Hampaiden hoito

Puhetta bengalien terveydestä, ruokinnasta ja hoidosta.

Moderators: huiskamestari, Mäykynen, kainaloinen

Post Reply
Bengalinpentu
Mäy!!!

Hampaiden hoito

Post by Bengalinpentu »

Hei! Aloitan nyt uuden aiheen kun en löytänyt vielä keskustelua hampaiden hoidosta, joten: miten olette hoitaneet kissan hampaita?

Onko joku tietty ruokamerkki jolla hampaat pysyis kunnossa, pitäisikö yrittää harjaamista (ja ostaa jättipakkaus laastaria), entä lelut joiden pureskelu puhdistaa hampaita, onko mikään näistä riittävästi vai joutuuko jokatapauksessa viemään kissoja säännöllisin väliajoin lääkäriin hammaskiven poistoon?

Mun pitää viedä vanha kissa hammaskiven poistoon piakkoin, ja sen rauhoittavan käyttö vanhuksen tapauksessa vähän huolettaa riskien kannalta...
Hän ei kovia ruokia ole koskaan suostunut syömään kuin ihan nimeksi, eikä anna yhtään koskea suuhun joten harjauskin on poissa vaihtoehdoista. Bengalieni kohdalla tilanne on parempi, kuivaruoka on herkkua :) Mutta en ole nähnyt muuta nimenomaan hampaiden hoitoon tarkoitettavaa syötävää kuin Whiskasin Dentabits:it. Muutama sellainen lelu on tullut hankittua joissa mainostetaan että verkkomainen rakenne poistaa hampaan pinnalta sitä ylimäärästä ainesta mutta nämä lelut ei ole saavuttaneet suurta suosiota. Koirillehan noita hampaita hoitavia tikkuja yms. on vaikka kuinka paljon.

Vinkkejä? Kokemuksia?
Kynsilaukka
Riiviörääpäle

Re: Hampaiden hoito

Post by Kynsilaukka »

Meillä Nero-poika on valtavan kiinnostunut, kun harjaaamme itse hampaitamme ja joka paikkaan tunkevana yrittää päästä jopa suuhun... Ei muuta kuin eläinkauppaan ja hankkimaan sellainen pienen pieni sormenpäähän sopiva (kissa?)hammasharja. Sen mukana tuli ainakin meillä hammastahnaa, mikä itse asiassa sai aivan valtavan suosion. Oletettavasti se maistunee kalalle, tms., sillä Nero on kaksin tassuin tahnatuubin ympärillä ja voisi syödä koko sisällön (jos siis saisi). Itse hampaiden harjaus etenee pienin askelin ja välillä paremmalla tuloksella ja välillä huonommalla. Toisinaan syödään tuota tahnaa ja pureskellaan vain harjaa ja toisinaan saamme oikein tuloksia aikaan. Hauskinta on silloin, kun Neron tassut ovat sormeni ympärillä aivan kuin hän pitäisi itse harjasta kiinni. Täytyy ottaa kamera mukaan vessaan ensi kerralla...

Kun asiassa etenee vähän kerrallaan ja toimii kissan ehdoilla, niin eiköhän ne hampaatkin tule pestyksi. Ja muistathan kehua ja kiittää, meillä ainakin ollaan niin kehujen perään... Eikä kertaakaan ole tarvittu sitä laastaria. Ainakaan vielä... ;)
Kynsilaukka
Mistymoon
Viiksityynyjen valtias

Post by Mistymoon »

Moni kasvatin omistaja harjaa kissan hampaita ja juuri eräs kertoi maksan makuisesta tahnasta. Minäkin olen joskus harjaillut bugadoc geelillä ja vauvan hammasharjalla / sormihammasharjalla. Meillä ei ole hammaskivi /ientulehdus vaivaa ollut bengaleilla, siksi laiskuus. Muilla roduilla on kyllä ollut historiassa ja hampaita puhdistettu kerran vuodessa eläinlääkärillä. Olen tätä asiaa miettinyt monien kanssa, ja ehkä syy on joku seuraavista tai kaikkien summa tai ei mikään näistä: perimä, syljen koostumus, bakteerin puuttuminen, ruokinta, yleinen hyvä kunto ja vastustustukyky.
Yhdellä raksumerkillä huomasin isomman raksun isoille kissoille, sitä ehkä pitäisi purra enemmän, meillä pikku raksut huitaistaan huiviin sitä nopeutta, ettei niitä kyllä paljon pureskella. Jos on hammasongelmaa, niin tuota isokokoisempaa kissanraksua voisi kokeilla.
www.bengalcat.fi

Cats leave paw prints on your heart,
But Bengals leave love spots ON YOUR SOUL !!!
NalaPala
Mäy!!!

Post by NalaPala »

Meillä ei kohta kaksi vuotiaalla benkulla ole yhtään hammaskiven oireita, tämän vuoksi olen ollut laiska aloittamaankaan hampaiden harjausta. Pitäisi kuitenkin aktivoitua, koska meidän maatuskalla on hammaskiveä, jota ei olla päästy poistamaan lääkärin käskystä huolimatta huonon yleiskunnon (pissatulehdukset) vuoksi. Nukutus olisi siis tällä hetkellä liian suuri riski.

Itse olen antanut itseni ymmärtää ( ;) ), että kuivaruoka on nimenomaan huonoksi hampaille. Se ei anna kissan hampaille työtä, vaan rikkoontuu pieniin osiin hetkessä. Hyväksi hampaille taas on kunnon liha, etenkin esimerkiksi kieli, joka on melko sitkeää. Voin tietenkin olla väärässä, mutta näin olen jostain lukenut. Lisäksi annan Nalalle herkutteluun kuivattua kanankaulaa, sen pureskeluun saa jo käyttää hampaita oikein kunnolla (ja esim huono hampaisempi maatiainen ei saa purtua ollenkaan!).

Kuten Mistymoon jo edellä sanoi, niin varmasti aivan kuten ihmisillä, niin kissoillakin hampaiden kuntoon vaikuttaa ruoan lisäksi perimä ja suun bakteeristo. Onko siis suussa enemmän hyviä vai pahoja bakteereja ja kuinka paljon töitä hampaille päivittäin annetaan.

Olisiko sekin hyväksi, että lihapalat antaisi suurempana kuin noin peukalon pään kokoisena, jollaisiksi itse lihat leikkaan? Tietysti tässä on ahmattien kohdalla se vaara, että liha yritetään niellä kokonaisena..
Nala bengali
ja Simba maatiainen
Bengalinpentu
Mäy!!!

Post by Bengalinpentu »

Kokeilin hampaiden harjausta sormenpääharjalla ja sillä kalanmakuisella tahnalla. Vaikeeta oli, ja eihän sillä saa kuin niitä etuhampaita harjattua. Kuitenkin Pikkuisella on jo selvästi tummuneet nuo sivulla olevat hampaat. Pitänee kokeilla myös sitä pikkuharjaa.
Kys. bengali syö lähinnä kuivaruokaa (aika pienikokoista) ja raakaa lihaa mitä en pahemmin paloittele koska kissa hoitaa sen itse.
Täytynee hommata tuota kanankaulaa jostain.
Mistymoon
Viiksityynyjen valtias

Post by Mistymoon »

Joskus olen ongelmahampaita puhdistanut laimennettuun betadineen kastetulla topsipuikolla ja se on auttanut. Muistaakseni 1% liuos, jota ostin valmiiksi laimennettuna apteekista. Hauska kerta oli sellainen, kun kävin ensin ympyrätalon silmälääkärissä näön tarkastuksessa, jossa laitettiin ne pupilleja laajentavat tipat, ja sitten siitä ympyrätalon apteekista käväisin hakemassa kissalle betadine laimennoksen silmät kun paholaisen tyttärellä. Nuori farmaseutti empi kovasti ja kyseli, mitä aion liuoksellani tehdä ja oli ihan vakuuttuneen näköinen, kun kerroin totuuden :D
Mulla on ollut tarkoitus tehdä jo kauan beef jerkyä kotona, kun se on niin hyvää ja kaupasta saa vaan natriumglutamaatilla kyllästettynä. Samalla ajattelin tehdä kissoille kuivaliha suikaleita ihan hampaiden hoitoon. Raportoin, söivätkö kissat, kunhan saan aikaiseksi niitä tehdä.
Ja tosiaan lihapalat meillä annetaan juuri sellaisina 2-3cm suikaleina, joita on pakko sahata takahampailla, niin saa hampaat hommia.
www.bengalcat.fi

Bengalinpentu
Mäy!!!

Post by Bengalinpentu »

Okei, tuo betadine oli hyvä vinkki :)
Kokeilin tarjota kuivalihaa, jotain kanaa tarkoitettu koirille mutta sillä vain leikittiin :/

Raakaa lihaa pureksittavan kokoisina paloina olen tarjonnut koko kissan eliniän ja nyt n.2,5 -vuotiaana sillä on jo jonkinverran hammaskiveä, joten ei yksistään ole riittänyt ainakaan tässä tapauksessa.
Luna
Bengalivaavi

Post by Luna »

Meillä on nyt kaikilla kissoilla kokeilussa eläinkaupasta ostettu Plaque Off Animal jauhe, joka ainkain purkin mukaan lupaa poistaa tehokkaasti pahaa hajua, plakkia ja hammaskiveä. Jauhe sekoitetaan ruuan sekaan päivittäin. Tähän hairahduin kun tarjouksessa oli joskus... :phii: ja meillä kun noilla maatiaisilla hieman hammaskiven alkua olisi ja Philalla tuo hengitys välillä lemppaa..
Onkohan kellään kokemusta tästä tuotteesta? Meillä tosiaan vasta pari kertaa käytetty ja tuntuu ettei ruoka maistukkaan niin hyvin kun se on sekoitettuna siihen...
Jos pidän siitä, se on minun.
Jos näin sen ensin, se on minun.
Jos se on tassuissani, se on minun.
Jos se näyttää kuuluvan minulle, se on minun.
Mistymoon
Viiksityynyjen valtias

Post by Mistymoon »

http://www.nutrecare.co.uk/

Sivuilla oli jos jonkinlaista kissan hampaiden hoitoon ja toimittavat Suomeen.
www.bengalcat.fi

Post Reply