HCM

Puhetta bengalien terveydestä, ruokinnasta ja hoidosta.

Moderators: huiskamestari, Mäykynen, kainaloinen

tÄhti
Bengalivaavi
Posts: 36
Joined: 26.12.2010 17:08
Location: Tampere

Re: HCM

Post by tÄhti »

Siis mitä olen ymmärtänyt, niin synnynnäinen aortan ahtauma oli sattumaa, jostain syystä aortasta ei tullutkaan normaalia pennun kehittyessä. Koska aorta on ahdas joutuu tekemään sydän enemmän hommia ja siksi vasen puoli on laajentunut. Virtaus oli sen verran korkeampi, että Alaskan sydän joutuu tekemään paljon enemmän hommia kierrättääkseen verta kuin jos aorta olisi normaali.Tämä siis ei ole sitä perinnöllistä HCMää. Ja tosiaan eläinlääkäri huomasi asian sydämen sivuäänestä, oli vahvuutta 4 (asteikolla 1-6) eli hyvin selvästi kuultava. Harmittaa vaan, että ei aikaisemmin asia tullut esille, mutta mitäs se olisi muuttanut asiaa, ei mitenkään.
Tätä oikeastaan toivoin, sillä se on muille pentueen omistajille parempi asia kuin perinnöllinen HCM.
Mutta eipäs tämä asia ja eilinen lääkärissä käynti ole neitiin vaikuttanut mitenkään. Täällä taas riekutaan, käytiin jo hyppimässä näppäimistöllä kun kehtaan istua koneen äärellä <3

Alaska-neiti lähettää takaisin terveisiä siskolleen! :)
Alaska BEN ns 24
Luke BEN n 22 31
Simo BEN n 22 33
PinkPanther
Mäy!!!
Posts: 167
Joined: 29.07.2008 21:17

Re: HCM

Post by PinkPanther »

Toivotaan, että Alaska pysyy mahdollisimman pitkään terveenä ja oireettomana. Meillä tosiaan olisi tarkastus kohta edessä, jotta itse hieman odotankin, koska poika ei ole alkanut oireilla vielä kuten ell oli ennustanut sen alkavan. Toivottavasti olisi tilanne pysynyt vielä saman kuin viime vuonna.
Meille tämä oli kanssa aikoinain sokkiuutinen, enkä ymmärtynyt alkuun kysyä oikeita kysymyksiä. Alkujärkytyksestä toivuttuani menin itse luottoeläinlääkärini luo ja hän selvitti ultraavan eläinlääkärin kanssa, mikä meidän kissan tila. Enemmän kanssa silloin itseäni mietitytti, että kuinka tämä on tullut meidän kissalle. Eläinlääkäri kertoi juuri samoin minulle, että on sattumaa että juuri tälle kissalle on tämä tullut, ettei ole kytköksissä mihinkään, vaan se on synnynnäinen vika, mutaatio niin kuin minä sitä nimitän.
Samoin kuvin ja selityksin minulle selitettiin tuota aortan ahtaumaa, millainen se on, mistä tulee se sivuääni etc. Ja ei mennyt kyllä perille alkuun, koska en silloin vaan voinut tajuta, että mitä, meidän kullanmurulla vai.
Meillä kanssa sydänpotilas itse menee tuhatta ja sataa, riukkuu jokapaikassa ja haastaa meidän vanhinta kastraattia jonkilaiseen valtataisteluun. Toivotaan, että saamme nauttia Ivesin seurasta vielä monet vuodet.
Vinski, BEN n 24
Wagner, BEN n 24
Iines, BEN n 24 33
Ives, BEN n 22 33
Vickan, BEN n 24
Jelena, BEN n 22
Ossi, BEN n 24
Hiesuli
Bengalivaavi
Posts: 14
Joined: 25.07.2011 15:41
Location: Kalajoki
Contact:

Re: HCM

Post by Hiesuli »

Tänään 16.2.2012 käytimme S* Panorama's Estellen Oulun Akuutissa HCM-ultrassa ensimmäistä kertaa ja tulos (tällä hetkellä) normaali. Ja kun noista hinnoista tuolla oli aikaisemmin puhetta niin Akuutissa ultraus maksoi n. 170 euroa rauhoitettuna.
Estelle BEN n 24
Shadow BEN n 24 32
Veera BEN n 22
Mimosa BEN n 22
sekä MaineCooneja
ja pikkiriikkinen Ragdoll
tÄhti
Bengalivaavi
Posts: 36
Joined: 26.12.2010 17:08
Location: Tampere

Re: HCM

Post by tÄhti »

Alaskan kanssa käytiin maanantaina ultrassa. Pelkäsin jo pahinta, että sydämen tilanne on huonontunut vuodessa. Onneksemme tilanne oli entisellään. Pientä vasemman kammion paksuuntumaa, joka siis oli jo viime vuoden ultrassa. Aortan virtausta ei saatu mitattua kun neiti ei tykännyt kylmän geelin lätkimisestä mahaansa. Kuulemma kuitenkin tärkein asia oli nähdä vasemman kammion paksuus joka kertoi ettei ainakaan sydän ole rasittunut lisää. Uutena oli kuitenkin SAM ilmiö, joka tosin saattoi olla jo viime vuonna mutta ei vaan silloin osunut ultratessa kohdalle. Vuoden päästä sitten taas uudestaan ultraan.

Viime vuonnahan Alaskalla todettiin aortan ahtauma ja vasemman kammion lievä paksuutuminen.
Alaska BEN ns 24
Luke BEN n 22 31
Simo BEN n 22 33
Post Reply