Bengali ja muut lemmikit?

Kysy bengaleista kaikkea, mitä ikinä olet halunnut tietää. Bengaliyhdistyksen tiedotustiimi kaivaa vastaukset vaikka harmaan kiven takaa. Voit esittää kysymyksen rekisteröitymättä foorumille.

Moderators: huiskamestari, Mäykynen, kainaloinen, toimitus, Mummi

Post Reply
Eläinrakas

Bengali ja muut lemmikit?

Post by Eläinrakas »

Hei
Olen jo pitkään haaveillut omasta kissasta ja nyt ihastuin valtavasti bengaleihin. Minulla on kuitenkin liuta muitakin eläimiä ja nyt mietityttää, miten kisu tulisi toimeen niiden kanssa...

Minulla on siis n. 3 v. kultainennoutaja poika ja mahdollisesti tulossa jossain vaiheessa toinenkin koira, ehkä lyhytkarvainen collie. Mitenhän bengali tulisi näiden kanssa toimeen?
Minulla on myös viisi kesyrottaa ja ne huolestuttavat minua eniten. Niiden häkki on ihan omassa huoneessaan, jossa säilytän muitakin lemmikkieni tavaroita. Koiralla on ollut ihan vapaapääsy huoneeseen, mutta jos kissan hankkisin, kannattaisiko ovi pitää aina kiinni? Vai olisiko viisaampaa totuttaa kissa ja jyrsijät toisiinsa?

Ja vielä viimeinen kysymys: Miten bengali tykkää valjaissa ulkoilusta?

Kiitos :)
toimitus
guru

Re: Bengali ja muut lemmikit?

Post by toimitus »

Hei Eläinrakas
Pentuna kotiin tullut bengali sopeutuu kyllä muiden lemmikkien kaveriksi. Monissa koiraperheissä on lemmikkinä myös bengali ja koiran ja bengalin yhteiselo sujuu hyvin, on koiralemmikkinä sitten kultainen noutaja tai jokin muu rotu.
Bengaleita on mennyt lemmikeiksi myös koteihin, joissa kasvatetaan tai on lemmikkinä jyrsijöitä, esim. rottia ja yhteiselo on sielläkin sujunut.
Rottahuoneen ovea ei kannata pitää aina kiinni, sillä se vasta kiinnostaakin uteiasta kissaa. On parempi totuttaa eläimet jo alkuvaiheessa toistena olemassa oloon. Rotilla tulee toki olla kunnollinen häkki, jonka ovea bengalikaan ei saa auki. Toimitus suosittelee myös, että ainakaan alkuvaiheessa bengalia ei jätetä omin päin samaan huoneeseen, missä on rottahäkki, jos itse ollaan pitempi aika poissa kotoa esim. töissä.
Ja kyllä, bengalit pitävät valjasulkoilusta rauhallisilla paikoilla. Kannattaa totuttaa bengali valjaisiin jo kun se on pentu vielä.:-)
Post Reply