Bengalille kaveri

Kysy bengaleista kaikkea, mitä ikinä olet halunnut tietää. Bengaliyhdistyksen tiedotustiimi kaivaa vastaukset vaikka harmaan kiven takaa. Voit esittää kysymyksen rekisteröitymättä foorumille.

Moderators: huiskamestari, Mäykynen, kainaloinen, toimitus, Mummi

Post Reply
Naakanpoika

Bengalille kaveri

Post by Naakanpoika »

Hei
Minulla on kolmevuotias leikattu bengalipoika ja olen ajatellut hankkia sille kaverin. Kissani on todella hyperaktiivinen ja olenkin ajatellut etten halua toista bengalia vaan jonkin toisen rotuisen kissan bengalini seuralaiseksi. Ystäväni oli sitä mieltä, ettei kannata valita liian rauhallista rotua, koska tällöin kissat eivät tule toimeen keskenään. Kuitenkin pelkään että jos vilkas kissani saa yhtä vilkkaan kaverin, ei asunnossamme ole enää yhtäkään ehjää ikkunaa. Osaisitteko sanoa mikä rotu voisi sopia bengalin kaveriksi vilkkautensa ja kokonsa puolesta? Ulkonäköseikoilla ei ole minulle juurikaan merkitystä.
toimitus
guru
Posts: 135
Joined: 22.07.2008 19:31

Re: Bengalille kaveri

Post by toimitus »

Hei Naakanpoika
Bengali on tunnetusti erittäin energinen ja vilkas rotu, joskin bengaliyksilöiden välilläkin on aikamoisia eroja vilkkaudessa. Kokeneet bengalin omistajat ja kasvattajat yleensä suosittelevat, että bengalia ei hankita ainoaksi kissaksi, koska se vaatii omistajaltaan äärettömän paljon aikaa ja energiaa. Sekä kissan että omistajan kannalta on hyvä, että bengalilla on kaveri, jonka kanssa leikkiä ja puuhata ja purkaa ylimääräistä eneriaa.
Vaikka nyt tuntuu siltä, että seinät hajoavat ja katto putoaa, jos hankit bengalille toisen bengalin kaveriksi, niin monen bengalin omistajan kokemus osoittaa, että ystäväsi on todennäköisesti oikeassa: kaksi energistä kaveria yhdessä saa tilanteen kotonanne "rauhoittumaan". Ystäväsi on oikeassa myös siinä, että bengalille ei kannatta hankkia kaveriksi liian rauhallista rotua, tällainen kaverikissa saattaa kärsiä hyperaktiivisesta bengalista eikä bengalisi saa siitä riittävää leikkikaveria, jonka kanssa purkaisi energiaansa aktiiviseen yhdessä oloon.
Bengaleiden kavereina on monia rotuja ocicatista abessiinialaiseen ja norjalaisesta metsäkissasta siamilaiseen
Toimitus suosittelee lukemaan eri rotujen luonnekuvauksia ja valitsemaan sieltä mieleisen mutta nimenomaan aktiiviseksi kuvatun rodun bengalisi kaveriksi.
Post Reply