Kerran meillä kävi vessassa poikani uusi kaveri. Hämärä vessa on lattialämmityksen vuoksi suosittu päiväuni paikka bengaleille. Pikkupoika juoksi housut puolitangossa vessasta kun siellä on tiikereitä. No, tilanne rauhoittui ja nyt olenkin yrittänyt aina muistaa uusille lapsille sanoa, että vessassa voi olla kissa ja se on kiltti :)
www.bengalcat.fi

Cats leave paw prints on your heart,
But Bengals leave love spots ON YOUR SOUL !!!
kapatrik
Viiksityynyjen valtias
Posts: 710
Joined: 28.07.2008 21:00

Re: Kommentteja bengaleista

Post by kapatrik »

Lapsi parka kun säikähti, mutta silti kuulostaa niin :D
Hannibal BEN n 24
Attila BEN n 24 33
Lara BEN n 24
Bertta BEN n 24
FIN*Alcarinqua - bengalit http://www.freewebs.com/kapatrik/
chikara
Bengalivaavi
Posts: 43
Joined: 01.02.2009 18:25
Location: Mikkeli

Re: Kommentteja bengaleista

Post by chikara »

Nämä kommentit eivät yleisesti koske bengaleita mutta äitini on legendaarisesti laukaissut pari hyvää juttua omasta bengalistani kun on käynyt sitä hoitamassa.

"Siis mitä, syötätkö sille raakaa lihaa, eikö se saa siitä jotain bakteereja?"

"Niin sinä varmaan kuljetat sitä hihnassa aluksi ulkona ennenkuin se oppii tuntemaan ympäristönsä ja sitten pidät vapaana?"

"Jätin vessaan valot palamaan, että se näkisi käydä laatikollaan"

" Jääkö se ihan yksin pariksi tunniksi JUHANNUSAATTONA? (Kissathan siis tietävät milloin juhlitaan juhannusta)

Ei voinut kun tuijottaa :D
Kekseliäisyys kunniaan!
Mistymoon
Viiksityynyjen valtias
Posts: 730
Joined: 03.08.2008 18:59
Contact:

Re: Kommentteja bengaleista

Post by Mistymoon »

Ihana äiti Chikaralla :D
www.bengalcat.fi

Cats leave paw prints on your heart,
But Bengals leave love spots ON YOUR SOUL !!!
Ninni
Mäy!!!
Posts: 116
Joined: 19.03.2009 23:02
Location: Raisio

Re: Kommentteja bengaleista

Post by Ninni »

:hmm:
Henke wrote:Mulla palaa käpy aina kun ihmiset näkee meidän Hamletin ja kommentoi että se on aivan ihana pikkutiikeri. Mä en mainosta kissojemme rotuja, joten tiikeri-kommentti tulee Hamletin villistä ulkomuodosta, mutta tiikerillä on raidat ja meidän hamsteri on täplikäs ???
Katselin tuossa yövuoron aikaan kasvattajan lähettämiä kuvia meidän tulevasta (ensi viikolla!!!!) minileopardivaavasta, kun työkaverini tuli huoneeseen ja innoissani tietenkin esittelin niitä sitten hänelle myöskin. Välitön kommentti oli; "voi ei,toihan on tiikeri!" Enkä ollut edes ehtinyt kertoa että kissan rotu on bengali!!!! :huh:
Seuraava kysymys oli, kun kerroin että nuoriherra 11vko painaa jo 1500g (600g enemmän kuin veljensä), että "kasvaako se sitten kuitenkin normaalin kissan kokoiseksi?" Kerroin hänelle, että toki, ja tällä kasvutahdilla luultavasti vielä vähän isommaksikin :) Että tiukassa näyttää suomalaisilla olevan käsitys täplikkäästä tiikeristä.
Bryant BEN n 24
Vinku OCI n 24
Mosse OCI b 24
Punkku EXO d
Täplätäppinen, täplähullu-hulluna täpliin.
Kurnauskis
Riiviörääpäle
Posts: 64
Joined: 18.03.2009 08:29

Re: Kommentteja bengaleista

Post by Kurnauskis »

Joopa. Äideistä puheenollen...

Reilu vuosi sitten kerroin onnesta soikeana omalle äidilleni - siis nykyiselle kissamummolle - että meille tulee bengali. Pidin siinä samalla lyhyen oppimäärän luennon bengaleiden Aasian leopardikissan perimästä, kun se oli omastakin mielestäni aika eksoottista.

Meni varmaan puoli vuotta, kun asia tuli seuraavan kerran vahingossa esiin. En oikein tiennyt itkeäkö vai nauraa, kun äitini ihmetteli mistä kummasta leopardikissasta minä puhun, kun BENGALINTIIKERIHÄN se mun kissan perimässä luuraa. Oli kuulemma selittänyt koko tuttavapiirilleen, että meidän kissa on bengalintiikerin jälkeläinen suorassa polvessa  :but:

Kyseessä ei ole mikään seniili mummonhöppänä, mutta toki viimeisimmästä biologiantunnista on kulunut tovi ja on tainnut jäädä muutama Avara luontokin telkkarissa katsomatta...  :)

Tarinan opetus minulle itselleni oli se, että ihmiset yksinkertaisesti, automaattisesti ja täysin ajattelematta yhdistävät sanat bengali ja tiikeri toisiinsa. Se ei paljon auta vaikka eläimillä on tuollaiset vähintään pari metriä ja parisataa kiloa kokoeroa: Bengali mikä bengali = Tiikeri!
Kuinka tuo kissa voi olla tuollainen...?!
Post Reply