On hyvä lukea, että kirjoitukseni sai keskustelua aikaan. Jag förstår svenska och jag skriver svenska lite senare.
Muutamia vastauksia keskusteluumme:
Kaikki kasvattajat eivät vaatineet varausmaksua etukäteen. Jotkut sen vaativat. En mainitse lukumäärää, mutta kasvattajat ovat nimen omaan Suomesta.
Osalla kasvattajista pennut olivat jo varattu, ja he ilmoittivat hyvin ystävällisesti asiasta.
Joissakin tapauksissa olin varasijalla pennun/ pentujen suhteen. Esim. jos ensin varannut henkilö ei ottanutkaan pentua.
Samoin osalla kasvattajista on pentuja tulossa myöhemmin keväällä, kesällä ja syksyllä. Ja he pyysivät minua ottamaan yhteyttä myöhemmin. Hyvä niin
On selvää, että sähköpostissa on tulkinnan varaa, mutta joiltakin kasvattajilta saamissani viesteissä on suoraan tehty selväksi se, että käytäntö on heillä tämä: 200€:n maksu etukäteen.
Eli etumaksu etukäteen kasvattajalle, jolle pentue on tulossa, eikä edes vielä syntynyt. Sekä joillakin pentuja aletaan tekemään, kunhan ensin saavat etumaksun ja toiveeni pennun väristä ja turkin kuvioinnista. Ei edes kysytty haluanko uros vai naaras pennun. He myös ilmoittivat, että kun pyytäjiä/kysyjiä on tarpeeksi, sen jälkeen niitä aletaan "tehtailemaan". Mutta etumaksu on ennen sitä annettava heille. Käytäntö on mielestäni kyseenalainen, sillä bengalille on aina kysyntää. Joten pentueen myynti ei ole ongelma. Kyse on jostain muusta.
Olen valmis hakemaan bengalin pentua Suomen mantereen ulkopuolelta, vetten yli. Mielestäni se on yksi monista syistä kertomaan, että olen pitkään miettinyt bengalin hankintaa. Joten kiire minulla ei ole. Vaan haluan löytää sekä hyvän kasvattajan että hyvän pennun
Mielestäni pennun ostajat, jotka kertovat sähköpostissa/ puhelimessa kasvattajalle maksavansa etumaksun heti, ovat "hätäisiä". Jos haluaa nopeasti saada kissan, mediasta löytyy ilmoituksia maatiaskissoista sekä HESY:ltä voi kysyä pentuja/ aikusia kissoja.
Mielestäni se, että tulen kasvattajan kutsusta vaikkapa Ruotsiin katsomaan pentuetta, osaltaan kertoo kasvattajalle ja teille foorumilaisille sen, että bengalin hankintaa uudeksi perheenjäseneksi on mietitty pitkään osaltani.
Olen täysin samaa mieltä NordicGlow´n kanssa, en missään tapauksessa lähde maksamaan varausmaksua näkemättä ensin pentuja. Etenkin, kun kyseessä on ensimmäinen bengalin kissani. Minulla on pitkä kokemus kissan kanssa elämisestä ja sen hoidosta. Samalla käyntini antaa myöskin kasvattajalle suoran kuvan ja tiedon siitä, kenelle ja millaiseen kotiin mahdollinen pentu on tulossa. Ihan eri asia, kuin maksaa s.postin/ puhelimen välityksellä varausmaksu etukäteen näkemättä pentua. Sekä kasvattajan näkemättä pennun ostajaa.
Toiseksi olen samaa mieltä, että ihmettelen suomalaisten kasvattajien logiikkaa pentujen hinnoitteluun: lemmikki-, näyttely- ja jalostuskissa/ sällskap, utställning och avel. Millä takaatte sen, että hankkimani bengali on hyvä näyttelykissa? Ja pyydätte siitä sen hintaluokan hintaa? Ja jos kissastani ei olekaan näyttelykissaksi, saanko erotuksen hinnasta takaisin?
Olen aiemmin ilmoittanut hakevani ensisijaisesti lemmikkikissaa. Silti jotkut kasvattajat "pakottavat" näyttelytoimintaan. Perusteita heiltä, miksi juuri tämä pentu on näyttelykissa, ei ole ollut tarpeeksi tai niistä ei ole selvästi minulle informoitu.
Se kertoo myös kasvattajasta, jos ensin keskustelemme lemmikkikissasta, ja sen jälkeen kasvattaja ilmoittaakin, että sama pentu myydään näyttelykissana, koska kysyntä on ollut suurta sekä pentu näyttää hyvältä. Se ei riittänyt minulle perusteeksi. Päinvastoin se kertoi suoraan rahastuksesta.
Jatkossa keskityn kasvattajaan, joka ei ota käsirahaa ennenkuin pentu on syntynyt.