FIFé ja TICA - näyttelyiden erot ja rekisteröinti

Juttelua näyttelyistä, agilitystä jne.

Moderators: huiskamestari, Mäykynen, kainaloinen

Mummi
Täpläguru
Posts: 1049
Joined: 21.07.2008 14:46

Re: FIFé ja TICA - näyttelyiden erot ja rekisteröinti

Post by Mummi »

Et sinä ole kuule yhtään hankala. On mukavaa että joku oikeesti haluaa tietoa kissoista ja näyttelyistä yms.Täällä saa kysyä kaikkea kissaan liittyvää ja kaikki kysymykset on yhtä oikeita.
Ja miten sitä oppii jos ei kysy- niin että kysy vaan- me yritetään vastailla myös täällä palstoilla, vaikka tänne ei romaania pystykään kirjoittamaan. Mutta nettilinkkejä me voidaan tänne kyllä panna niin kuin esim jos haluat rekisteröidä kissasi TICAan niin ohjeet ja lomakkeet löydät TICAn sivuilta www.tica.org
Jokainen aloittaa ihan alusta tietojenkin hankinnan. Minä esim. menin eka näyttelyyn periaatteella: seuraa muita ja kysy minne nyt pitää mennä ja mitä tehdä- siitä se alkoi. Sinun tapasi on paljon helpompi :)

Kaijan kuvaa mummilla ei ole tähän laittaa mutta taas kerran: tule kysymään sieltä bengalihäkeiltä- Me kyllä etsitään sulle sitten Kaija.
Pitäisiköhän minun väsätä rintapieleen lappu jossa lukee "mummi" niin tiedät ainakin yhden meistä.
Mutta lupaan kopioida sulle tuon KISSA-lehden artikkelin noista näyttelyiden eroista
Jos haluat talon parhaalle paikalle: siirrä kissaa :-)
Helkky
Bengalivaavi
Posts: 9
Joined: 30.10.2008 14:28

Re: FIFé ja TICA - näyttelyiden erot ja rekisteröinti

Post by Helkky »

Hei Mummi!

Hienoahan tuo olisi jos laittaisit vaikka häkin päälle tai johonkin "Nimi"-kyltin.
Sitä on tosiaan ihmeissään ekana.
Kiitos linkeistä! Alanpa heti tulostamaan niitä, ruudulta on hankalampi lukea ja
alleviivauksetkin on pikkuisen kätevämpi tehdä tulosteeseen... :D

Kolme viikkoa Kuopioon!
Helkky
Mummi
Täpläguru
Posts: 1049
Joined: 21.07.2008 14:46

Re: FIFé ja TICA - näyttelyiden erot ja rekisteröinti

Post by Mummi »

mummi- kyltti tekeillä :)
Jos haluat talon parhaalle paikalle: siirrä kissaa :-)
Mistymoon
Viiksityynyjen valtias
Posts: 730
Joined: 03.08.2008 18:59
Contact:

Re: FIFé ja TICA - näyttelyiden erot ja rekisteröinti

Post by Mistymoon »

Minulta on kysytty, voiko Suomessa syntyneen TICA rekisteröidyn pennun rekisteröidä Kissaliitossa ja osallistua Kissaliiton FIFE näyttelyihin ja kasvattaa Kissaliitossa FIFESSÄ ja onko näin joku jo tehnyt? Koskapa kysymys on minulle FIFE harrastajana vieras, niin näistä asioista enemmän tietävät voisivat asiaa valaista :) Huhuja olen toki kuullut suuntaan ja toiseen, mutta jos joku tietää asiasta varmasti, niin ei tarvitsisi arvailla ja voisi kysyjillekkin tietoa antaa :)
www.bengalcat.fi

Cats leave paw prints on your heart,
But Bengals leave love spots ON YOUR SOUL !!!
Orja
Glitterikingi
Posts: 952
Joined: 20.07.2008 20:13
Location: Kissukkala
Contact:

Re: FIFé ja TICA - näyttelyiden erot ja rekisteröinti

Post by Orja »

Kyllä TICA-rekisteröidyn pennun voi rekisteröidä Kissaliittoon ja sillä voi kasvattaa. Rekisteröinnissä toimitaan kuten ulkomaan TICA-tuonninkin kanssa.

Näin siis valtaosassa tapauksista. Useimmilla TICA-kasvattajilla on puhtaita jauhoja pussissa, mutta erään toisen rodun kohdalla olen kuullut tällaisista tapauksista, joissa alunperin SRK:n alla kasvattanut on saanut kasvatuskiellon tms. ja siirtynyt siksi sitten TICAn alle. Siirtymisen yhteydessä on saatettu rikkoa myös ensirekisteröintisääntöä. Näiden kissojen suhteen voi tulla ongelmia ainakin kasvattamisen suhteen.

Jos on kasvatussuunnitelmia, kannattaa varmaan ihan suoraan kysyä kasvattajalta, onko taustalla kaikki ok.

Itse kasvatan sekä SRK:n että TICAn alaisuudessa, ja muutamat muutkin bengalikasvattajat ovat valinneet tämän vaihtoehdon.
Orja von Kissukkala
Sissi BEN n 24; Siri RUS; Saga BEN n 24 31; Sani NFO d 03 23; Nottis RUS
R.I.P. <3 Herra Makkonen


http://kissukka.net, http://www.facebook.com/kissukkala
Mistymoon
Viiksityynyjen valtias
Posts: 730
Joined: 03.08.2008 18:59
Contact:

Re: FIFé ja TICA - näyttelyiden erot ja rekisteröinti

Post by Mistymoon »

Kiitos vastauksesta. Suomessa syntyneitä TICA pentuja on siis jo nyt rekisteröity Kissaliitossa? Siis Suomalaisen TICA kasvattajan TICAan ensirekisteröimät Suomalaiset bengali pennut rekisteröity SRK:ssa myöhemmin? Entä FIFEssä hyväksymättömät värit ja niiden pennut? Esim hopea ja hopea vanhemmista syntyvä FIFEssä hyväksytty esim ruskeatäplikäs, miten näiden kanssa menetellään FIFEssä?
Asia ei sinänsä minua koske, ihan mielenkiinnosta ja tiedon janosta kyselen :)
www.bengalcat.fi

Cats leave paw prints on your heart,
But Bengals leave love spots ON YOUR SOUL !!!
Orja
Glitterikingi
Posts: 952
Joined: 20.07.2008 20:13
Location: Kissukkala
Contact:

Re: FIFé ja TICA - näyttelyiden erot ja rekisteröinti

Post by Orja »

Mulla ei ole tietoa konkreettisista tapauksista nimen omaan Suomessa syntyneiden TICA-pentujen rekisteröinneistä FIFéen, mutta ei siinä pitäisi olla mitään ongelmaakaan - tuonti kuin tuonti. Sellainen rajoitus tuli tuossa vielä mieleen, että jos kissalla on kasvatettu FIFéssä, ja sitten kasvattaja siirtyy pelkäksi TICA-kasvattajaksi, siinä on 12 kk karanteeni, ennen kun kissan jälkeläisiä voi rekisteröidä FIFéen. Joten tarkkana noitten kanssa kannattaa olla ja SRK:n sääntökirja kannattaa tavata alusta loppuun...

Kyllä nuo hopeatkin taitaa mennä normaalikäytännön mukaan, meniskö sitten RX-rekisteriin... :hmm: Hopeitahan kasvattavat jotkut ihan FIFéssäkin, vaikkei hyväksytty väri olekaan (ei tosin Suomessa). Tän osalta pitäisi tavata sääntökirjaa, jotta voisin pääni laittaa pantiksi ;)
Orja von Kissukkala
Sissi BEN n 24; Siri RUS; Saga BEN n 24 31; Sani NFO d 03 23; Nottis RUS
R.I.P. <3 Herra Makkonen


http://kissukka.net, http://www.facebook.com/kissukkala
NordicGlow
Mäy!!!
Posts: 117
Joined: 02.09.2008 18:44
Location: Mariehamn
Contact:

Re: FIFé ja TICA - näyttelyiden erot ja rekisteröinti

Post by NordicGlow »

Orja wrote:
Kyllä nuo hopeatkin taitaa mennä normaalikäytännön mukaan, meniskö sitten RX-rekisteriin... :hmm:

Yes, näin on ;)
Mistymoon
Viiksityynyjen valtias
Posts: 730
Joined: 03.08.2008 18:59
Contact:

Re: FIFé ja TICA - näyttelyiden erot ja rekisteröinti

Post by Mistymoon »

Toivotaan, että FIFe hyväksyy hopean, onhan se bengaleilla jo suuressa maailmassa vakiintunut väri ja tuntuu olevan monille mieleen. Itse tuotin vuonna miekka ja kirves Suomeen ensinmäisen chinchilla exoticin Briteistä, ja hopeakissat ovat minulle sitä myötä jääneet rakkaiksi, vaikka bengaleissa oma intohimoni väreistä on se perinteinen ruskeatäplikäs. FIFessä nelosilla on naamiota ja hopeaa ja joskus syntyy naamio (Bengaleilla tässä lukisi lumi) pentu hopeataustalla, näille pennuille on omat sääntönsä jatkokasvatuksessa, eli jollen ihan väärin muista, niin hopeataustainen siam, balineesi tai seychellois käy vain itämais kasvatukseen, ei oman rotunsa. Ihan mielenkiintoista on sitten seurata, mitä hopeataustaisten lumibengaleiden kanssa FIFe määrää. Oletan, että TICAssa on hopealumibengaleita, niitähän eittämättä syntyy. Linkin voisi joku asioista perillä oleva laittaa tälläisen bengalin kuvaan, voisin kuvitella olevan kaunis. Aikanaan tilasin GCCF:n alaisen Chinchilla, silvertabby & smoke cat societyn lehteä, ja siinä oli independent yhdistysten kasvattajilla kauniista hopeanaamioista kuvia.
www.bengalcat.fi

Cats leave paw prints on your heart,
But Bengals leave love spots ON YOUR SOUL !!!
Arya
Riiviörääpäle
Posts: 67
Joined: 31.07.2008 19:00

Re: FIFé ja TICA - näyttelyiden erot ja rekisteröinti

Post by Arya »

Mä olen aivan pihalla kuin lumiukkeli noissa asioissa. viime viikolla toin itselleni hopeaisen tytön ja enkä sitten ole vielä saanut aikaiseksi selvittää kuuluuko nyt tehdä niillä papereilla ja passeilla jotain? oliskohan kellään jotain hajua, ettei vaan kokematon tee mitään väärin... :moi:
Äly & Väläys:
Lyyli-Lylleröpyllerö, Projektipäällikkö, BEN ns 24 hopeatäplikäs
Tyttö-A, Assistentti, BEN n 24 ruskeatäplikäs
Post Reply