Tuonti bengali

Kysy bengaleista kaikkea, mitä ikinä olet halunnut tietää. Bengaliyhdistyksen tiedotustiimi kaivaa vastaukset vaikka harmaan kiven takaa. Voit esittää kysymyksen rekisteröitymättä foorumille.

Moderators: huiskamestari, Mäykynen, kainaloinen, toimitus, Mummi

Post Reply
Guest

Tuonti bengali

Post by Guest »

Hei.
Minulla on reilu vuoden ikäinen tuonti bengali (kasvattaja asuu Tsekeissä, ja kissa sieltä tuotu viime syksynä Suomeen), ja olisin kysynyt, että kuinka onnistuu kissan rekisteröinti Suomeen (kissalla on tsekki-paperit), ja onko kissaa mahdollista käyttää näyttelyissä Suomessa, ja jos on, niin mistä tiedän mihin luokkaan kissa pitää näyttelyssä ilmoittaa?
Olen teettämässä myös pennut jossain vaiheessa kissallani, ja olen ymmärtänyt että ennen tätä tarvitsee käydä jokin kasvattajakurssi tms? Olen liittynyt pirkanmaan rotukissayhdistykseen, eli riittääkö sen jäsenyys siihen, että voin jossain käydä tuon kurssin suorittamassa? Ja osaatteko sanoa yhtään että missä/milloin/mihin hintaan tällaisia kursseja järjestetään, ja kuinka kauan kurssit yleensä kestää?
Ja vielä yksi kysymys.. Olen huomannut että kissallani jää joskus suu omituisesti auki, ja näyttää siltä että se ikäänkuin lukittuisi hetkeksi. Onko tämä bangaleilla normaalia, tai osaatteko sanoa mistä tämä voisi johtua? Hampaat näyttää normaali pituisilta ja muutenkin suu ei vaikuta mitenkään erikoiselta.
Toiv.tässä nyt ei liikaa kysymyksiä tullut.. Kiitos jo etukäteen vastauksista. :)
-Ansku-
toimitus
guru
Posts: 135
Joined: 22.07.2008 19:31

Re: Tuonti bengali

Post by toimitus »

Hei Ansku,

Kissan rekisteröinti Suomeen riippuu paljon siitä, mistä kattoyhdistyksestä mihin olet sitä rekisteröimässä. Koska puhut Pirkanmaan rotukissayhdistyksestä, niin ilmeisesti haluat rekisteröidä kissasi Kissaliittoon (FIFen jäsen), mutta pitäisi myös tietää minkä kattojärjestön paperit sillä on nyt. Kissaliiton säännöt löydät http://www.kissaliitto.fi/lomakkeet ja sieltä sinun kannattaa tutustua erityisesti "FIFen ja Kissaliiton kasvatus- ja rekisteröintisäännöt" ja "FIFen ja Kissaliiton näyttelysäännöt" Jos sääntöjen lukeminen tuntuu haastavalta, niin voit ottaa yhteyttä yhdistyksemme näyttelyneuvontaan nayttelyneuvonta(at)bengalikissat.com niin voidaan selvitellä kissasi tapausta tarkemmin.

Kissaliitto vaatii, että ennen kasvattajanimen hakemista ja pentujen teettämistä Kasvattajan peruskurssi on suoritettu. Kurssille osallistumiseen riittää että olet Pirokin (tai jonkun muun rotukissayhdistyksen jäsen). Lista seuraavista kursseista löytyy yllä olevan linkin takaa. Kursseja järjestetään myös sähköisesti (Facebook-ryhmässä), joten voit suorittaa kurssin ihan kotonasikin tekemällä kurssitehtävät hyväksytysti ja osallistumalla ryhmän keskusteluihin. Nyt kursseissa näyttää olevan pieni kesätauko ja seuraavat kurssit järjestetään syyskuussa. Kurssit maksavat muistaakseni n. 20-30 euroa, mutta tarkemmat hintatiedot näet viimeistään siinä vaiheessa kun ilmoittautumisaika ko. kurssille alkaa. Kasvattajakurssilla käydään läpi myös noita kysymiäsi kissan tuontisääntöjä ja jonkin verran näyttelyasioitakin.

Jos kissasi suu jää hiukan raolleen kissan haistellessa jotain mielenkiintoista hajua, on tämä aivan normaalia eikä siitä tarvitse huolestua. Mikäli kuitenkin suu jää reilummin auki ja/tai siihen liittyy jotain "loksahtelua" niin sitten kannattaa tutkituttaa kissa eläinlääkärillä, sillä tämä ei ole normaalia. Etenkin jos aiot käyttää kissaasi jalostukseen, on tärkeää olla hyvin selvillä kissan terveydentilasta ennen jalostuspäätösten tekoa. Tutustu myös bengaleihin liittyviin terveysasioihin ja teetä esim. PK-def geenitesti. Alkuun pääset lukemalla yhdistyksen Terveysasiat-sivua, mutta seuraa muutenkin bengalien terveyskeskustelua. Suhteellisen uusi asia on esimerkiksi bengalien PRA-geenitesti, josta ei vielä ole Terveysasiat-sivuille ehditty kirjoittaa mitään.
Post Reply