Bengalia hankkimassa - kokemuksia

Yleistä pölinää bengaleista, täplikkäistä ja marmorisista ystävistämme.

Moderators: huiskamestari, Mäykynen, kainaloinen

NordicGlow
Mäy!!!

Re: Bengalia hankkimassa - kokemuksia

Post by NordicGlow »

Sorry, det här blir på svenska :-[ Jag förstår det mesta, men sen att skriva det på finska :sad: (osaan kyllä suomea, mutta en ole hyvä kirjottamaan)

Jag måste bara skriva och säga att jag hoppas att ni, Hachiko och moti, hittar en bra uppfödare att köpa er lilla bengal ifrån..
Mitt bästa råd till er är att leta länge och ta kontakt med så många uppfödare ni bara kan :) Den rätta uppfödaren finns någonstans som har en liten kattunge till er..

Jag kan vara beredd att betala handpenning på en kattunge som jag inte har sett, men då ska jag ha en bra kontakt med den uppfödaren sen länge tillbaka.. Men om jag vore ny och skulle köpa min första bengal som sällskapskatt, skulle jag aldrig betala utan att ha sett ungen före (live eller på bild) .

Nåt som jag undrar över, är att jag har sett att flera uppfödare i Finland har 3 olika prisklasser för ungar, sällskap, utställning och avel.. Ni som säljer till utställning, vad får man för garanti att det är en bra utställningskatt? Garanterar ni att den kommer upp till GIC/GIP eller SC/SP och om den inte gör det, får man då tillbaka mellanskillnaden? (ni kan skicka pm till mig om ni inte vill skriva svaret här)

Jag kan ju berätta hur jag kommer att göra (om nån är intresserad) . Mina ungar kommer att säljas antingen till sällskap eller till avel (och då endast till redan registrerade uppfödare), och jag är ju bara glad ifall mina sällskapsungar ställs ut, eftersom jag är själv väldigt utställningsintresserad :D Kommer dessutom att betala kattungens första utställning ifall dom nya ägarna vill ställa ut ;)

Och givetvis så tar jag inte någon handpenning före kullen är född..
kapatrik
Viiksityynyjen valtias

Post by kapatrik »

Menee ehkä vähän OffTopiciksi, mutta tuohon NordicGlown kysymykseen, mitkä meriitit sitten kissan pitää saavuttaa, että se on näyttelytasoinen. Totuushan on, että edes korkeammissa luokissa kissalta evätään serti hyvin harvoin, vaikka se ei oikeasti olisikaan sen sertiin vaadittavan pistemäärän arvoinen, serti usein napsahtaa, rodussa kuin rodussa. Itse en pitäisi noita titteleita mitenkään erityisesti näyttelytasoisuuden mittarina.

Mulle näyttelytasoinen kissa on erityinen, superhieno rotunsa edustaja. Siis jos se myydään näyttelytasoisena=kalliimmalla kuin muut ihan standardin mukaiset pentuesisaruksensa, joissa ei ole sen kummepaa vikaa, mutta jotka evät nyt suoranaisesti ole kategoriavoittajatasoa, pennun pitää olla oikeasti todella, todella lupaava. Ihan nätti, jota ei naureta näyttelystä ulos ja joka saa sertinsä myös ylemmissä luokissa on mulle sellainen standardibengali, ei mikään erityinen poikkeusyksilö tai erityisesti näyttelytasoinen. Mulle näyttelytasoisena myyty pentu on potentiaalinen BIS-kissa, vähintäin NOM, ja se on aika paljon luvattu kasvattajalta. Myös lemmikkipentuna myytävä voi pärjätä ihan kivasti näyttelyissä ja moni lemmikkipentuna myyty pentu on yltänyt vaikka kuinka korkealle. Eli allekirjoitan tuon NordicGlown tasojaottelun. Jos joku pennuista on erityisen lupaava, sellainen, jota katsoessa sydän jättää lyönnin väliin, se ei ole myytävänä :)
Hannibal BEN n 24
Attila BEN n 24 33
Lara BEN n 24
Bertta BEN n 24
FIN*Alcarinqua - bengalit http://www.freewebs.com/kapatrik/
NordicGlow
Mäy!!!

Post by NordicGlow »

kapatrik wrote: Mulle näyttelytasoisena myyty pentu on potentiaalinen BIS-kissa, vähintäin NOM
Olen ihan samaa mieltä :clap: ja se on vaikeeta luvata
Zakulainen
Riiviörääpäle

Post by Zakulainen »

Tähän aiheeseen oli ihan pakko vastata. Itselläni on ensimmäinen Bengali ja muutenkin olen aika "vihreä" kaikissa näissä "jutuissa". Kissaa en hankkinut ainakaan ihan hetken mielijohteesta, kävin Turun kissanäyttelyssä marraskuussa 2007 ja siellä ihastuin Bengaleihin, asia muhi melkein vuoden ajatuksissani. Loppukesästä 2008 aloin sitten aktiivisemmin katselemaan josko olisi pentuja saatavilla, ajatuksena minulla oli se, että poika pitää olla ja pallinsa saa pitää niin kauan kuin hermoni kestää (ehkäpä vähän kauemminkin). Sinänsä en etsinyt siitoskollia vaan kollipoikaa jonka kanssa kävisin näyttelyissä ja jos huom!!! jos menestyy näyttelyrintamalla niin sitten voimme harkita siitospuoltakin jos on sopivia naaraita. Valitettavasti en ottanut yhteyttä kuin yhteen suomalaiseen kasvattajaan eikä minulle luvattu tälläistä pentua, vaan kolli pitäisi leikkauttaa ennen puolvuotis synttäreitä. Minusta aika haaskausta. Tosin ymmärrän että Suomen kanta on niin pieni. Joten siitä se ajatus tuoda kissa "ulkomailta" Ruotsista tuli. Minulla kävi todella tuuri löytäessäni Zakun :* , nyt tähän varausmaksu asiaan: maksoin pennusta varausmaksun sen jälkeen kun kasvattaja oli päättänyt mikä pennuista olisi minulle sopivin. Ja onneksi sähköposti kulkee yli rajojen eli kuvia sain ihan tolkuttomasti jolloin pääsin tutustumaan tulevaan pentuun :) .
Ensimmäisen kissan hommaavan kannattaa minusta käydä näyttelyissä tutustumassa kyseiseen rotuun(vaikkei näyttelyurasta olisikaan kiinnostunut)ja samalla tutustua rotua harrastaviin ihmisiin joilta saa ihan mielettömästi vinkkejä asioista :cheesy: .
Zaku, BEN n 24
Hachiko
Bengalivaavi

Post by Hachiko »

On hyvä lukea, että kirjoitukseni sai keskustelua aikaan. Jag förstår svenska och jag skriver svenska lite senare.

Muutamia vastauksia keskusteluumme:

Kaikki kasvattajat eivät vaatineet varausmaksua etukäteen. Jotkut sen vaativat. En mainitse lukumäärää, mutta kasvattajat ovat nimen omaan Suomesta.

Osalla kasvattajista pennut olivat jo varattu, ja he ilmoittivat hyvin ystävällisesti asiasta.

Joissakin tapauksissa olin varasijalla pennun/ pentujen suhteen. Esim. jos ensin varannut henkilö ei ottanutkaan pentua.

Samoin osalla kasvattajista on pentuja tulossa myöhemmin keväällä, kesällä ja syksyllä. Ja he pyysivät minua ottamaan yhteyttä myöhemmin. Hyvä niin :)

On selvää, että sähköpostissa on tulkinnan varaa, mutta joiltakin kasvattajilta saamissani viesteissä on suoraan tehty selväksi se, että käytäntö on heillä tämä: 200€:n maksu etukäteen.

Eli etumaksu etukäteen kasvattajalle, jolle pentue on tulossa, eikä edes vielä syntynyt. Sekä joillakin pentuja aletaan tekemään, kunhan ensin saavat etumaksun ja toiveeni pennun väristä ja turkin kuvioinnista. Ei edes kysytty haluanko uros vai naaras pennun. He myös ilmoittivat, että kun pyytäjiä/kysyjiä on tarpeeksi, sen jälkeen niitä aletaan "tehtailemaan". Mutta etumaksu on ennen sitä annettava heille. Käytäntö on mielestäni kyseenalainen, sillä bengalille on aina kysyntää. Joten pentueen myynti ei ole ongelma. Kyse on jostain muusta.

Olen valmis hakemaan bengalin pentua Suomen mantereen ulkopuolelta, vetten yli. Mielestäni se on yksi monista syistä kertomaan, että olen pitkään miettinyt bengalin hankintaa. Joten kiire minulla ei ole. Vaan haluan löytää sekä hyvän kasvattajan että hyvän pennun :)

Mielestäni pennun ostajat, jotka kertovat sähköpostissa/ puhelimessa kasvattajalle maksavansa etumaksun heti, ovat "hätäisiä". Jos haluaa nopeasti saada kissan, mediasta löytyy ilmoituksia maatiaskissoista sekä HESY:ltä voi kysyä pentuja/ aikusia kissoja.

Mielestäni se, että tulen kasvattajan kutsusta vaikkapa Ruotsiin katsomaan pentuetta, osaltaan kertoo kasvattajalle ja teille foorumilaisille sen, että bengalin hankintaa uudeksi perheenjäseneksi on mietitty pitkään osaltani.

Olen täysin samaa mieltä NordicGlow´n kanssa, en missään tapauksessa lähde maksamaan varausmaksua näkemättä ensin pentuja. Etenkin, kun kyseessä on ensimmäinen bengalin kissani. Minulla on pitkä kokemus kissan kanssa elämisestä ja sen hoidosta. Samalla käyntini antaa myöskin kasvattajalle suoran kuvan ja tiedon siitä, kenelle ja millaiseen kotiin mahdollinen pentu on tulossa. Ihan eri asia, kuin maksaa s.postin/ puhelimen välityksellä varausmaksu etukäteen näkemättä pentua. Sekä kasvattajan näkemättä pennun ostajaa.

Toiseksi olen samaa mieltä, että ihmettelen suomalaisten kasvattajien logiikkaa pentujen hinnoitteluun: lemmikki-, näyttely- ja jalostuskissa/ sällskap, utställning och avel. Millä takaatte sen, että hankkimani bengali on hyvä näyttelykissa? Ja pyydätte siitä sen hintaluokan hintaa? Ja jos kissastani ei olekaan näyttelykissaksi, saanko erotuksen hinnasta takaisin?

Olen aiemmin ilmoittanut hakevani ensisijaisesti lemmikkikissaa. Silti jotkut kasvattajat "pakottavat" näyttelytoimintaan. Perusteita heiltä, miksi juuri tämä pentu on näyttelykissa, ei ole ollut tarpeeksi tai niistä ei ole selvästi minulle informoitu.

Se kertoo myös kasvattajasta, jos ensin keskustelemme lemmikkikissasta, ja sen jälkeen kasvattaja ilmoittaakin, että sama pentu myydään näyttelykissana, koska kysyntä on ollut suurta sekä pentu näyttää hyvältä. Se ei riittänyt minulle perusteeksi. Päinvastoin se kertoi suoraan rahastuksesta.

Jatkossa keskityn kasvattajaan, joka ei ota käsirahaa ennenkuin pentu on syntynyt.
kainaloinen
Viiksityynyjen valtias

Post by kainaloinen »

Hyvä hyvä, tuuletellaan! Tällainen keskustelu on mielestäni ihan hedelmällistä ja hyvä kuulla pennunostajienkin mielipiteitä asiaan. :hula:
Zakulainen wrote:Valitettavasti en ottanut yhteyttä kuin yhteen suomalaiseen kasvattajaan eikä minulle luvattu tälläistä pentua, vaan kolli pitäisi leikkauttaa ennen puolvuotis synttäreitä. Minusta aika haaskausta.
Tästä muutama ajatus. Eli ensimmäisenä luonnollisesti se, että kasvattajia on muitakin kuin yksi eivätkä kaikki toimi samalla lailla, mutta se nyt lienee itsestäänselvyys. Toinen pointti on se, että kasvattajilla on toki valta päättää myyvätkö ylipäänsä siitoskissoja eteenpäin. Jotkut eivät näin tee tai vaativat ainakin että tuntevat vähän ihmistä etukäteen jne. Noin ylipäänsä en pidä haaskauksena sitä että bengalit myydään joko varhaiskastroituna tai leikkaussitoumuksella, koska maailmasta löytyy pilvin pimein hämäräheikkejä, joille bengali on otollinen rahastusväline.
Kieppi, BEN n 24 32
Seppo, BEN n 24
Vilma, BEN n 24
moti
Bengalivaavi

Post by moti »

Orja wrote:Suomen Bengalikissat ry:n eettisissä säännöissä todetaan itse asiassa seuraavasti:
Suunnitelluille pentueille tulisi olla tiedossa mahdolliset kodit jo ennen astutusta.
Säännöt kokonaisuudessaan: http://bengalikissat.com/eettiset-saeaennoet

En vastusta yhtään ajatusta että ennen astutusta suunnittellessa on koti tiedossa, puhuin varausmaksun vaatimisesta ennen pentujen syntymää, mikä on ihan eri asia.
Kannattaisi ehkä hieman miettiä mitä kirjoitaa.
Locked