Millaiset välit teillä on kissoilla usean kissan taloudessa? Tämä alkoi jälleen kerran mietityttää mua tänä aamuna, kun Vilma ahkeroi hutipissailun saralla.
Lääkäri ehdotti jo meille, että kokeilisimme Diapamia, mutta siihen en haluaisi ihan vielä lähteä. Toki jos muu ei auta, niin sitten kokeillaan sitä. Ja ihan ensimmäisenä aion nyt taas ottaa Vilmalta pissanäytteen ja viedä sen eläinlääkäriasemalle viljelyyn, jotta saadaan varmennettua ettei kyse ole taas tulehduksesta.
Rupesin vaan pohtimaan jälleen kerran kissojen keskinäisiä välejä ja sitä, että repiikö Vilma stressiä kenties muista kissoista. Yksi vahva ehdokas tällä saralla on Seppo ja Sepon ruoanhimo. Kuulostaa osin huvittavaltakin, mutta kun Sepukka ei saa ruokaa silloin kun se sitä äänekkäästi vaatii, niin se hakee huomiota melkein hinnalla millä hyvänsä (itse asiassa tuon "melkein"-sanan voi jättää poiskin). Joskus saattaa riittää paperikassin läpsyttely tai tavaroitten heittely lattialle, mutta joskus Seppo myös lähtee jahtaamaan Vilmaa koska selvästi huomaa että Vilma ärsyyntyy siitä. Ja mikäs mut saa tehokkaammin paikalle kuin se että Vilma kiljuu kun Seppo jahtaa sitä.
Ilmeisesti mun olis nyt pyrittävä entistä tiukempaan kuriin Sepon kanssa ja jotenkin saatava tuo ylenpalttinen huomion hakeminen vähenemään. Onko kellään kokemuksia? Auttaisiko eristäminen kun kissa äityy ihan mahdottomaksi? Olen kyllä yrittänyt tuota huomiotta jättämistä jos on ns. lievistä asioista kyse, mutta Seppo voi jatkaa pientä kolttostelua erittäin kauankin. Esimerkiksi aamulla, jos Seppo tulee herättelemään mua vaikka kolmen, neljän aikaan, se siirtyy välittömästi makkarin oven taakse, mutta sehän jatkaa sitä oven hakkaamista tuntikaupalla. Ja joskus mun on tultava kuitenkin sieltä makkarista ulos eli kissa saa sitten kuitenkin palkintonsa.
Onko kellään onnistuneita kokemuksia kissojen keskinäisten välien parantamisesta? Sanokaa että on!