Phedora ja Buddy
Moderators: huiskamestari, Mäykynen, kainaloinen
Re: Phedora ja Buddy
Ohessa Phedorasta kuvia kesämökiltä tältä viikonlopulta. Massu kivasti pömpöttää, painoa tullut lisää hyvin eli oletettavaa on, että useampia pentuja tulossa. Tuleva äiti voinut hyvin mutta tiineys kyllä rauhoittanut kun huomannut, että iso massu haittaa hyppyjä ja muutenkin ketteryyttä; ja syödä pitää koko ajan:) 3 viikkoa vielä laskettuun aikaa.
Phedora on muutenkin kuvissa jo niin aikuisen kisun näköinen
Ihana pallomasu.. Ihania pikkukissejä pullollaan.
Alaska, BEN ns 24
Aslan, BEN n 24
<3
Ojoi! Enää kolme viikkoa Toivottavasti kaikki menee hyvin!
Ihana pömppis Jännityksellä odotamme millaisia palleroita sieltä putkahtaa
OI että Phedorasta on tullut kaunis ja onnea tulevista pikku karvapalloista! Huomaa hyvin kuinka eri suuntaan on meidän Philan väritys mennyt, kun ei niin raikkaan hopea ole kuin esim Phedora Tässähän ihan vauvakuume iskee..
Jos pidän siitä, se on minun.
Jos näin sen ensin, se on minun.
Jos se on tassuissani, se on minun.
Jos se näyttää kuuluvan minulle, se on minun.
joo, Phen turkki on tosi hyvässä kunnossa, tuntuu, että hopeaväri vain syvenee ja kontrasti ja kuviot vahvistuu. Tosin olen sille syöttänyt nyt viimeaikoina pentujen ruokaa. Olen tässä yrittänyt selvitellä hopeabengaleiden perimää, tuntuu olevan oikea salatiede ja vähän tutkittu, paljon erilaisia mielipiteitä ja osa ristiriitaisia keskenäänkin. Ota siitä nyt selvää, mutta mielenkiintoista kyllä; senkin vuoksi on todella mielenkiintoista minkälaisia pentuja sieltä tulee. Tosin tärkeintä tietenkin, että kaikki menee hyvin. Meillä norskiäiti kanssa odottaa (tulossa joko ruskea tai hopeatabbyja) ja saa vähän ennen Phe:ta pentuja eli toivottavasti auttavat toinen toisiaan tarvittaessa.
Mitäs sisko Philalle kuuluu?, silloin pikkusena ainakin hänen hopeavärinsä oli oikein hyvä ja se oli myös paljon isompi kuin Phe.
Mitäs sisko Philalle kuuluu?, silloin pikkusena ainakin hänen hopeavärinsä oli oikein hyvä ja se oli myös paljon isompi kuin Phe.
Kylläpä aika menee, onnea loppusuoralle
Miten on hopeabengaleiden perimä salatiedettä? Mikä mielipiteiden ristiriita?
Miten on hopeabengaleiden perimä salatiedettä? Mikä mielipiteiden ristiriita?
Lähinnä ulkomaisten kasvattajien juttuja olen lukenut hopeagenetiikasta ja kovin tuntuu monimutkaiselta ja vaikealta bengalien hopeageeni on luonteeltaan erilainen kuin ruskeavärigeeni "silver "color is an inhibitor gene, it is not a stand alone color gene like brown etc., instead the silver gene is an inhibitor of the existing background color" (ks. esim. tämä linkki: http://www.firemtbengals.com/silvergene.html). Mielipiteiden ristiriitaisuudella tai eriävyydellä tarkoitin sitä, että eri kasvattajilla on erilaisia mielipiteitä siitä mistä väriyhdistelmistä (ja mitä näiden väriyhdistelimien taustalla on) tulee parhaita hopeita sekä väriltään, kuvioltaan että tyypiltään. Löysin pari muutakin linkkiä aiheesta mutta en nyt tähän hätään enää löydä niitä. Mutta opiskelen lisää aihetta, mielenkiintoista. Varmaan Suomen "hopeakasvattajat" tuntevat aiheen hyvin. Onkohan aiheesta kirjallisuutta tai artikkeleita suomeksi?
Hopeavärin periytyminenhän on ihan peruskauraa. Hopea on dominoiva geeni, eli jos toinen (tai molemmat, luonnollisesti) vanhempi on hopea, syntyy hopeita. Jos molemmat vanhemmat ovat ruskeita (vaikka suku olisi täynnä hopeita) ei synny hopeita. Inhibiittorigeeni on hieno sana, mutta tarkoittaa ihan pelkästään, että inhibiittorigeenin läsnäolo peittää alleen (inhiboi, sanoisi hienoista sanoista pitävä) toisen värin kissan karvassa.
Vaikka en ole kummankaan vanhemman sukutauluja nähnyt, on päivänselvää, että voit odottaa ruskeita ja hopeita pentuja. Isällä on ollut marmori ja lumipentuja (mikäli nyt oikein muistan), eli pentujen kuviot voivat olla täplikäs ja marmori. Jos emo kantaa lunta, niin sitten myös lumipentuja.
Se, miten kasvattaa hyviä hopeita, onkin sitten käsittääksen jo tosi haastavaa. Tässä on hyvä linkki aiheesta kuvilla.
http://www.exoticbengals.com/silver.htm
Eli hopeakasvattajat tuntuvat pähkäilevän eniten sitä, millä saisi rufismia vähennettyä (usein käytetty sana on tarnish) ja toisaalta se, miten kontrasti hiipuu, kuten tuossa linkissä upeakontrastinen 8 viikkoinen oli aikuisena ihan jotain muuta. Eli tosi vaativaa, mutta varmasti jännittävää ja sitten kun saa hienon hopean kasvatettua niin varmasti palkitsevaa
Suomenkielellä varmaan löytyy eurooppalais ja britti kasvattajien hopeakasvatus juttuja ja ne ovat täysin käyttökelpoisia, onhan hopeageeni lainattu lähteestä riippuen britiltä, Amerikan lyhytkarvalta tai maulta. (Itse en ole hopeasukuja tutkinut, mutta tuo nyt olisi helppo kiinnostuneen selvitää, että mistä rodusta se oma hopealinja on peräisin).
Muoks.
Nyt taisin ymmärtää, miksi susta toi inhibiittorigeeni on vaikea juttu. Muissa roduissa asia on mutkikkaampi, kun on eri värejä ja diluutioita, niin värinmääritys paljon vaikeampaa niillä väreillä, joissa toimii lisäksi tuo inhibiittorigeeni. Mutta älä anna tämän hämmentää sinua, bengaleissa on onneksi yksinkertaisempaa
Vaikka en ole kummankaan vanhemman sukutauluja nähnyt, on päivänselvää, että voit odottaa ruskeita ja hopeita pentuja. Isällä on ollut marmori ja lumipentuja (mikäli nyt oikein muistan), eli pentujen kuviot voivat olla täplikäs ja marmori. Jos emo kantaa lunta, niin sitten myös lumipentuja.
Se, miten kasvattaa hyviä hopeita, onkin sitten käsittääksen jo tosi haastavaa. Tässä on hyvä linkki aiheesta kuvilla.
http://www.exoticbengals.com/silver.htm
Eli hopeakasvattajat tuntuvat pähkäilevän eniten sitä, millä saisi rufismia vähennettyä (usein käytetty sana on tarnish) ja toisaalta se, miten kontrasti hiipuu, kuten tuossa linkissä upeakontrastinen 8 viikkoinen oli aikuisena ihan jotain muuta. Eli tosi vaativaa, mutta varmasti jännittävää ja sitten kun saa hienon hopean kasvatettua niin varmasti palkitsevaa
Suomenkielellä varmaan löytyy eurooppalais ja britti kasvattajien hopeakasvatus juttuja ja ne ovat täysin käyttökelpoisia, onhan hopeageeni lainattu lähteestä riippuen britiltä, Amerikan lyhytkarvalta tai maulta. (Itse en ole hopeasukuja tutkinut, mutta tuo nyt olisi helppo kiinnostuneen selvitää, että mistä rodusta se oma hopealinja on peräisin).
Muoks.
Nyt taisin ymmärtää, miksi susta toi inhibiittorigeeni on vaikea juttu. Muissa roduissa asia on mutkikkaampi, kun on eri värejä ja diluutioita, niin värinmääritys paljon vaikeampaa niillä väreillä, joissa toimii lisäksi tuo inhibiittorigeeni. Mutta älä anna tämän hämmentää sinua, bengaleissa on onneksi yksinkertaisempaa
Phila voi hyvin ja isosti silloin kerran kun puhuimme, että siinä on sitä kellertävyyttä vähän niin kyllä se nyt on vahvistunut jonkin verran eli taitaa olla tuota rufismia mistä tuossa on ollut puhetta... eli omasta mielestä ei ole niin raikkaan hopea enään vaan enemmänkin punervanruskeen hopee tai jotain, mutta on silti kaunis Jännityksellä odotellaan millaisia pentuja sieltä maailmaan putkahtaa
Jos pidän siitä, se on minun.