Raa'an lihan annoskoko?

Puhetta bengalien terveydestä, ruokinnasta ja hoidosta.

Moderators: huiskamestari, Mäykynen, kainaloinen

Post Reply
Arya
Riiviörääpäle

Raa'an lihan annoskoko?

Post by Arya »

Minkä kokoisia annoksia syötätte raakaa lihaa kissoillenne aterialla? esim kanan tai härän suikaleita, tai jauhelihaa?
Äly & Väläys:
Lyyli-Lylleröpyllerö, Projektipäällikkö, BEN ns 24 hopeatäplikäs
Tyttö-A, Assistentti, BEN n 24 ruskeatäplikäs
kainaloinen
Viiksityynyjen valtias

Re: Raa'an lihan annoskoko?

Post by kainaloinen »

Mä olen jäävi vastaamaan koska olen saanut kissani lihotettua raa'alla lihalla. :D Kyllähän noi popsis vaikka miten paljon, mutta pakko on rajoittaa. 100 g menee helposti ja vähemmänkin varmaan vois kerralla antaa (näin siis ainakin meillä, mutta meillä onkin noita ylipainoisia).
Kieppi, BEN n 24 32
Seppo, BEN n 24
Vilma, BEN n 24
Henke
Mäy!!!

Post by Henke »

Meillä kissat ovat vielä kasvuiässä, joten en ole hirveästi rajoittanut ruoan määrää, mutta noin suurin piirtein meillä syödään 30-100g lihaa / ateria / nenä. Tällä hetkellä meillä on ruokailu 3 kertaa vuorokaudessa ja kaikki ruoka kyllä häviää silmänkäänteessä.

Käsittääkseni raakaruokinnan suositukset ovat 25-50g/kg/vrk, mutta tämä on tietysti sillä ajatuksella, ettei kissa saa raksuja tai purkkiruokaa. Rajat ovat kuitenkin aika häilyviä, sillä paras mittari on se, että kissa pysyy hyvässä kuosissa, ts. ei ole laiha eikä lihava.
Hamlet BEN n 24 & Ofelia ABY a & Othello SOM n
Mistymoon
Viiksityynyjen valtias

Post by Mistymoon »

Meillä käytännössä tarjotaan porsaan ulkofilettä suikaleina, valmiita karjalanpaisti sekoituksia sekä jauhelihaa. Jos pystyy käyttämään työn kautta tms tukkukorttia ja omistaa pakastimen, niin tukusta saa tuoretta lihaa ja hinnatkin edukkaammat. Jauhelihasta meillä kelpaa vain tukun liha, luulen, että kyse on tuoreudesta. Liha tarjoillaan raakana 2 kertaa päivässä. Porsas ja karjalainpaisti lihat uppoavat aina takuuvarmasti ja reilu 100g per täpläturkki. Jauheliha menee välillä samaan malliin ja välillä ei maistu. Raksuja on aina kipossa, mutta raaka liha bengalin tiellä pitää :)
www.bengalcat.fi

Cats leave paw prints on your heart,
But Bengals leave love spots ON YOUR SOUL !!!
huiskamestari
Riiviörääpäle

Post by huiskamestari »

Meillä Kiu on ainakin syönyt sitä ihan liikaa, ja on nyt vähän turhan pulskassa kunnossa.
Syö varmaan vaikka 1/2 kg kerralla, jos vaan saa. Nyt on sapuskan saantia rajoitettu,
ja kissa on vähän sitä mieltä, ettei sapuskaa tule tarpeeksi.

Kissat popsii kennelrehun possun paistia, jota saa 5 kg lootissa, hinta 17,5 €/loota. Liha on varsin hyvännäköistä ja maistuu kissoille hyvin:-) Tuota saa siis kennelrehun autosta, joka käyt täällä kerran kuukaudessa. Esim. Pirkka-possun suikaleita kissat eivät mielellään suostu syömään(en kyllä itsekään, eivät ole kovin hyvännäköisiä). Syövät tuon lihan raakana.
Ninni
Mäy!!!

Post by Ninni »

:safkaa99: Meillä syödään lähes 100%:sti raakaa lihaa (nautaa ja possua suikaleina, poroa,nautaa ja nyt myös hevosta jauhelihana. Sisäelimiä pienemmissä määrin muun lihan joukossa.) Annoskoko on nykyään 100g/täpläturkki/annos x 2 /vrk. Tuntuu olevan poikienkin mielestä sopiva annoskoko, koska kipot tyhjenevät yhdeltä istumalta, eikä toisaalta lisääkään vinguta. :fridge: Välipaloista tosin henkilökunta ja kissat ovat vähän eri mieltä, kun aterioitten välissä kyllä kaikki henkilökunnan lautasella tai leivän päällä oleva kiinnostaisi aivan suunnattomasti. :)
Bryant BEN n 24
Vinku OCI n 24
Mosse OCI b 24
Punkku EXO d
Täplätäppinen, täplähullu-hulluna täpliin.
Emma
Riiviörääpäle

Post by Emma »

Mä sain kanssa lihotettua meiän maatiaisen lihalla ::( Lihaa on niin vaikea annostella, kun mun tekemät annospussit ei ole tasakokoisia toisin kuin teollisten ruokien kanssa. Vaaka saattaisi auttaa. Yritän muistaa aina, ettei kissa tarvi yhtä suurta annosta ruokaa kuin minä :D Tämä ei auta aloittajaa, kun lihaa tulee laitettua kuppiin "semmonen kökkö". Tosi karkea arvio vois olla 50-70 grammaa tai vaikka broilerinsydämiä 6-7 kpl.

Olo tuntuu hurjalta kiduttajalta, kun kissalapset (etenkin Pinni-bengali) huutaa jaloissa kuin päätä leikattais, kun ruoka loppuu kupista liian pian. Miks ne ei koskaan opi, että sitä ruokaa tulee ihan säännöllisesti 3 kertaa päivässä? Ei tarvi seota aina kun joku käy keittiössä ;) Saati varastaa hapankorppuja ja sämpylöitä. Tai juoksennella kanankaula suussa karkuun, jos joku erehtyy kävelemään ohi. Tai raahata sulamassa oleva lihapussi nurkkaan ja jäystää se rikki.
Post Reply