Bengalin hankinnasta..

Kysy bengaleista kaikkea, mitä ikinä olet halunnut tietää. Bengaliyhdistyksen tiedotustiimi kaivaa vastaukset vaikka harmaan kiven takaa. Voit esittää kysymyksen rekisteröitymättä foorumille.

Moderators: huiskamestari, Mäykynen, kainaloinen, toimitus, Mummi

Post Reply
Risuw
Bengalivaavi
Posts: 1
Joined: 19.06.2015 18:52

Bengalin hankinnasta..

Post by Risuw »

Olen yhdessä avomieheni kanssa etsimässä meille sopivaa kissaa ja bengali rotuna kiinnostaisi kovasti. Sen perusteella mitä olen rotuun tutustunut, kerrotaan että kissat ovat hyvin aktiivisia ja seurankipeitäkin. Tästä juontaakin kysymykseni.

Olemme molemmat vuorotöissä käyviä. Avomieheni saattaa joskus olla pois pari-kolmekin päivää ja itse teen pääsääntöisesti 12h työvuoroja välillä päivä- ja välillä yövuoroja. Yleensä olen kahtena peräkkäisenä päivänä töissä, mutta joskus kolmena. Mietinkin miten bengali pärjäisi itsekseen niin pitkän ajan? Tylsistyykö se olemaan yksin pitkiä aikoja ja tuhoaa sillä välin asuntoa vai tyytykö leluihin ja nukkumiseen yksin ollessaan? Useasti kyllä jompikumpi meistä on kotona toisen ollessa töissä, mutta välillä satumme töihin samaan aikaan..
toimitus
guru
Posts: 135
Joined: 22.07.2008 19:31

Re: Bengalin hankinnasta..

Post by toimitus »

Hei Risuw,

Se että olet peräkkäisiä päiviä töissä tarkoittaa kuitenkin ilmeisesti, että työvuorojen väliin jäävän ajan (n. 12 h) olet kotona? Kissa pärjää kyllä vielä 12 h yksin kotona, mutta toki jos tällaisia päiviä on usein ja vieläpä kerralla monta peräkkäin on suuri vaara, että kissa tylsistyy. Teidän tapauksessa oleellista onkin kuinka usein tällaisia poissaolojaksoja, jolloin sekä sinä että miehesi olette poissa kotoa, on. Mikäli tapaukset ovat satunnaisia, niin nämä tuskin vielä ovat este kissan ottamiselle, jos kissan kanssa kuitenkin pääsääntöisesti ehditään olla. Mikäli tällaiset poissaolojaksot toistuvat kuitenkin vaikkapa useamman kerran kuukaudessa, niin silloin kannattaa miettiä tarkasti pystyttekö tarjoamaan kissalle mielekästä elinympäristöä.

12 h yksinolon jälkeen on myös varmaa, että bengali on hyvin aktiivinen ja kaipaa seuraa sekä leikitystä. Kannattaa siis miettiä myös siltä kantilta, että jaksatko enää pitkän työvuoron päätteeksi leikkiä kissan kanssa. Jos työvuorojen väliin jäävän ajan lähinnä vain nukut, niin on aika varmaa, että tilanne muuttuu hermoja raastavaksi sekä sinulle että tylsistyneelle kissalle, joka yrittää hankkia kaipaamaansa huomiota tarvittaessa keinolla millä hyvänsä.

Yksinoloajan kissat yleensä ovat kiltisti ja lähinnä nukkuvat. Asunnon tuhoaminen tylsistyneisyyden vuoksi todennäköisesti ajoittuu niihin hetkiin kun olette kotona, mutta ette ehdi/jaksa huomioida ja aktivoida kissaa.

Mikäli pitkät yhtäaikaiset poissaolot ovat teillä kuitenkin sen verran harvinaisia, että päätätte harkita kissan hankintaa niin kannattaa miettiä voisitteko ottaa samalla kaksi kissaa. Kahdesta kissasta olisi seuraa toisilleen ja pitkät päivät eivät olisi aivan niin tylsiä. Bengali ainoana kissana on aika haastava ja huomattavan paljon aktivointia vaativa rotu, mutta seurankaipuu hiukan vähenee, kun bengalilla on seuranaan kissakaveri.
Post Reply