Bengali ensimmäisenä kissana?

Yleistä pölinää bengaleista, täplikkäistä ja marmorisista ystävistämme.

Moderators: huiskamestari, Mäykynen, kainaloinen

Post Reply
Serpentini
Bengalivaavi
Posts: 4
Joined: 23.11.2009 01:15
Location: Mäntsälä

Bengali ensimmäisenä kissana?

Post by Serpentini »

Heipparallaa!

Olen koko elämäni ollu erittäin eläinrakas, mutta allergia on tuhonnut kaikki unelmani.
Elin viikon eräällä sukulaisellani ja päivänä jona olin sieltä lähdössä kotiin huomasin, että sukulaisellani oli kissa. (En tiedä missä nurkissa oli piileskellyt) Enkä ollut koko viikon aikana kokenut minkäänlaisia allergiaoireita, joten menin heti mahdollisimman nopeasti allergiatesteihin, jotka näyttivät etten olisi enään kissoille allerginen ! :hiphei:

Joten nyt olen erittäin vakavissani hankkimassa ensimmäistä kissaani ja kysyisin, että olisiko Bengali hyvä rotu ensikertalaiselle? Rakastuin tähän rotuun päätäpahkaa, kun sen löysin. :*
Rakastunut Bengaleihin ensisilmäyksellä.
ajapi
Glitterikingi
Posts: 797
Joined: 29.07.2008 09:52
Location: Helsinki

Re: Bengali ensimmäisenä kissana?

Post by ajapi »

Vastaan vain yhden oman bengalin kokemuksella: Ilman muuta bengali sopii ensikertalaiselle kissanomistajalle! Itselläni tosin oli ensin maatiaisia, ja nyt joukon jatkeena yksi bengali, mutta jos ottaa suoraan bengalin, jää kulttuurishokkivaihe väliin ;)

Bengali on nimittäin hyvin aktiivinen kissa verrattuna aktiivisina pitämiini maatiaisiini. Jos ei bengalille keksi tekemistä, se keksii sitä itse itselleen, minkä seurauksena esimerkiksi bengalin tielle jätetyt tavarat kohtaavat karun lopun :D Bengalin aktiivisuuden takia bengalille parasta seuraa onkin toinen bengali. Meillä jopa painikaverina toimiva maatiaisuros on joskus vähän hätää kärsimässä, kun bengaliin iskee energianpuuska. Mutta aktiivisuutensa takia bengali on erittäin viihdyttävä kissa, jonka kanssa ei koskaan ole tylsää :D

Vastapainona energisyydelleen bengali on kuitenkin mahtavan seurallinen :) Kaikista, kuten tästä minun Haltiastani, ei ole sylikissoiksi, mutta voit olla varma, että sinulla on aina seuraa kaikkialla. Bengali tulee mukaasi vessaan, vaatii leikitystä siirtyessäsi olohuoneeseen, ja kiehnää jaloissasi mennessäsi keittiöön. Bengali ei ole erityisen äänekäs kissa, mutta osaa kyllä käyttää ääntään jotain halutessaan.

Eli kyllä, bengali sopii mainiosti myös ensimmäiseksi kissaksi, kun vaan on varautunut sen aktiiviseen luonteeseen niin henkisesti kuin materiaalisestikin: eli kiipeilypuu, aktivointileluja ym. (näitä voi tehdä myös itse), paljon leikitystä ym.

Tervetuloa pulisemaan :)
"Meilläpäin tätä kutsutaan sinnikkyydeksi."
Serpentini
Bengalivaavi
Posts: 4
Joined: 23.11.2009 01:15
Location: Mäntsälä

Re: Bengali ensimmäisenä kissana?

Post by Serpentini »

Kiitos paljon vastauksesta!

Juu olen lueskellut pulinoita jonkin aikaan ja ymmärtänyt Bengaleiden energisyyden, mikä sopii itselleni mainiosti! :)

Nyt vaan jatkan lueskelua lisää ja pistän rahaa säästöön ja rupeen kattelemaan syntyviä pentueita ;)

edit. Hmm Muutenkin olisi ihan mukava kuulla teidän kertomuksia ensimmäisistä Bengaleistanne. Mikä yllätti jne :cheesy:
Rakastunut Bengaleihin ensisilmäyksellä.
kapatrik
Viiksityynyjen valtias
Posts: 710
Joined: 28.07.2008 21:00

Re: Bengali ensimmäisenä kissana?

Post by kapatrik »

Mulle tuli kaksi bengalia ekoiksi kissoiksi ja sitten kolmas... ja neljäs... Eli hyvin voi aloitella kissailua bengalilla :D
Hannibal BEN n 24
Attila BEN n 24 33
Lara BEN n 24
Bertta BEN n 24
FIN*Alcarinqua - bengalit http://www.freewebs.com/kapatrik/
cattis
Mäy!!!
Posts: 160
Joined: 07.09.2009 21:29
Contact:

Re: Bengali ensimmäisenä kissana?

Post by cattis »

Bengali tarvitsee virikkeitä, mutta niitä voi antaa aivan riittävästi myös ihmiskaveri :). Bengalihan yleensä leimautuu ihmiseensä todella ja tekemistä kyllä yhdessä keksitään. Lajitoverin voi sille hankkia sitten vähän myöhemminkin, jos haluaa.

Meidän kokemuksemme mukaan bengali on usein vähemmän allergisoiva kuin monet muut kissat. Meillä on kissa-allergisia sukulaisia ja tuttuja, jotka voivat käydä kylässä, vaikka meillä on useita bengaleita. Siis kosketusallergisetkin saavat muualla ihottumaa usein tuttavien kissojen kuljettua vaikkapa jalan läheltä, mutta vaikka bengali puskee kuinka ei mitään oireita ole ainakaan näille tutuille tullut.

Kuitenkin jos on pienikin epäilys allergiasta, niin meillä on tapana edellyttää, että pennun ottaja esittää meille varakodin varmuudeksi. Me hyväksymme sitten tämänkin kodin mahdollisen kodinvaihdon varalle jo pentua varattaessa. Yhtään kertaa tällaisessa tapauksessa varakotia ei ole tarvittu :). Ainakaan tähän asti (bengalikasvatusta 12 vuotta).
Ramses
Bengalivaavi
Posts: 21
Joined: 05.02.2009 15:28

Re: Bengali ensimmäisenä kissana?

Post by Ramses »

Vastaan tähän nyt kun on niin tuttu aihe vaikka sinänsä kissakokemus on vielä aivan alkutaipaleella... meille tuli bengali ensimmäisenä ja toistaiseksi ainoana kissana ja lemmikkinä yleensäkin. Bengali on ollut juuri sitä mitä toivoimmekin: seurallinen, hauska, toimelias, utelias, helppo hoidettava, hellyyden kipeä hurisija, kerrassaan unelma kissa! Meille ei tullut mitään yllätyksiä kun ei kerran ollut mitään mihin verrata, mutta meistä mukavaa on se, että herra seuraa aina meidän tekemisiä ja avustaa kyllä mielellään niin imuroinnissa kuin tiskauksessakin :) suihkuttelusta puhumattakaan :D
Serpentini
Bengalivaavi
Posts: 4
Joined: 23.11.2009 01:15
Location: Mäntsälä

Re: Bengali ensimmäisenä kissana?

Post by Serpentini »

Okei kiitos vastauksesta!

Tietenkin olen ottanut sen asian huomioon, että allergiatestit saattavat pettää ja oireita saattaa tulla (toivon todella, ettei) ja minulla on onneksi varasuunnitelmakin jo selvillä :)

Tilanteeni on tällähetkellä se, että asun mummini kanssa kahdestaan hänen miehensä kuoltuaan ja muutan kahden vuoden sisällä täältä pois ja, jos oireita ilmaantuu minulle tämän aikajakson aikana niin muutan pois ilman kissaa. Ja jos oireita ilmaantuu vasta muutettuani kissan kanssa muualle, niin kissalla on hyvä paikka täälä mummillani, joka on muuten aivan innoissaan ideasta :D


Edit. Luonteeseen juuri rakastuinkin tässä kissarodussa ja tietenkin ihan mielettömään ulkonäköön! :*
Rakastunut Bengaleihin ensisilmäyksellä.
moijeliini
Riiviörääpäle
Posts: 72
Joined: 14.08.2009 12:23

Re: Bengali ensimmäisenä kissana?

Post by moijeliini »

Allergisoivuudesta, olen myös huomannut että bengalista en saa allergiaoireita, vaikka joku muu kissa saattaa nenän laittaa vuotamaan. Sellainen huomio kuitenkin, että sain meidänkin molempien kissojen tulon jälkeen (tulivat siis n. kahden vuoden välein) aika voimakkaita allergiareaktioita aluksi. Mutta ne menivät ohi 2-3 viikossa :) Luulen, että elimistö vaati vähän totutteluaikaa, mutta sopeutui sitten "bengalipölyyn". Ei siis kannata säikähtää jos aluksi nenä vuotaa!
Post Reply