Rescue-bengalit

Yleistä pölinää bengaleista, täplikkäistä ja marmorisista ystävistämme.

Moderators: huiskamestari, Mäykynen, kainaloinen

Post Reply
Wyn
Bengalivaavi
Posts: 6
Joined: 25.06.2009 12:52

Rescue-bengalit

Post by Wyn »

Onko kukaan koskaan tuonut Suomeen muualta maailmasta kodinvaihtajaa? Ainakin rapakon takana näyttäisi olevan useamminkin olevan tarjolla uutta kotia etsiviä aikuisia?

Ja jos on, niin millainen prosessi se on ollut? Kustannukset, paperisodat yms? Luovutetaanko rescueita yleensä edes maan rajojen ulkopuolelle?

Ja kunhan nyt kyselen, kyselyikä jäänyt päälle... :grin:
Vaikka eihän sitä tiedä, jos joskus olisi edes yhden bengalin verran kokemusta kissoista, voisihan sellaista vaihtoehtoa harkitakin...
ajapi
Glitterikingi
Posts: 797
Joined: 29.07.2008 09:52
Location: Helsinki

Re: Rescue-bengalit

Post by ajapi »

Täsmennän vaan sen verran, että kodinvaihtaja ja rescue ovat kaksi eri asiaa :) Kodinvaihtaja vaihtaa kotia, koska edellinen omistaja ei voi kissaa syystä tai toisesta pitää. Rescue taas on ns. pelastettu kissa, joka on joko löydetty tai kaltoin kohdeltu (tai sekä että). Ilmeisesti ainakin Jenkeissä on jostain syystä melko paljon jälkimmäisiä, jotka ovat päätyneet löytöeläintaloon, ja sitä kautta uuteen kotiin.
"Meilläpäin tätä kutsutaan sinnikkyydeksi."
kapatrik
Viiksityynyjen valtias
Posts: 710
Joined: 28.07.2008 21:00

Re: Rescue-bengalit

Post by kapatrik »

Onhan täällä palstallakin ainakin yksi rescue-bengali, eli Vallu! Ulkomaisista ei mulla ainakaan ole tietoa. Tuolla maailmalla bengalinkasvatus on hurjan suurta ja kasvattajia, niitä kunnollisia ja sitten vähemmän kunnollisia "backyard breeders" on todella paljon. Ja varsinkin sitten näistä viimeksimainituista päätyy paljon kissoja rescueiksi. Kun lähtökohdat ovat pentutehtaassa, kissoja annetaan kenelle tahansa kunhan pätäkkää löytyy ongelmia on ihan varmasti luvassa. Ja kärsijänä ovat taas tietysti ne eläimet :pilvi:
Hannibal BEN n 24
Attila BEN n 24 33
Lara BEN n 24
Bertta BEN n 24
FIN*Alcarinqua - bengalit http://www.freewebs.com/kapatrik/
Luna
Bengalivaavi
Posts: 23
Joined: 15.07.2009 12:22

Re: Rescue-bengalit

Post by Luna »

Noista jenkkilän pentutehtaista olen ite ihan ohjelmanakin kattonu ja meininki siellä on kyllä aika karua (tosin aiheena oli koirat, mutta eiköhä niillä kissoillakin yhtä kurjat oltavat ole) Pisti kyllä vihaksi kun noin eläimiä kohdellaan. :maila: Tekisi mieli pelastaa kaikki maailman kissat ja muut eläimet tuollasista...
Jos pidän siitä, se on minun.
Jos näin sen ensin, se on minun.
Jos se on tassuissani, se on minun.
Jos se näyttää kuuluvan minulle, se on minun.
Mistymoon
Viiksityynyjen valtias
Posts: 730
Joined: 03.08.2008 18:59
Contact:

Re: Rescue-bengalit

Post by Mistymoon »

Viime viikollahan tuli Oprah´issa pentutehtaista jakso. En sitä katsonut, kun ajattelin olevan liian rankkaa ja kummittelevan sitten mielessä :'( Mutta hyvä, että asia saa huomiota ja herättää keskustelua!
Minulla ei ole tietoa, miten yleistä rotukissojen kasvatus maailmalla pentutehtaissa on, mutta ainakin toivon, ettei sellaista ole yhtä paljon kun rotukoirilla.
Hienoa, että kiinnostusta rescue kissojen tuonnille on. Ihan mutu tuntumalla sanoisin, että rescue kissa tarvitsee rabies rokotteen ja 30 päivän varoajan, eläinlääkärin tarkastuksen ja heisimatolääkityksen tullakseen Suomeen. Vapaa ehtoista, mutta todella tärkeää, lienee muut rokotukset (kissarutto+ flunssa), veritestit (FeLV, FIV) ja ulostenäyte (mahdolliset loiset, giardia), karvanäyte sienen (microsporum canis) varalta sekä ulkolois häätö. Myös todistus, missa taataan kissan olleen sisäkissa ja olleen tapaamatta villejä eläimiä saattaa olla välttämätön, sellaisen saanee löytökissakodista ja tosiaan kissan on sitten oltava sellainen, joka ei ole sinne aivan hiljattain tullut. Kannattaa käyttää ammattieläinkuljetus firmaa varmuuden vuoksi ja olemaan tarkkaakin tarkempi kaikkien tuontivaatimusten kanssa, jotta ei täällä Suomen päässä varmasti tule ongelmia ja kissa pääsee tullista pitkän matkan jälkeen lepäämään ja aterioimaan. Yksityiskohtaisia ohjeita on maa ja metsätalousministeriön sivuilla.
www.bengalcat.fi

Cats leave paw prints on your heart,
But Bengals leave love spots ON YOUR SOUL !!!
Post Reply